بقعه مبارکه ای که گَرد بی مهری گرفته است/ سید غریب را دریابید

  • شناسه خبر: 73293
بقعه مبارکه ای که گَرد بی مهری گرفته است/ سید غریب را دریابید

امامزاده سید غریب رفسنجان که روزگاری زیارتگاه مردم از سراسر ایران بود، این روزها به‌دلیل عدم رسیدگی و بی‌مهری‌ها بی‌رونق شده و غریب‌ مانده است.زائر می‌آید اما نمی‌ماند.

امامزاده سید غریب رفسنجان که روزگاری زیارتگاه مردم از سراسر ایران بود، این روزها به‌دلیل عدم رسیدگی و بی‌مهری‌ها بی‌رونق شده و غریب‌ مانده است، زائر می‌آید اما نمی‌ماند.

به گزارش روراستی، حدود چهار دهه از پیدا شدن امامزاده سید غریب می‌گذرد و کارهای عمرانی زیادی در آن صورت گرفته است، اما این روزها سید غریب ما دوباره غریب شده و ساخت‌وسازهایی که پیرامونش برای رفاه زائران ایجاد شده در حال تخریب است.بازارش تعطیل و بی‌رونق و دیگر از آن شور و نشاط زائران در آن خبری نیست.

با یکی از خادمان این امامزاده هم‌کلام شدیم تا از چرایی وضعیت امامزاده مطلع شویم.

” امامزاده سید غریب حدود ۳۰ اتاق، آشپزخانه و تجهیزات کامل دارد و مشکلی ندارد.

۴ دانگ تلمبه شاهرخ آباد متعلق به امامزاده بوده و ۱۰ هزار هکتار زمین پسته مثمر وقف این امامزاده شده است.

تولیت امامزاده حجت‌الاسلام علی هاشمیان است و آقای صفریان نماینده هاشمیان کارهای این مجموعه را انجام می‌‌دهد‌.

اداره اوقاف نذورات را جمع‌آوری و به حساب مجموعه می‌ریزد”.

وی از کاهش نذورات خبر داد که مانند سابق نیست و مدیریت را عامل بی‌رونقی مجموعه برشمرد.

“امامزاده از لحاظ درآمدی مشکلی ندارد اگر درآمدهایش را هزینه کنند مشکلات حل می‌شود و رونق می‌گیرد که متاسفانه انجام نمی‌شود مردم هم خیلی ناراحت هستند. چون متولیان بهانه عدم بودجه را مطرح می‌کنند”.

خادم امامزاده سید غریب از زحمات زیادی که با دست خالی برای این امامزاده فقط به عشق آل‌الله کشیده شده سخن به‌میان آورد و از اینکه امروز رها شده گلایه داشت.

“از نظر نظافت مشکلی نداریم و خودمان رسیدگی می‌کنیم. اما حداقل پنج نفر نیرو نیاز دارد و ما دو نفر هستیم. محوطه بزرگ است و حمایت نمی‌شویم.

اگر توان رسیدگی ندارند تحویل بدهند تا مدیریت بهتری آن را دست بگیرد.

اتاق‌ها در حال تخریب است و زوار رغبتی نمی‌کنند و علیرغم اینکه در گذشته از شهرهای بزرگ ازجمله تهران، اصفهان و ‌‌‌دیگر شهرها زوار داشتیم اما اکنون رونق قبل را ندارد”.

وی در ادامه توضیحاتی پیرامون بازار این منطقه داد؛

“مغازه‌های سمت امامزاده متعلق به امامزاده هستند و مغازه‌های طرف مقابل شخصی هستند و مردم به عشق امامزاده املاک زیادی را وقف کرده‌اند.

شریفی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رفسنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به بیماری مدیریت ایت مجموعه مقدس اظهار کرد: انتظار داریم آقای هاشمیان بیاید و تکلیف مدیریت این بقعه مبارکه روشن شود.

وی افزود: تصمیم داریم از طریق مسوولان شهرستان پیگیری کنیم تولیت را بگیریم و هیات امنای قوی متشکل از مسوولان شهر تشکیل دهیم.

شریفی گفت: امامزاده نزدیک شهر است و مورد اقبال عمومی مردم قرار می‌گرفت و صحیح نیست به این وضعیت بیفتد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در رفسنجان حدود هفت بقعه داریم؛ هزینه‌ها در امامزاده سید جلال‌الدین اشرف و امامزاده ابراهیم بهرمان با نذوراتی که جمع می‌شود برابری می‌کند اما در بقیه امامزادگان در حقوق خادمان می‌مانیم چون نذورات کم شده است. مگر اینکه امامزاده‌ها مستغلاتی داشته باشند‌.

وی متذکر شد: ما پیگیر هستیم و منتظریم حجت‌الاسلام هاشمیان بهبود پیدا کند و در جلسه‌ای این موضوع تعیین‌تکلیف شود.

اما این بقعه شریف که مانند نگینی در کویر می‌درخشد، امیدواریم با تغییر یا تعیین‌تکلیف مدیریتش دوباره شاهد آن روزهای پر غوغای هیات‌های مذهبی، زائران، نمایشگاه‌های کتاب، بازار سوغاتی‌ها و بوی آش و آبگوشت امام حسینی‌اش دوباره تکرار شود و رونق بگیرد.

 

 

 

برچسب ها:
امامزاده رفسنجان امامزاده سیدغریب رفسنجان بقعه مبارکه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • هادی صالح زاده

    آن زمانی که تولیت در دست آیت‌الله خراسانی بود همه چیز خوب بود ،افتتاح نمایشگاه، نذورات مردم،عزاداری هیئت های مذهبی،اسکان زائران، اما آن اتاق های اسکان را فروخته و به قبرستان تبدیل کردند ،بی مدیریتی وبی اعتنایی نتیجه این همه خرابی ها است ،مقصر آقای هاشمیان وصفریان واداره اوقاف رفسنجان است ،

    حسینی

    هرچه زودتر به دوباره رونق پیدا کردن امامزاده سید غریب بپردازید تا باز مثل گذشته شود