دهمین سالروز ثبت‌ملی آئین جوش‌زنی ایران(منطقه هرمزآباد) برگزار شد

  • شناسه خبر: 74010
دهمین سالروز ثبت‌ملی آئین جوش‌زنی ایران(منطقه هرمزآباد) برگزار شد

مراسم دهمین سالروز ثبت‌ملی آئین جوش‌زنی ایران(منطقه هرمزآباد) پنجشنبه‌شب ۱۸ مردادماه با حضور مقامات استانی و شهرستانی در گلزار شهدای هرمزآباد رفسنجان برگزار شد.

مراسم دهمین سالروز ثبت‌ملی آئین جوش‌زنی ایران(منطقه هرمزآباد) پنجشنبه‌شب ۱۸ مردادماه با حضور مقامات استانی و شهرستانی در گلزار شهدای هرمزآباد رفسنجان برگزار شد.

به گزارش روراستی، در این مراسم معنوی و باشکوه، مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، مسئول واحد مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان کرمان، فرماندار رفسنجان، نماینده مردم رفسنحان و انار در مجلس شورای اسلامی، شهردار رفسنجان و جمعی از مسئولین شهرستان رفسنجان و مردم منطقه حضور داشتند.

محسن موحدی معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این مراسم با بیان این‌که مواریث فرهنگی به دو دسته میراث ملموس و ناملموس تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: میراث ملموس مانند ابنیه تاریخی و اشیای تاریخی و میراث ناملموس مانند همین آئین‌ها، جشن‌ها و مراسم مذهبی هر دو این میراث ارزش داشته و باید ماندگار شوند چرا که میراث ملی ما به شمار می‌روند.

وی افزود: کشور ایران با سابقه تمدنی بسیار کهن و جزء پنج کشور نخست دنیا در زمینه شاخص‌های میراث فرهنگی به‌شمار می‌رود و آئین جوش‌زنی هرمز آباد رفسنجان که به ثبت‌ملی رسیده است سابقه تاریخی بسیار زیادی دارد و به اعصار قرون گذشته بازمی‌گردد و به این آئین افتخار می‌کنیم.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان یادآور شد: آئین‌های سنگ‌زنی در کوهبنان، آبگوشت امام حسینی، علم‌بندی در زرند، شده‌بندی در داوران رفسنجان و … هم در کرمان در فهرست آثار ملی قرار گرفتند که استان کرمان بهشت معنوی ما بخاطر اعتقادات قوی مردم است.

وی با بیان این‌که ثبت‌ملی یک اثر نشان از این دارد که این اثر، بخشی از شناسنامه تاریخی و مذهبی ما به شمار می‌رود، اضافه کرد: این مراسم نیز پاسداشت آئین جوش‌زنی است که امیدوارم پایدار و برقرار بماند و وفاداری مردم این منطقه به ارزش‌های معنوی جای قدردانی دارد.

احمد علیرمضانی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد شهیدای مدافع حرم از جمله شهید «محسن حججی» به بیان خاطراتی از شهدای مدافع حرم و رشادت‌های آن‌ها در دفاع از حرم آل‌الله پرداخت.

دبیر آئین ثبت‌ملی جوش‌زنی ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: هیچ چیز مهم‌تر از پر کردن گسست میان نسل‌ها با ابزاری مانند آئین سنتی عزاداری وجود ندارد. توقع داشتن از دیگران همیشه مانع رشد و پیشرفت است و این جوانان ثابت کردند که برای برپایی این رویداد عزم والایی دارند و همیشه با اراده از بی‌عهدی به قول‌های داده شده عبور کردند.

ابراهیم رضوی‌مقدم افزود: برگزاری این رویداد در سطح ملی و جهانی خواسته ما جوانان است و یاری مسئولان امر می‌تواند این امر را تسریع ببخشد. آیینی که به شکل و شمایل مختلف حداقل در ۵ استان دیگر برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: ثبت‌ملی این آیین و پاسداشت آن در ١٣٩۴ مقدمه‌ای بر یک حرکت فرهنگی بزرگ در شهر رفسنجان، از ثبت ‌جشن‌های پسته تا مسجد بزرگ این منطقه، شده‌گردانی داوران و … شد. باید یاد کرد، نگو داشت و نگاهداری کرد.

این مراسم به همت روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار شد و خیل عظیم مردمی در این مجلس به اباعبدالله الحسین(ع) عرض ارادت نشان دادند.

 

برچسب ها:
ثبت ملی جوش زنی جوش زنی محرم
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • هادی صالح زاده

    سلام علیکم آن شاالله که قبول باشه، امت در هیئت های عزاداری محرم و صفر که شور حسینی است باید کاری کنیم که شعور حسینی هم باشد ،در عزاداری های ما جهاد تبیین نیست وجایگاه ندارد ،هیئتی که سیاست عین دیانت ودیانت عین سیاست باشد کم است ،