حاشیه هایی از هشتمین جشن ثبت ملی پسته در رفسنجان

  • شناسه خبر: 74484
حاشیه هایی از هشتمین جشن ثبت ملی پسته در رفسنجان

جشن ثبت ملی پسته روز سه شنبه هفنه گذشته در رفسنجان کلید خورد.جشنی که عنوان ملی را یدک می کشید اما خصوصی بود و حاشیه های زیادی به همراه داشت.

جشن ثبت ملی پسته روز سه شنبه هفنه گذشته در رفسنجان کلید خورد.جشنی که عنوان ملی را یدک می کشید اما خصوصی بود و حاشیه های زیادی به همراه داشت.

به گزارش روراستی، امسال سال پسته بود و قرار بود بیش از ۴۰ هزار تن پسته در شهرستان تولید شود.

اما عوامل زیادی دست به دست هم دادند تا این محصول به بار ننشسته پوک شود.

در حالی از سرمازدگی به سلامت عبور کردیم که کمترین خسارتی به محصول وارد شد اما جلوی گرما را نمی توان گرفت و از طرفی خاموشی چاه موتورها تیر دیگری بر قلب کشاورزی شهرستان بود که باعث شد هزاران تن از محصول پسته پوک شود.

در آن برهه از زمان درختان به آب زیادی نیاز داشتند اما کو برقی که با آن چاه ها فعال شوند و آب را به مزارع سراریز کنند.

با همه این تفاسیر روزهای پایانی شهریور جشن پسته برگزار شد که با وضعیت کنونی پسته و حال زار کشاورزان بهتر بود عزای پسته برگزار می‌شد.

سال گذشته نیز دهها میلیون هزینه شد و جشن پسته در چند شب برگزار گردید.

سوال اینجاست؛ خروجی آن جشن برای کشاورز چه منفعتی داشت؟ چه برنامه ریزی طی یک سال گذشته صورت گرفت تا به داد کشاورزان برسند و عملا تولید در واحد سطح را افزایش دهند در حالی که مدیریت اجرایی شهرستان را نیز بر عهده فردی گذاشتند که ناجی کشاورزان باشد!

همچنین صادرکنندگان هم به دلیل مشکلات پیمان سپاری ارزی با مشکلات عدیده ای مواجه شدند و دهها تن پسته از سال گذشته در انبارها مانده است و عملا فکری برای این مشکل بزرگ نشده است.

جشن پسته با فامیل بازی میزبان کلید خورد

در هر صورت جشن ملی پسته روز سه شنبه در رفسنجان کلید خورد.جشنی که عنوان ملی را یدک می کشید اما خصوصی بود.

شخصی که یک محل به اصطلاح عام المنفعه را در اختیار این جشن قرار داده بود، تا چشم کار می‌کرد اقوام و آشنایان خود را دعوت کرده بود و دعوتنامه هم بدست مهمانان داده بودند و هرکس که دعوتنامه نداشت حق ورود به جشن ملی! را نداشت.

روی محوطه مجموعه مردم جمع شده بودند تا از برنامه های سرود و موسیقی که برگزار می شد استفاده کنند در حالی که جای درست و حسابی که همه بتوانند بنشینند وجود نداشت.

از این ها گذشته جشن با اجرای یک مجری کراواتی شروع شد و در حاشیه جشنواره آنچه مشاهده شد تبلیغاتی از تولیدی های کود و سم بود.

نکته قابل تامل دیگر استفاده از افراد غیربومی برای تولید محتوا بود در حالی که رفسنجان دارای افراد خبره در این زمینه است‌.

جشن ملی پسته در رفسنجان با آن همه اسم بزرگ و دهان پرکن و پرطمطراق ملی و جهانی این همه حواشی به دنبال داشت در حالی که در چند کیلومتر آن طرف تر در یک روستا در شهرستان همجوار جشنی برگزار شد که نه این همه نام را یدک می کشید نه ادعایی پشت سر داشت اما توانست هزاران نفر را به خود جذب و توجهات زیادی را جلب نماید و در خاطره ها بماند.

نکته پایانی اینکه؛ هشتمین جشنواره ملی پسته در سال عزای پسته کاران فقط شاید توانسته باشد محل برگزاری جشنواره را بیشتر به ملت معرفی کند!

برچسب ها:
پسته رفسنجان جشن ثبت ملی پسته هشتمین جشن ثبت ملی پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • هادی صالح زاده

    تشکر از روراستی واقعا حرف دل کشاورزان را زدی این جشن ها دردی را دوا نمی کند،مخارج بالای پسته،کود ،سم،کارگر،هزینه برق چاه‌های کشاورزان، حرص زنی،آخر هم اگر گرما زدگی،یا سرما زدگی، با این قیمت پسته اصلا به صرفه نیست،