گلچینی از خاطرات دوران انقلاب یک رفسنجانی

  • شناسه خبر: 8880
گلچینی از خاطرات دوران انقلاب یک رفسنجانی

روزهای اوج انقلاب در بهمن 57 و قله آن در دهه فجر، برای تمامی افرادی که آن روزها را درک کرده اند سرشار از خاطرات و یادهای شورانگیز است البته کسی که خود در بطن و عمق حوادث و جریانات حضور داشته به صورت طبیعی خاطرات بیشتری خواهد داشت.

روزهای اوج انقلاب در بهمن 57 و قله آن در دهه فجر، برای تمامی افرادی که آن روزها را درک کرده اند سرشار از خاطرات و یادهای شورانگیز است البته کسی که خود در بطن و عمق حوادث و جریانات حضور داشته به صورت طبیعی خاطرات بیشتری خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار روراستی ملک ملکی در سال 1324 در شهر مذهبی رفسنجان متولد می شود و در سن 18 سالگی در عنفوان جوانی در زمانی که تاریخ ایران در اوج خفقان بود تصمیم می گیرد امام راحل را بشناسد و با عقاید و تفکرات نهضت این امام همام آشنا شود تا اقدامی علیه ظلم ستیزان ستم شاهی انجام دهد.
وقتی با او به گفتگو می نشینیم چنان خاطراتی از دوران انقلاب تعریف می کند گویی دوران انقلاب برایمان زنده شده است.
ملکی می گوید : در سال 42 برای زیارت به امامزاده بی بی حیات رفسنجان عزیمت کردم و در آنجا یک روحانی در باره امام راحل سخنرانی می کرد و اینکه امام راحل در مدرسه فیضیه در سخنرانی خود اعلام می کند که سگهای آمریکایی را به ما انسانها ترجیح می دهند و به داد ایران برسید.
وی ادامه داد : ندیده عاشق امام شدم وگویا حسی درمن به وجود آمد که امام عقاید و تفکراتی نو دارند و به فکر افتادم که به قم بروم و از نزدیک ایشان را ببینم.
ملکی می گوید : اما امام راحل را به خاطر همین سخنرانی در مدرسه فیضیه دستگیر و به ترکیه تبعید کرده بودند و در آن مدرسه نیروهای انتظامی با همه درگیر می شدند و اطلاعیه های امام را از در و دیوار پاک می کردند و به من نیز مشکوک شدند.

IMG_4427
وی میافزاید : وقتی می دیدم بزرگ مردانی نظیر آیت ا… غفاری و آیت ا… سعیدی زیر شکنجه های ساواک شهید شدند دلم به درد امد و از صمیم قلب می خواستم حرکتی انجام دهم تا آرامش و امنیت به ایران بازگردد.
این مبارز سیاسی دوران انقلاب تصریح می کند : در همه جای ایران و در رفسنجان نیز کردار ناپسند و رفتار نابخردانه مانند شرابخوری، فساد و دزدی و … موج می زد وسران کشور و شخص شاه نیز طرفدار این حرکات بود.
وی می گوید : فساد در رژیم شاه ، جزئی از ماهیت آن شده بود تا جایی كه فساد دربار كم‌كم از پرده برون افتاد و مردم مسلمان ایران را سخت به عكس‌العمل واداشت.
ملکی خاندان هاشمی رفسنجانی و پورمحمدی را از گروه کسانی نام می برد که طرفدار رهبری بودند و منزل حاج شیخ عباس پورمحمدی پایگاه اطلاع رسانی وقایع تاریخ آن زمان و مأمن کسانی همچون ناطق نوری، فلسفی، موحدی کرمانی انصاری و غیره بود.
وی ادامه می دهد : در سالهای 42 و 43 هاشمی رفسنجانی مسجد امام کنونی را به همین اسم نامگذاری کرد زیرا در این مسجد تمام اطلاعیه های امام راحل بین انقلاب دوستان توزیع می شد و سخنرانی ها و تصمیمات از این قبیل گرفته می شد.

اولین حرکتی انقلابی در قالب شعارنویسی
ملکی در ادامه می گوید : به این فکرافتادم که در حد توانایی خود حرکتی انقلابی داشته باشم و برای جامعه مفید باشم لذا جلساتی پیرامون انقلاب و رهبری و اعلامیه امام در منزل می گرفتم و افراد انقلاب دوست مانند اقدایی، سید علی سجادی، حمید توکلی، شهید سید جلال سجادی و حمید طاووسی در این جلسات شرکت داشتند.
وی اظهار می کند : اولین حرکت ضد شاهنشاهی نوشتن شعار بر روی دیوارهای مدارس، کوچه ها و ادارات شهربود که به کمک دوستان این اقدام را انجام می دادیم و در شب ها و زمان تاریکی شعار ” درود بر خمینی و مرگ بر شاه ” را می نوشتیم و ترسی از اعدام و دستگیری نداشتیم.
ملکی گفت : نیروهای ساواک به جلسات ما شک کرده بودند و ما نیز جرأت بیشتری پیدا کرده بودیم و برای براندازی شرابخوری به مغازه های توزیع شراب بدون ذکر نامی از خودمان، نامه می نوشتیم و آنها را از این کسب و کار حرام منع می کردیم و اگر کارشان ادامه پیدا می کرد آنجا را آتش می زدیم.
وی خاطرنشان کرد : به جرم برگزاری جلسات مخفیانه پیرامون انقلاب و امام راحل، توهین به شخص شاه و برهم زدن امنیت کشور دستگیر شدیم اما ذره ای از وفاداری مان به امام راحل و یارانشان کم نشد.
ملکی به مدت 31 سال محکوم به زندان می شود و در این رابطه می گوید : در زندان کرمان یکی از خاطراتی که لرزه بر اندام ساواک انداخته بود احیا و شب زنده داری در ماه مبارک رمضان بود که در این زمان از شب یکی از یاران امام شروع به توهین به شخص شاه می کند.
ملکی به دلیل اینکه جرم های او متفاوت بود و هر کدام چند ماه حبس داشت لذا بیشترین محکومیت وی در مورد یک جرمش را که 5 ساله بود اجرا می شود و او 5 سال ( سالهای 49 تا 54) بخاطر وفاداری به امام راحل حبس را تحمل می کند.
اکنون ملکی 69 سال دارد و دارای سه فرزند پسر و سه فرزند دختر است و به جوانان این مرز و بوم توصیه می کند : جوانانی که در خط امام و رهبری هستند همواره پشتیبان رهبری و ولایت باشند و نیز جوانانی که رسانه های غربی و بیگانه سعی بر تخریب اسلام دارند افکار خود را به سمت عقاید مذهبی تغییر دهند چرا که دشمن برای جمهوری اسلامی نقشه ها کشیده است .

گزارش : مریم رضایی

برچسب ها:
خاطرات انقلابی، رفسنجان، روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :