به گزارش بانک مرکزی، شاخص تولیدات کارگاههای بزرگ صنعتی در ۶ ماه اول سال با رشد ۶,۶ درصدی مواجه بوده است. جدول نرخ رشد رشته فعالیتهای صنعتی نشان می دهد ۴،۴ درصد از این رشد مدیون صنعت خودرو سازی است و باقی رشته ها تنها ۲،۲ درصد رشد داشته اند. همچنین سایر پژوهشها نشان می دهد این روند برای رشته های صنعتی غیر خودرو روندی کاهنده دارد که این مسئله نشان از وضعیت نا مناسب تولید در کشور دارد.
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دیروز خود با انتشار آمار فوق این مسئله را نشان دهنده عدم توازن و برنامهریزی در رشد صنعتی دانست. براساس دادههای اعلام شده در ۶ ماه اول سال ۹۳ نرخ رشد صنایع خودرو ۹/۶۸ درصد و نرخ رشد سایر صنایع نیز ۴/۲ درصد شده بود، این در حالی که در فصل اول سال ۹۳ نرخ رشد خودروسازی ۲/۸۶ درصد و نرخ رشد سایر صنایع برابر با ۲/۵ درصد برآورد شده است. اما در فصل دوم سال جاری نرخ رشد خودروسازی به ۴/۵۷ درصد و سایر صنایع نیز به منفی ۲/۰ درصد رسید.
بر اساس گزارش منتشر شده میتوان گفت قسمت عمده رشد تولید کارگاههای بزرگ صنعتی در فصلهای اول و دوم و نیز ۶ ماه ۹۳، ناشی از رشد بالای صنعت خودرو است. سایر فعالیتهای صنعتی، در فصل اول و دوم ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ملایم اما کاهندهای را تجربه کردهاند که در فصل دوم، علامت رقم نرخ رشد آنها منفی بوده است.
کارشناسان معتقدند رشد تولیدات خودرویی کشور نیز بخاطر مدارای کشورهای تحریمکننده اتفاق افتاده و با ادامه مذاکرات هستهای مشخص نیست چه کنش و واکنشی در انتظار این صنعت کشورمان باشد.
همچنین دیگر آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد متوسط شاخص بهای تولید کننده در کشور در طی نه ماه اول سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵,۹ درصد رشد داشته است. این در حالی است که شاخص بهای کالاهای صادراتی در همین دوره به میزان ۰,۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. این مسئله نیز سخت تر شدن شرایط تولید در کشور و لزوم حمایت قاطع دولت برای احیای این بخش را بوضوح نشان می دهد.
این در حالی است که بیمهری های دولت به بخش تولید همچنان ادامه دارد و از قرارداد غیرکارشناسی تعرفه های ترجیحی با ترکیه و نمایشگاه پوشاک ترکیه در تهران که بگذریم، روز گذشته معاون وزیر صنعت یکبار دیگر بطور شفاف از عدم تخصیص یارانه تولید به واحدهای تولیدی ابراز نگرانی کرد.
* محمد امین آجورلو