وجود 602 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 9678
وجود 602 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی در رفسنجان

ئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان گفت : شهرستان رفسنجان 4.5 درصد مساحت کل استان کرمان را در بر دارد و 81 درصد از مساحت رفسنجان به عبارتی 602 هزار هکتار را هسته عرصه منابع طبیعی تشکیل می دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان گفت : شهرستان رفسنجان 4.5 درصد مساحت کل استان کرمان را در بر دارد و 81 درصد از مساحت رفسنجان به عبارتی 602 هزار هکتار را هسته عرصه منابع طبیعی تشکیل می دهد.
به گزارش خبرنگار روراستی مسعود حیدری در نشست صمیمی با اصحاب رسانهرفسنجان افزود : 30 درصد از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان را بیابانها و بقیه را جنگل های پراکنده تشکیل می دهند.
وی با اشاره به معضلات در رفسنجان از جمله خشکسالی طی ده سال گذشته و بهره برداری های بی روی از منابع طبیعی رفسنجان تصریح کرد : 198 سامانه مرتعی با ظرفیت پذیرش 95 هزار رأس دام سبک درقالب 1311 گروه دامداری در قسمتهای مختلف رفسنجان وجود دارد که متأسفانه این ظرفیت به بیش از 200 هزار رأس رسیده و بیش از حد مجاز دام در مراتع به چرامی پردازند.

منابع طبیعی
حیدری خاطرنشان کرد : 3 وظیفه اصلی شامل حفظ، احیا و بهره برداری مجاز در راستای حفظ عرصه های منابع طبیعی انجام می شود که اگر این روند بهطور جدی صورت گیرد 55 درصد از مراتع رفسنجان خود به خود احیا می شود.
وی گفت : 22 کارمند در این اداره مشغولفعالیت هستند و از آنجایی که طبق استاندارد جهانی برای حفاظت هر 10 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یک نیروی انسانی مورد نیاز است این تعداد در رفسنجان بایستی 74 نفر باشد.
حیدری افزود : حفظ عرصه های منابع طبیعی و اراضی ملی وظیفه همگان است و همانطور کهرهبر معظمانقلاب اسلامی اشاره داشتند بهاینکه فرهنگ منابع طبیع باید به معارف عمومی تبدیلشود لذا این سخن ایشان باید سرلوحه کار همه اقشار قرار گیرد تا محیطی سر سبز و دلشاد و بدون تخریب داشته باشیم و همگان از موهبت های الهی به طور مساوی بهره مند شوند.
وی اظهار داشت : در بخش مراتع ف تمامی مراتع رفسنجان شناسایی شده اند و مدیرت چراگاه و کنترل تعداد دام مطابق با پروانه چرای دام صورت می گیرد که باید در این راستا جدی تر شویم.
حیدری خاطرنشان کرد : وی بیان داشت:44درصد از میزان منابع طبیعی شهرستان کوهستان و 66 درصد دشت وجنگل است.
وی بیان داشت: برای احیا در زمینه های مختلف اعم از تثبیت شن روان ،بیابان زدایی،ممیزی تمام مراتع انجام شده است ضمن اینکه کنترل تعداد دام ومدیریت مرتع نیز انجام شده است.
وی اظهار کرد: دو پروژه به مساحت 265هکتار برای ذخیره نزولات آسمانی در منطقه خنامان و حوزه آبخیزداری رودخانه شور در حال انجام است و 450هکتار عملیات احیا جنگل انجام شده است.
این مسئول اضافه کرد: 8هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ در شهرستان کمر بند سبز دور شهر را تشکیل داده که کار تثبیت شن های روان را انجام می‌دهند.

برچسب ها:
منابع طبیعی، رفسنجان، روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :