وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری گفت: در این دوره از مدیریت آموزش عالی بنده دیپلماسی علمی دهنده، گیرنده و تعاملی را سرلوحه کار خود قرار دادم و نهایت تلاش را خواهم کرد زمینه لازم را برای این مهم و فعالیتهای تحقیقاتی مشارکتی با کشورهای جهان را افزایش دهیم و تلاش میکنم ردیف بودجه علمی ویژهای برای دیپلماسی علمی در بودجه ملی قرار گیرد.
به گزارش روراستی، محمدعلی زلفیگل صبح امروز از طریق ارتباط مجازی با دوازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران به میزبانی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با قدردانی از برگزارکنندگان این کنگره اظهار کرد: یقینا کیفیت مهم است و باید در وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در پی افزایش کیفیت و کیفیتبخشی به آموزش و پژوهش باشیم. ما نمیتوانیم از دانش علمسنجی گذر و آن را نادیده بگیریم. دانش علمسنجی به ما کمک میکند از کارهای موازی و تکراری جلوگیری و بهرهوری سیستم علمی را افزایش دهیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری با اشاره به آمار و ارقام مقالات علمی دانشمندان ایرانی در دنیا عنوان کرد: نتیجه زحمات دانشمندان در ابعاد فراملی کاملا محرز و مشهود است، تعداد مقالات منتشرشده در رشته باغبانی ۳ هزار و ۵۲۴ مستند علمی است که در پایگاه استنادی ISI بوده و یکهزار و ۵۶۶ سند علمی هست که نویسندگان ایرانی بیشترین تعداد مقالات را دارند، یقینا کیفیت از کمیت هم حاصل میشود و نمیتوان صرفا کیفیت را در نظر بگیریم؛ اگرچه کمیت زمانی ارزشمند است که در راستای کیفیت باشد.
زلفیگل تصریح کرد: کشور ما دانشمندانی دارد که بیشترین مقالات آنها در مجلات دنیا منتشر شده، که نشان میدهد دانشمندان علوم باغبانی ما توزیع مستندات علمیشان قابل قبول و قابل تحسین است.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای زیادی داریم که بیشترین ارتباط علمی با پژوهشگران ایرانی دارند و دانشمندان و دانشپژوهان ما در راستای دیپلماسی علمی فعال بوده و همکاری بینالمللی با کشورهای زیادی دارند.
زلفیگل افزود: در این دوره از مدیریت آموزش عالی بنده دیپلماسی علمی دهنده، گیرنده و تعاملی را سرلوحه کار خود قرار دادم و نهایت تلاش را خواهم کرد زمینه لازم را برای این مهم و فعالیتهای تحقیقاتی مشارکتی با کشورهای جهان را افزایش دهیم و تلاش میکنم ردیف بودجه علمی ویژهای برای دیپلماسی علمی در بودجه ملی قرار گیرد.
وی ادامه داد: البته ما در دیپلماسی علمی صرفا تعامل با کشورهای پیشرفته مدنظرمان نیست؛ اگرچه خیلی خوب است با کشورهای پیشرفته بیشترین تعامل را داشته باشیم؛ اما دیپلماسی دهنده هم مدنظر ماست؛ بیش از ۶۳۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، عراق، سوریه و.. است که نمیتوانیم بیتفاوت باشیم و دانشمندان ما باید نهایت تلاش خود را کنند در پذیرش دانشجو، تأسیس دانشگاه و رفتوآمدهای علمی و تعامل داشته باشند؛ چراکه اگر از مرزهای دو کشور همسایه تاجر و دانشمند عبور کند، سرباز عبور نخواهد کرد و هرچقدر دانایی کشورهای همسایه افزایش یابد، به همان میزان امنیت کشورها افزایش پیدا میکند و به همین دلیل دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه سرلوحه کار ما است.
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در ادامه با اشاره به اینکه رتبه ایران در رشته باغبانی در دنیا هفدهم است که قابل تحسین است، اضافه کرد: اما امیدواریم در سالهای آینده این رتبه کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه هر رشته علمی کارکرد خاص خود را دارد، توضیح داد: رشتههای مختلف علمی تکههای جورچین و پازل کشور ما را تشکیل میدهند؛ غافل شدن از هر رشته و کماهمیت جلوه دادن آن موجب میشود پازل قشنگی نباشد؛ بنابراین باید در راستای توسعه همه رشتهها گام برداریم. ما تلاش میکنیم از طریق علم سلامت جسم، سلامت روح، آرامش و آسایش را تأمین کنیم.
زلفیگل با بیان اینکه رشتههای پزشکی، کشاورزی و دامپزشکی سلامت جسمی را تأمین میکنند، ابراز کرد: علوم باغبانی ویژگی خاص خود را دارد، رشتههای علوم انسانی سلامت روحی بشر را تضمین و تأمین میکنند؛ بنابراین ما نمیتوانیم سلامت جسمی و روحی را از هم تفکیک کنیم. اما علاوه بر سلامت جسمی و روحی آسایش و آرامش بشر هم نتیجه کارکردهای علوم و فنآوری است، که آسایش با رشتههای فنی و مهندسی با اختراعات و تولید تکنولوژی زمینه زندگی راحتتر و کیفیتر بشر را مهیا میکند. با ساخت هواپیما، تلفن همراه، اینترنت، فضای مجازی، انواع و اقسام وسایل مورد نیاز بشر آسایش بیشتری برای انسان فراهم میکنند.
وی بیان داشت: رشتههای حقوق زمینه و بستر هدایت جامعه را در قالب قانون تضمین و مدیریت جامعه را برعهده دارند و رشتههای مذهبی و دینی زمینه کنترلهای درونی، اخلاق، ایمان، ادب و تقوا را ایجاد میکند. کنترلهای درونی در کنار کنترلهای بیرونی معنا پیدا میکند که برای آرامش و آسایش بشر کنترلهای درونی و بیرونی نیاز است و در نتیجه اگر بخواهیم انسان سلامت جسمی، روحی، آسایش و آرامش داشته باشد؛ وزارت علوم و وزارتخانههای متولی علم، آموزش، پژوهش و فنآوری باید قدردان دانشمندان و دانشپژوهان باشند.
انتهای پیام/