اهميت تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان

  • شناسه خبر: 13146
اهميت تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان

در ماه مبارك رمضان نيز مانند هميشه پيروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلي غذايي (نان و غلات، ميوه و سبزي، گوشت و حبوبات، شير و لبنيات) ضروري است.

در ماه مبارك رمضان نيز مانند هميشه پيروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلي غذايي (نان و غلات، ميوه و سبزي، گوشت و حبوبات، شير و لبنيات) ضروري است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این رابطه در گفتگو با خبر نگار روراستی  گفت : با رعايــت تـنوع و تعادل در مصرف غذا نيازهاي تغذيه اي شامل آب، املاح، ويتامين ها، مواد معدنی، پروتئين و انرژي مورد نياز بدن، تامين مي شود.
وی افزود : در برخي منابع توصيه شده است كه افراد روزه دار همانند زماني كه روزه نيستند سه وعده غذا بخورند كه اين وعده ها شامل افطار، شام و سحر است .
دکتر احمد جمالی زاده با اشاره به طولاني بودن روز در ماههاي فصل تابستان اظهار داشت : بهتر است غذاي مصرفي در وعده سحري خصوصيات و ويژگي وعده ناهار را داشته باشد تا از ايجاد گرسنگي در طول روز پيشگيري شود.
وی توصيه کرد : در وعده سحري مقدار مناسبي سبزي هاي مختلف (سبزی خوردن) مانند کاهو مصــرف شود زیرا سبزي ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تامين ويتامين ها مواد معدنی و مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كنند.
وی گفت : مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي شود مصرف این مواد غذايي با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتيجه كاهش قند خون مي شوند به اين ترتيب مصرف مـــواد غـــذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده مثل شيرينی و شکلات در وعده سحري موجب مي شود شخص زودتر گرسنه شود
جمالی زاده خاطرنشان کرد : در هنگام افطار مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه هاي غذايي شير و لبنيات (مانند شير و ماست و پنير) ميوه و سبزي، نان و غلات (مانند برنج و نان) براي افزايش قند خون توصيه مي شود مانند نان و پنير و سبزي كه يكي از عادات خوب غذايي هموطنان در اين ايام است.
وی ادامه داد : علاوه بر آن مصرف شير گرم فرني و شير برنج در هنگام افطار مناسب است، استفاده از مواد غذايي آبكي مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حليم بــدون روغن (حليم منبع خوبي از مواد نشاسته اي، فيبر، پتاسيم و منيزيوم است) و همچنين مايعات به هنگام افطار و حتي سحر موجب حفظ تعادل آب و موادمعدنی فرد روزه دار مي شود و علاوه بر آن استفاده از سبزي و ميوه در هنگام افطار و همچنين در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اينكه منبع خوبي از فيبر هستند و براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي شود بسيار مناسب است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود : انواع ميوه را كه حاوي مواد مغذي بسيار مفيد هستند براي سلامت بدن بهتر است در وعده افطار و يا در فاصله افطار تا سحر مصرف کنید از كربوهيدرات هاي پيچيده مثل غلات از جمله گندم، جو و … حبوبات مثل عدس، لوبيا، نان هاي سبوسدار و غذاهاي حاوي فيبر مثل سبزيها، حبوبات، غلات، ميوه هاي با پوست مخصوصا سيب، گلابي، آلو وميوه هاي خشك در بين افطار و سحر بيشتراستفاده كنيد اين غذاها به آهستگي هضم مي شوند، و باعث مي شوند احساس گرسنگي كمتري كنيد .
وی در ادامه توصیه کرد : توصيه مي شود براي تامين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، چاي كمرنگ و ساير مايعات به ويژه آب براي جبران كم آبي بدن نوشيده شود.

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :