قیمت هر کیلو پسته در بازار مصرف ۳۰ هزار تومان

  • شناسه خبر: 1635
قیمت هر کیلو پسته در بازار مصرف ۳۰ هزار تومان

رئیس انجمن پسته ایران گفت: با توجه به تولید ۲۷۰ هزار تنی پسته در آمریکا و صادرات حدود ۵۰ درصدی آن، ایران با صادرات حدود ۱۲۰ هزار تنی، امسال در مقام دوم تجارت جهانی طلای سبز قرار می‌گیرد. به گزارش” روراستی “  به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی استان کرمان، محسن جلال پور اظهارکرد: […]

رئیس انجمن پسته ایران گفت: با توجه به تولید ۲۷۰ هزار تنی پسته در آمریکا و صادرات حدود ۵۰ درصدی آن، ایران با صادرات حدود ۱۲۰ هزار تنی، امسال در مقام دوم تجارت جهانی طلای سبز قرار می‌گیرد.

به گزارش” روراستی “  به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی استان کرمان، محسن جلال پور اظهارکرد: پیش از این تصور می‌شد میزان برداشت پسته از باغات کشور به ۱۷۰ هزار تن برسد اما با توجه به مشکلات اخیر از جمله کم آبی و گرمای شدید در استان‌های پسته خیر کشور، تولید پسته امسال از مرز ۱۵۰ هزار تن عبور نمی‌کند.

وی افزود: هر ساله بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تن پسته تازه از باغ‌های کشور بر

داشت می‌شد اما امسال به دلایلی مانند افزایش قیمت داخلی و جهانی پسته این میزان به حدود ۱۵ هزار تن رسید.

رئیس انجمن پسته ایران با بیان اینکه مشکل تولید پسته ناشی از مسائلی مانند کم‌آبی است، تاکید کرد: امسال برداشت پسته سبز کاهش یافت زیرا سال گذشته افزایش نرخ ارز پس از برداشت و عرضه پسته نارس سبب شد تا باغداران تصور کنند که سود چندانی از برداشت پسته نارس نبرده‌اند و امسال باغداران محصول خود را دیرتر برداشت کردند.

جلال‌پور افزود: با توجه به باقی ماندن بخشی از پسته از سال گذشته ،نگرانی بابت کمبود پسته در بازار مصرف وجود ندارد.

قیمت منطقی هر کیلو پسته در بازار مصرف ۳۰ هزار تومان

وی تصریح کرد: در سال گذشته هر کیلوگرم پسته در بازارهای جهانی حدود هشت دلار فروخته می‌شد اما امسال با افزایش نسبی به ۹ دلار رسیده است که می‌تواند در افزایش صادرات این محصول موثر باشد.

رئیس انجمن پسته ایران خاطرنشان کرد: امسال هر کیلوگرم پسته سبز از باغداران حدود هفت هزار تومان خریداری ‌شد و قیمت خرید هر کیلوگرم پسته خشک از باغداران به حدود ۲۴ هزار تا ۲۵ هزار تومان رسید که بر این اساس به نظر می‌رسد قیمت منطقی برای هر کیلوگرم پسته در بازار مصرف حدود ۳۰ هزار تومان است.

افت رتبه صادرات پسته ایران به جایگاه دوم

جلال‌پور افزود: در ایران معمولا حدود ۸۰ درصد از تولید پسته به صادرات اختصاص می‌یابد که براین اساس پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات پسته در سال جاری به ۱۲۰ هزار تن برسد اما علیرغم کاهش ۱۰ درصدی صادرات این محصول از نظر وزنی، به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت جهانی پسته، ارزآوری آن به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا با تولید حدود ۲۷۰ هزار تن پسته حدود ۱٫۵ برابر ایران تولید دارد و با توجه به اینکه سالانه ۵۰ درصد محصولش را صادر می‌کند به نظر می‌رسد امسال در صادرات پسته نیز مقام نخست را از آن خود کند و ایران پس ازسال‌ها دومین صادرکننده پسته جهان می‌شود.

برچسب ها:
روراستی ، رفسنجان ، قیمت پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :