بدعت خطرناک دستگاه دیپلماسی ایران در موضوع سوریه/ طرح رهبری برای حل بحران سوریه چه بود و دولت چه طرحی را امضا کرد؟

  • شناسه خبر: 17493
بدعت خطرناک دستگاه دیپلماسی ایران در موضوع سوریه/ طرح رهبری برای حل بحران سوریه چه بود و دولت چه طرحی را امضا کرد؟

با وجود آنکه در اجلاس وین ، مذاکرات بر سر نقش بشار اسد در آینده سوریه، به نتیجه نرسید اما شرکت کنندگان در اجلاس اخیر وین از جمله ایران توافق کردند،

با وجود آنکه در اجلاس وین ، مذاکرات بر سر نقش بشار اسد در آینده سوریه، به نتیجه نرسید اما شرکت کنندگان در اجلاس اخیر وین از جمله ایران توافق کردند، مفاد بیانیه ژنو ۱ در دستور کار قرار گیرد و این درحالی است که پیش از برگزاری اجلاس ژنو ۲ (بهمن ۱۳۹۲) ایران با عدم قبول مفاد بیانیه ژنو ۱ از حضور در ژنو ۲ باز ماند .

به گزارش روراستی، یکشنبه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با وزیر امور خارجه و سفرای جمهوری اسلامی، به تبیین اصول و راهبردهای و پایدار سیاست خارجی ایران اشاره و بذکر راه حل های منطقی بحران های غرب آسیا از جمله سوریه، یمن و بحرین اشاره و به تشریح سیاست های ایران در منطقه و اهداف آمریکا پرداختند.
در بخشی از این دیدار حضرت آیت الله خامنه‌ای همچون گذشته از دستگاه دیپلماسی کشور تقدیر نمود و با تعابیر رزمندگان و جنگ‌آوران خطوط مقدم در عرصه بین‌الملل، آنان را شایسته شغل و شأن مسئولان و کارکنان وزارت خارجه خواندند و افزودند: وزارت خارجه با توجه به اهداف و وظایف خود بخوبی فعال است و به‌ خصوص در تجربه اخیر مذاکرات هسته‌ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی، از سر گذراندند.

رهبر معظم انقلاب در حالی به بیان سیاست ها و پیشنهادات ایران برای حل بحران غرب آسیا پرداختند که طی روزها گذشته (جمعه هشتم آبان ماه) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی برای شرکت در اجلاس سوریه، در وین به منظور بررسی اوضاع سوریه حضور یافت و این نخستین بار است که ایران اصلی‌ترین بازیگر در صحنه سوریه در این نشست سیاسی شرکت می کند.

چه کسی مجوز مذاکره با امریکا بر سر موضوع سوریه را داد؟

در حالی که رهبر معظم انقلاب بارها بر عدم مذاکره با آمریکا در موضوعات منطقه ای تاکید نموده اند و حضور وزیر خارجه ایران به این اجلاس که آمریکا محور اصلی آن است را مصداق همین منع می دانستند اما مرضیه افخم در پاسخ به این سوال اظهار داشت که : سفر محمد جواد ظریف به وین با تایید بالاترین مقامات عالی کشور انجام شد.

صحبت های سخنگوی وزارت خارجه چیزی جز اذن از رهبر معظم انقلاب حکایت ندارد، اما تاکیدات مجدد رهبر معظم انقلاب در این دیدار نشان می دهد همه چیز دقیقا آنطور که خانم افخم گفته اند نبوده و احتمالا با شروطی پذیرفته شده است.

پیش تر (۱۷ شهریور) دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، از آمادگی ایران برای مشارکت در مذاکرات پیرامون حل و فصل بحران سوریه، با تمامی کشورها سخن گفته بود که با توجه تاکیدات اخیر رهبر انقلاب به یقین می توان گفت که ایران در موضوعی جز هسته ای، مذاکرات مستقیم با آمریکا نخواهد داشت که علتی جز اختلاف ۱۸۰ درجه ی اهداف امریکا با ایران در منطقه نیست.

پیشنهادات رهبر انقلاب برای حل بحران سوریه

از ابتدای شروع جنگ در سوریه رهبر معظم انقلاب تنها راه حل بحران سوریه را انتخابات بیان نمودند و برای تحقق همین امر نیز در دیدار با وزیر امور خارجه و سفرای ایران به تحقق چند پیش اشاره نمودند که رعایت این نکات اصولی و پیگیری آن از سوی دستگاه دیپلماسی ایران امری ضروری است.

۱-    دور هم جمع شدن برخی از کشورها و تصمیم گیری در مورد یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت بدعتی خطرناک است

۲-    کمک‌های نظامی و مالی به همه معارضین بدون استثنا باید قطع شود

۳-    پایان پذیرفتن جنگ و ناآرامی

۴-    فراهم شدن محیطی امن و آرام برای مردم سوریه

از مهمترین نکاتی که از مجموع اشارات رهبر معظم انقلاب برای حل بحران سوریه و سکوت ایشان در مورد دولت برگزار کننده انتخابات می توان برداشت کرد که تا زمان فراهم شدن شرایط مورد نیاز برگزاری انتخابات در سوریه، دولت بشار اسد دولت قانونی است و او باید مجری انتخابات باشد و نه دولت انتقالی مورد نظر شرکت کنندگان اجلاس وین .

پیشنهادات دستگاه دیپلماسی ایران در اجلاس وین چه بود؟

هیئت ایرانی در مذاکرات وین درباره بحران سوریه طرحی ۳ مرحله ای ارائه داد:

۱-    مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری و پایان دادن به حضور این گروه‌ها در اراضی سوریه

۲-    اجرای اصلاحات سیاسی در سوریه و حمایت از گفت‌وگوهای سوری ــ سوری برای تقویت وحدت ملی

۳-     اجرای طرح بازسازی سوریه با مشارکت همه طرف‌های ذی‌ربط در بحران سوریه

یکی از مهمترین نکاتی که در این طرح بدان اشاره نشده است لزوم پایان دادن به کمک های مالی و نظامی اعتلاف ضد داعش (به رهبری آمریکا) به دیگر گروه های معارض که از نظر سازمان ملل نه تروریست شناخته می شوند و نه تکفری. این گروه های یکی از مهمترین موانع پس از داعش برای برگذاری انتخابات صحیح در سوریه می باشند .

برچسب ها:
برجام روراستی،رفسنجان ظریف
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :