مرگ روزانه ۴ هزار نفر مبتلا به ایدز

  • شناسه خبر: 22835
مرگ روزانه ۴ هزار نفر مبتلا به ایدز

مسؤول مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: روزانه ۴ هزار نفر مبتلا به ایدز در جهان جان خود را از دست می دهند.

مسؤول مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: روزانه ۴ هزار نفر مبتلا به ایدز در جهان جان خود را از دست می دهند.

به گزارش”روراستی” زینب حیدری در جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با بیماری ایدز افزود: ویروس اچ.‌آی‌.وی با ورود به بدن بیمار گلبول‌های سفید را که نقش دفاعی دارند از بین می‌برد.

وی بیان داشت: این ویروس در سه مرحله عفونت اولیه که سه تا ۶ هفته طول می‌کشد، بروز می‌کند و مرحله بعد کاملاً بدون علامت است و در نهایت وارد مرحله ایدز شده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

مسؤول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: در دهه ۶۰ راه انتقال از طریق تزریق خون و فرآورده‌های آلوده خونی بود و تزریق با سرنگ آلوده که بیشتر معتادان تزریقی انجام می‌دادند، دیگر راه انتقال بود.

وی گفت: استفاده از وسایل تیز و برنده غیر استریل و تماس‌های جنسی مشکوک از راه‌های دیگر انتقال این ویروس بود که از دهه ۸۰ به بعد شیوع بیشتری یافته و همچنین راه دیگر انتقال این ویروس از طریق مادر به نوزاد حین حاملگی یا شیردهی است.

۸۰ درصد انتقال ویروس ایدز از راه تماس جنسی مشکوک

حیدری با بیان اینکه در سراسر دنیا ۸۰ درصد انتقال ویروس از راه تماس جنسی مشکوک است  و در کشور ما نیز این راه انتقال شیوع دارد، خاطرنشان کرد: ایدز یک بیماری عفونی مثل سرمازدگی است، اما تبدیل به معضل بهداشتی شده است.

وی گفت بیان داشت: سال ۱۹۸۱ نخستین بار در دنیا این بیماری در آمریکا شناسایی شد و تا سال ۲۰۰۵ تعداد ۴۰ میلیون نفر آلوده شناسایی که ۲۵ میلیون نفر آنها فوت کردند.

مسؤول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به ایدز در دنیا عنوان کرد: در حال حاضر ۴۲ میلیون نفر در جهان مبتلا به ایدز هستند.

وی تصریح کرد: سال ۲۰۰۰ شورای امنیت سازمان ملل طی بیانیه ای اعلام می‌کند، ایدز سلامت مردم را به خطر انداخته و چالش بزرگی است.

مرگ روزانه ۴ هزار نفر مبتلا به ایدز

حیدری عنوان کرد: با گذشت بیش از ۳۰ سال از شیوع این بیماری هنوز در آگاهی و دانش نسبت به آن نقص وجود دارد به طوری که هر دقیقه پنج جوان در دنیا مبتلا به آن می‌شوند که روزانه ۶ هزار مورد می‌شود و ۴ هزار مرگ در پی دارد.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم سال جاری جلوی آلودگی یک نفر را به ایدز بگیریم، جان هزاران نفر را نجات داده‌ایم، افزود: تا پایان آذر سال ۹۴ تعداد ۳۰ هزار و ۷۲۷ نفر مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شدند که این ۳۰ درصد شناسایی است و ۷۰ درصد شناسایی نشده‌اند و از تعداد یاد شده ۸۵ درصد مرد و ۱۵ درصد زن هستند.

حیدری با بیان اینکه قبلاً اعتیاد تزریقی عامل عمده انتقال بیماری ایدز است، تصریح کرد: اکنون پیشرفت ایدز از طریق تماس جنسی است و درصد زنان ۴۱ درصد شده است که چهار درصد سن مبتلایان زیر ۱۵ سال، دو درصد بین ۱۵ تا ۱۹ سال و ۵۵ درصد بین ۲۱ تا ۳۵ سال است.

ضرورت راه‌اندازی درمانگاه زنان آسیب‌پذیر در رفسنجان

وی آمار مبتلایان به ایدز در رفسنجان را ۱۱۴ نفر عنوان کرد و از شناسایی چهار مورد در سال جدید یاد کرد و گفت: سن ابتلا به ایدز رو به کاهش است و باید بیش از ۹۰ درصد را شناسایی کنیم.

مسؤول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار داشت: برای سال ۹۵ در رفسنجان اهدافی نظیر دسته‌بندی بیماران به سه گروه بیماریابی فعال، استفاده از تست‌های سریع، آموزش، حضور مستمر در مراکز دانشگاهی برای آموزش، تربیت مربی، افزایش مراجعه داوطلبانه از ۳۰۰ مورد به ۶۰۰ مورد در سال و راه‌اندازی مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان انار را دنبال می‌کنیم.

حیدری دانش‌آموزان، دانشجویان، کارگران فصلی، نوجوانان و جوانان، سربازان، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان کار و خیابانی را گروه‌های هدف در امر مبارزه با ایدز عنوان کرد.

وی همکاری ادارات و حمایت فرمانداری برای پیشبرد این اهداف را خواستار و متذکر شد: درمانگاه زنان آسیب‌پذیر باید در رفسنجان راه‌اندازی شود.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، ایدز، جان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :