۷۰ درصد مرگ و میرها به نوع تغذیه مرتبط است

  • شناسه خبر: 29893
۷۰ درصد مرگ و میرها به نوع تغذیه مرتبط است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان گفت: تغییراتی امروزه در الگوی تغذیه ایجاد شده است به‌ طوری‌ که بیش از ۷۰ درصد بیماری‌هایی که سبب مرگ و میر می‌شود به نوعی از تغذیه نشأت می‌گیرد.

به گزارش”روراستی” احمد جمالی‌زاده امروز در مراسم افتتاحیه جشنواره غذای سالم در عمارت گلستان امین رفسنجان افزود: مشکلاتی که در سال‌های اخیر دامن‌‌گیر جوامع به ‌ویژه کشورمان شده است، ناشی از الگوی ناسالم تغذیه‌ای است.

وی بیان داشت: این الگو در حال ترویج است در حالی‌ که اگر به فرهنگ غنی اسلامی خود نگاهی کنیم، دستورات و روایات زیادی در بحث تغذیه سالم آمده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان تصریح کرد: تغییراتی امروزه در الگوی تغذیه ایجاد شده است به‌ طوری‌ که بیش از ۷۰ درصد بیماری‌هایی که سبب مرگ و میر می‌شود به نوعی از تغذیه نشأت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سرطان‌ها، سکته‌های مغزی و قلبی، دیابت، چربی بالای خون، پرفشاری خون و … ریشه در غذای ما دارد، همچنین چگونگی آماده‌ کردن غذا هم با این موضوع مرتبط است.

جمالی‌زاده افزود: در کشور ایران بیش از دو برابر استاندارد دنیا قند مصرف می‌شود در حالی‌که بدن به این میزان قند مصرفی نیاز ندارد.

وی ادامه داد: مصرف چربی‌ها، روغن و نمک نیز در کشور بالاتر از میانگین دنیاست و این مواد غذایی آمار مرگ و میر را بالا می‌برد.

این مسؤول گفت: بدن ما در روز به پنج گرم نمک نیاز دارد، اما هر فرد ایرانی روزانه بیش از دو تا سه برابر نیاز اصلی بدن نمک مصرف می‌کند.

وی عنوان کرد: افراد زیادی در کشور دچار پرفشاری خون هستند از طرفی مصرف میوه و سبزیجات در ۸۴ درصد خانوارهای ایرانی پایین‌تر از حد استاندارد است.

جمالی‌زاده تصریح کرد: از دلایل شیوع سرطان‌های گوارش عدم مصرف میوه و سبزیجات و یا کم مصرف‌کردن این مواد غذایی است.

وی متذکر شد: جشنواره غذای سالم با هدف ترویج و فرهنگ‌‌سازی رفتن مردم و خانوارها به سمت مواد غذایی و غذای سالم ایجاد می‌شود تا مردم آگاه شوند که چه غذاهایی برای بدن مفید و چه غذاهایی مضر است و امیدواریم این کارهای ارزشمند تداوم داشته باشد.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، تغذیه، مرتبط
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :