سه طرح کوهورت در رفسنجان آغاز به کار کرد

  • شناسه خبر: 30328
سه طرح کوهورت در رفسنجان آغاز به کار کرد

سه طرح کوهورت جوانان، کوهورت چشم و کوهورت دهان و دندان در مرکز جامع سلامت رفسنجان آغاز به کار کرد.

سه طرح کوهورت جوانان، کوهورت چشم و کوهورت دهان و دندان در مرکز جامع سلامت رفسنجان آغاز به کار کرد.


به گزارش “ روراستی ” رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عصر امروز سه شنبه در این آیین گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت مطالعات کوهورت در رفسنجان از دو سال قبل آغاز شد.
دکترعلی اسماعیلی تصریح کرد: این مطالعات به بررسی فاکتورهای خطر می ‌پردازد و گروهی از افراد سالم (بدور از بیماری) را تحت بررسی قرار می ‌دهد و فایده اطلاعات حاصل از مطالعات این است، که می‌ تواند در تشخیص عوامل خطر در یک بیماری جدید مؤثر باشد و اطلاعاتی که در یک مدت معین جمع ‌آوری‌ شده‌ اند را در اختیار ما قرارمی ‌دهد.
وی افزود: طی دو سال گذشته کوهورت بزرگسالان در مرکز جامع سلامت رفسنجان راه اندازی شد و تا کنون در این طرح ۶ هزار و ۶۰۰ نفر در سنین ۳۵ تا ۷۰ سال تحت پوشش قرار گرفتند تا بر روی آنها مطالعات جهت شناسایی عوامل بیماری های قلبی، عروقی و سرطان انجام شود.
وی با بیان اینکه ده هزار نفر باید در این طرح قرار گیرند بیان کرد: نتایج این مطالعات در آینده برای جلوگیری از ابتلای افراد جامعه به بیماری های قلبی، عروقی، سرطانها، بیماری های مزمن کبدی و ریوی موثر است.
اسماعیلی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش سلامت دهان و دندان مورد مغفول واقع شده لذا بخشی دیگری از مطالعات طرح کوهورت در رابطه با حوزه دهان و دندان است که در این راستا در مرکز جامعه سلامت رفسنجان کوهورت دهان و دندان راه اندازی شد.
وی بیان کرد: در این رابطه اطلاعات بیماری های لثه، دهان و دندان ِ افراد تحت پوشش ثبت و در آینده برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها به عنوان مطالعات پایه ای استفاده خواهد شد.
اسماعیلی گفت: هزینه های طرح مطالعاتی کوهورت از طرف مرکز کوهورت پرشین کشور تأمین می شود.
طرح کوهورت چشمی در رفسنجان در آینده نزدیک اجرا خواهد شد
در ادامه یکی از مسئولین طرح کوهورت چشم مرکز جامع سلامت رفسنجان هم گفت: طی ده سال بر روی افراد زیر پوشش این طرح، مطالعات جهت شناسایی عوامل بیماری های چشمی از جمله آب مروارید انجام می شود.
محمدرضا سلیمانی افزود: با ارزیابی شاخصهای جمعیتی و جغرافیایی و نیز عوامل بیماری های چشمی سعی در شناسایی عوامل داریم تا در آینده از روند شیوع و ابتلا به این بیماری ها جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: طرح کوهورت چشمی در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال اجرا است که در رفسنجان نیز این طرح با نصب تجهیزات با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد ریال در روزهای آینده اجرا خواهد شد.

۳ هزار نفر از جمعیت رفسنجان زیر پوشش کوهورت جوانان قرار گرفتند
در ادامه این نشست یکی از مسئولین طرح کوهورت جوانان مرکز جامع سلامت رفسنجان هم گفت: یکی از دیگر بخش های طرح مطالعاتی کوهورت را کوهورت جوانان تشکیل می دهد که در این راستا جمعیتی در سن ۱۵ تا ۳۵ سال از رفسنجان مورد مطالعات پزشکی قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: کوهورت جوانان با بررسی آسیب های اجتماعی ازجمله اعتیاد، خودکشی، اظطراب و استرس، پرخاشگری، اختلالات شخصیتی و … بر روی جوانان در شناسایی عوامل این بیماری ها تلاش می کند.
محمد ناظر افزود: طرح کوهورت جوانان امسال در سه شهرستان کرمانشاه، رفسنجان و فسا در حال اجرا است که در رفسنجان حدود ۳ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.
وی تصریح کرد: یک چهارم از خانمها و یک پنجم از آقایان جامعه دچار افسردگی هستند لذا در طرح کوهورت جوانان وضعیت افسردگی و اضطراب مورد بررسی قرار می گیرد تا عوامل این بیماریها شناسایی و راههای پیشگیری را به کار گیریم تا جامعه را به پویایی و سلامت سوق دهیم.
وی با اشاره به اینکه اطلاعاتی که از جوانان در طرح کوهورت جوانان گرفته می شود به صورت محرمانه در مکز ثبت می شود تصریح کرد: آمار خودکشی در کشور ۱۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر در طول سال رخ می دهد این در حالی است که در ایلام بالاترین نرخ خودکشی( ۵۲ درصد) و در سیستان و بلوچستان کمترین نرخ خودکشی (۱ درصد) را داریم.

 

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،کوهورت،جوانان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :