۶۲ درصد اهداکنندگان خون در رفسنجان مستمر هستند

  • شناسه خبر: 33257
۶۲ درصد اهداکنندگان خون در رفسنجان مستمر هستند

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت: ۶۲ درصد اهداکنندگان خون در این شهرستان مستمر هستند که از میانگین کشوری بالاتر است.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت: ۶۲ درصد اهداکنندگان خون در این شهرستان مستمر هستند که از میانگین کشوری بالاتر است.

 به گزارش ” روراستی”  مهدی محمدحسینی صبح امروز در مراسم روز جهانی اهداکنندگان و تجلیل از اهداکنندگان مستمر خون این شهرستان اظهار داشت: سازمان انتقال خون با بیش از چهار دهه فعالیت اصول برنامه خود را بر تقدیر از نقش‌آفرینی اهداکنندگان قرار داده است.

وی بیان داشت: امسال سازمان بهداشت جهانی شعار « نیاز به خون همیشگی است، اهداکننده مستمر بمان» را انتخاب کرده و اهمیت و ارزش اهدای مستمر خیلی زیاد است.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان تصریح کرد: خون یک ذخیره بسیار مهم است که هم در درمان بیماران و هم در مدیریت بحران‌ها کاربرد دارد، خون به بیمار کمک می‌کند که هم از روند بیماری و هم در جراحی‌ها برای نجات جان بیمار در دسترس باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جراحات و سوانح که در استان ما زیاد هم است خون ارزش بالایی دارد و نقش اساسی در نجات جان انسان‌ها دارد، همچنین در جراحی‌های زنان و نوزادان نیز خون نجات‌بخش است.

محمدحسینی ابراز داشت: همه حوادث و اتفاقات ذکر شده نیازمند یک سازمان هدفمند است که بتواند خون سالم را برساند و این سازمان از اجزای کلیدی نظام سلامت در کشور است که اگر نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد بخش اصلی کار نظام سلامت معطل می‌ماند و جان بسیاری از انسان‌ها به خطر می‌افتد.

وی با بیان اینکه تأمین خون سالم وظیفه همگانی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که ۱۰۰ درصد خون‌های اهدایی‌اش داوطلبانه است.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان اضافه کرد: سطح انتقال خون ایران در دنیا هم‌سطح اروپا به لحاظ استانداردهای کمی و کیفی است  و حتی از انتقال خون آمریکا هم کیفیت بالاتری دارد و این ارزیابی‌ها جهانی است.

وی پیشرفت‌ها و دستاوردهای انتقال خون را مرهون همکاری اهداکنندگان دانست و گفت: از خون‌های اهدایی فرآورده‌های مختلفی تهیه می‌شود.

محمدحسینی عنوان کرد: در استان کرمان بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ نفر بیمار تالاسمی داریم که در رفسنجان این تعداد نسبت به سایر نقاط استان کمتر است در حالی‌که بیشترین بیماران تالاسمی در جنوب استان هستند که به طور متوسط یک تا دو واحد خون  نیازمند هستند.

وی اظهار کرد: میانگین سن بیماران تالاسمی استان باتوجه به خون‌های سالمی که دریافت کردند افزایش یافته و بسیاری از آنها ازدواج کرده‌اند.

این مسؤول ادامه داد: سالانه بیش از یک‌میلیون‌نفر درگیر بلایای طبیعی در جهان هستند و بیش از ۲۵۰ میلیون‌نفر همه‌ساله درگیر سوانح و حوادث می‌شوند که اگر خون و فرآورده‌های خونی در دسترس نباشد فوریت‌های پزشکی با مشکل مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر ۱۲ هزار نفر مراجعه‌کننده به مجموعه انتقال خون رفسنجان داشتیم که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۸۹ واحد خون‌گیری انجام شده که ۹۷ درصد آقایان و سه درصد بانوان خون اهدا کردند.

محمدحسینی بیان کرد: از تعداد خون‌های گرفته شده ۶ هزار و ۵۳۶ واحد از اهداکنندگان مستمر دریافت شده است و اهداکنندگان مستمر افرادی هستند که در سال بیش از دو بار خون اهدا می‌کنند و هر چه اهداکنندگان مستمر بیشتر باشند ارزش بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه رفسنجان ۶۲ درصد اهداکنندگان خون مستمر هستند که از میانگین کشوری بالاتر است، افزود:  ۲۶ هزار واحد انواع فرآورده‌های خونی تولید شده است و بر اساس نیاز بیماران فرآورده های مختلف در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

محمدحسینی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۲ هزار و ۳۲۶ واحد انواع فرآورده‌های تولیدی را در اختیار مراکز درمانی در استان و خارج از استان قرار دادیم، اضافه کرد: ۸ هزار و ۱۵۴ واحد در مراکز درمانی شهرستان و بیش از ۱۳ هزار واحد در داخل استان و مابقی به خارج از استان ارسال شده است.

وی یادآور شد: از مسؤولان تقاضا داریم نسبت به ایجاد فضای مناسب و ایجاد شرایط خوب برای اهداکنندگان نسبت به فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای خونگیری مساعدت کنند.

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، اهدا، خون
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • مصطفی

    سلام ، ببخشید چرا بقیه اهداء کنندگان مستمر دعوت نبودند؟