۷۰ درصد اوراق قضایی رفسنجان الکترونیکی ابلاغ می‌شود

  • شناسه خبر: 41467
۷۰ درصد اوراق قضایی رفسنجان الکترونیکی ابلاغ می‌شود

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان گفت: ۷۰ درصد اوراق قضایی رفسنجان الکترونیکی ابلاغ می شود.

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان گفت: ۷۰ درصد اوراق قضایی رفسنجان الکترونیکی ابلاغ می شود.

به گزارش ” روراستی” حجت‌الاسلام مهدی پورمحمدی رئیس دادگستری رفسنجان صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش آن شهید را شخصیتی نابغه و از ذخایر خداوند در قرن ۱۴ خواند و اظهار داشت: شهید بهشتی در کنار امام خمینی(ره) برای تشکیل حکومت اسلامی و سازماندهی تشکیلات قضایی تلاش زیادی کرد.

رئیس دادگستری رفسنجان بیان داشت: شهید بهشتی سعه صدر بسیار بالایی داشت و با منتقدان خود با آرامش برخورد می‌کرد در حالی‌که برخی مسؤولان ما به منتقدان خود توهین می‌کنند و الفاظ ناشایست به کار می‌برند.

وی با اشاره به اینکه پرکاری شهید بهشتی مثال‌زدنی است، تصریح کرد: اما در شرایط کنونی کشور که گرفتاری‌های شدید وجود دارد و مردم با گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و مشکلاتی از قبیل اشتغال و ازدواج جوانان گریبانگیر مردم است مسؤولان ما به حواشی می‌پردازند و از کارهای اصلی دوری می‌کنند.

پورمحمدی ادامه داد: این کارهای پوپولیستی راه حل مشکلات کشور نیست بلکه باید شبانه‌روز کار کرد و مشکلات را برطرف کرد.

رئیس دادگستری رفسنجان با بیان اینکه ۲۴۲ هزار پرونده در سال ۹۶ ورودی دستگاه قضایی در کل استان بوده و ۱۴۸ هزار پرونده هم ورودی شورای حل اختلاف در استان بوده است، افزود: این تعداد پرونده با ۳۱۶ قاضی رسیدگی شده که سرانه هر قاضی یک هزار و ۷۵۰ پرونده است.

وی عنوان کرد: سال قبل پرونده‌ها با تلاش شبانه‌روزی قضات نسبت به سال ۹۵ کاهش داشته است ضمن اینکه سال ۹۷ تعداد قضات از ۳۱۶ نفر به ۳۳۴ نفر افزایش پیدا کرده است.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار شهرستان اشاره داشت و گفت: در این شهرستان ۱۹ قاضی در دادگاه و دادسرا کار رسیدگی به پرونده‌ها را انجام می‌دهند و در سال ۹۶ مجموعا ۴۸ هزار و ۶۸۲ پرونده‌های حوزه قضائی بوده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در دادسرای رفسنجان به ۲۵ هزار پرونده رسیدگی شد که ۹ هزار و ۳۰۰ پرونده مربوط به شورای حل اختلاف و ۱۵ هزار پرونده مربوط به دادگاه بوده که سرانه رسیدگی هر قاضی به پرونده یک هزار و ۸۰۰ پرونده بوده است.

رفسنجان ساختمان مستقل دادسرا ندارد

پورمحمدی یادآور شد: رفسنجان ساختمان مستقل برای دادسرا ندارد و با توجه به اینکه دادسرا شلوغ است می‌طلبد قضات بیشتر شود و از مردم تقاضا داریم برای موضوعات کوچک که با گفت‌وگو برطرف می‌شود وقت دادسرا را نگیرند و صلح و سازش کنند.

وی عنوان داشت: ورودی پرونده‌ها به شورای حل اختلاف در سال ۹۶ تعداد ۹ هزار و ۳۰۰ پرونده بوده که به ۸ هزار و ۹۰۰ پرونده رسیدگی شده است و مختومه شدند.

این مقام قضایی در رفسنجان بر ثبت‌نام اشخاص در سامانه ثنا تأکید و ابراز داشت: با ثبت‌نام در این سامانه هر جای کشور که دادخواستی از افراد شده مطلع می‌شوند و می‌فمهند در چه جایی از وی شکایت شده و این کار هم موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود و هم از افشای اسرار مردم جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه در استان کرمان ۶۲ درصد اوراق قضائی به صورت الکترونیکی ابلاغ می‌شود، اضافه کرد: در رفسنجان نزدیک به ۷۰ درصد ابلاغیات الکترونیکی صادر می‌شود و این رقم باید به بالای ۹۰ درصد برسد.

پورمحمدی از راه‌اندازی دفتر خدمات قضایی الکترونیکی در رفسنجان یاد کرد و بیان داشت: در راستای تحقق‌بخشی به دولت الکترونیک این دفاتر افزایش پیدا می‌کنند.

وی از مسائلی که در سال ۹۶ اتفاق افتاد اغتشاشات دی ماه را یادآور شد و توضیح داد: در استان ۴۳ پرونده پیرامون این موضوع تشکیل شد اما در رفسنجان با هماهنگی کلیه دستگاه‌های نظامی و انتظامی و شورای تأمین تدابیری صورت گرفت که در نهایت یک پرونده هم در این زمینه نداشتیم و از هر گونه تجمعات جلوگیری شد.

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان با اشاره به موضوع حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری و سیاست‌های قوه قضائیه برای کاهش آمار کیفری زندان‌ها عنوان کرد: سال ۹۶ تعداد ۱۷ هزار تصمیم جایگزین حبس اتخاذ شد و مجازات‌های جایگزین به جای حبس تعیین شد که در تربیت و اصلاح مجرمان غیرحرفه‌ای تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در کل کشور ۳۰۰ هزار زندانی داریم، تصریح کرد: این در حالی است که مجموعه ظرفیت زندان‌ها ۷۰ هزار نفر است و بخش زیادی از زندانیان به دلیل مواد مخدر و مسائل مالی به زندان افتادند.

پورمحمدی اولین جرم در استان کرمان و به تبع آن در شهرستان رفسنجان را سرقت‌های جزء دانست و گفت: در کل کشور بالاترین آمار جرایم سرقت‌های جزء است.

وی تشریح کرد: از مجموع سرقت‌هایی که در استان به وقوع می‌پیوندد ۵۰ درصد در شهر کرمان، ۱۹ درصد در شهرستان بم و ۷ درصد در رفسنجان است.

سهم ۱۷ درصدی رفسنجان از قتل‌ها در استان

پورمحمدی همچنین به قتل‌هایی که در استان به وقوع می پیوندد اشاره کرد و ۴۰ درصد این قتل‌ها را به دلیل نزاع و اختلاف، ۱۷ درصد مسائل اخلاقی، ۹ درصد اختلاف خانوادگی دانست که ۴۴ درصد آلت قتاله چاقو بوده است.

وی ادامه داد: ۲۱ درصد قتل‌های استان در خود کرمان، ۱۷ درصد جیرفت و ۱۷ درصد در رفسنجان بوده که این آمار خوبی نیست.

پورمحمدی به معضل خودکشی اشاره کرد که سال گذشته و ابتدای امسال در رفسنجان با افزایش آمار روبه‌رو بوده و بیان کرد: در بررسی‌هایی که توسط کارشناسان بهزیستی از افرادی که خودکشی نافرجام داشتند انجام شده عمده علل، بحران هویت، ناامیدی از زندگی، اعتیاد، گرفتاری‌های مالی، رابطه نامشروع و ترس از رسوایی بوده است.

وی تأکید کرد: ما در قوه قضائیه با معلول مواجه هستیم بنابراین باید تأثیر حوزه‌های دیگر نظام در بحث افزایش خودکشی‌ها بررسی شود و افزایش آمار جرائم باید ریشه‌یابی شود.

با اقتصاد و فرهنگ ضعیف شاهد افزایش جرایم هستیم

رئیس دادگسترش رفسنجان اذعان داشت: زمانی که اشتغال نباشد، مشکل مسکن باشد و کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل شود، رکود بی‌سابقه و گرانی باشد و عدم نظارت کافی دولت بر مؤسسات مالی غیر مجاز و حتی مؤسسات زیر نظر بانک مرکزی باشد زمینه‌های بروز جرم فراهم می‌شود و زمانی که جامعه‌ای اقتصاد و فرهنگ ضعیفی داشته باشد روز به روز شاهد افزایش جرم هستیم.

وی بیان کرد: اگر به هشدارهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و فرهنگ گوش فرا داده می‌شد این معضلات در کشور وجود نداشت.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: زمانی که فضای مجازی صاحب نداشته باشد آثار مخرب تلگرام را به وضوح مشاهده کردیم و اما باز هم شاهدیم دولت از تلگرام به وسیله دو فیلترشکن حمایت می‌کند تا مردم به آن دسترسی داشته باشند.

پورمحمدی با ذکر اینکه ۷۰ درصد زندانیان مربوط به مواد مخدر هستند، افزود: بخش زیادی از سرقت‌ها توسط معتادان صورت می‌گیرد و کودک‌آزاری از جرایمی است که در اثر اعتیاد به مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه انجام می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود تکریم ارباب‌رجوع در حوزه‌های مختلف را از اولویت‌های اصلی سال جاری در دادگستری عنوان کرد.

برچسب ها:
ابلاغ اوراق رفسنجان قضایی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :