مدیرکل ثبت اسناد کرمان:

بیش از ۴۵ درصد ورودی های محاکم قضائی مربوط به زمین و مسکن است

  • شناسه خبر: 43327
بیش از ۴۵ درصد ورودی های محاکم قضائی مربوط به زمین و مسکن است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت:  بیش از ۴۵ درصد از ورودی های محاکم قضائی کرمان مربوط به زمین و مسکن است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: بیش از ۴۵  درصد از ورودی های محاکم قضائی کرمان مربوط به زمین و مسکن است.

به گزارش “روراستی” رضا طالبی‌زاده پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان با اشاره به بحث اهمیت زمین و مسکن اظهار داشت: در تمام دنیا اکثر جنگ‌ها بر سرزمین و سرزمین‌ها بوده است.

وی بیان داشت: در کشور ما اهمیت زمین در دو دهه اخیر که ارزش املاک بالا رفت و دعواهای حقوقی و کیفری در دادگستری آمار قابل توجهی از پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است، بالاست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه در سطح کشور ۵۰ درصد پرونده‌های ورودی به محاکم قضائی مربوط به زمین و مسکن است، ادامه داد: در استان کرمان بالای ۴۵ درصد این دعواها مربوط به زمین و مسکن بوده که دلیل آن بی‌ثباتی در بحث مالکیت است.

وی تصریح کرد: اواخر سال ۹۳ قانون کاداستر تصویب شد و از اول سال ۹۴ اجرایی شد که سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی مکلف شدند تمام کشور را جانمایی کنند و یک وجب از خاک جمهوری اسلامی ایران نباید بدون سند مالکیت باشد اما در اجرا دچار مشکل شدند.

قانون کاداستر ضمانت اجرایی ندارد

طالبی‌زاده با بیان اینکه کمتر از دو سال از مهلت اجرای قانون کاداستر باقی مانده و اراضی زیادی هستند که ثبت نشدند، افزود: زمانی که قانونی تصویب می‌شود قانونگذار باید ابزار و ضمانت اجرایی آن را هم در نظر بگیرد که متأسفانه قانون کاداستر ضمانت اجرایی ندارد.

وی با بیان اینکه مشکل تأمین اعتبار یکی از مواردی است که در اجرایی‌شدن قانون کاداستر اثر گذاشته است، اضافه کرد: اگر به ثبت مالکیت اهمیت می‌دادیم این مشکلات را نداشتیم زمانی که اعتبار لازم در اختیار دستگاهی نباشد در اجرا دچار مشکل می‌شود.

وی در ادامه مباحث خود عنوان کرد: در کل کشور ۲۳۵ میلیون هکتار اراضی دولتی باید تا پایان سال ۹۶ ثبت مالکیت شود که حدود ۲۸ میلیون هکتار توانسته به ثبت مالکیت برسد از این میزان ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مربوط به استان کرمان است که ثبت شده و استان کرمان سه سال متوالی رتبه اول کشور را در تثبیت اراضی داشته است.

این مسؤول قضائی یادآور شد: کل اراضی دولتی استان کرمان ۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار است.

طالبی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: در بحث موقوفات هم باید این روشنگری باشد و همکاری شود وضعیت نابسامانی که داریم با ثبت مالکیت درست شود، املاک باید سندار شوند الان بیشتر خرید و فروش‌ها با قولنامه و سندهای دستی است که کار خوبی نیست بنابراین باید فرهنگسازی شود تا به سمت ثبت مالکیت بیشتر رجوع شود.

وی به بحث دولت الکترونیک اشاره کرد و توضیح داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در هشت تا ۹ سال اخیر اقدامات بسیار چشمگیری در این زمینه انجام داده و بیش از ۸۵ درصد خدماتش الکترونیکی است.

طالبی‌زاده با بیان اینکه دولت الکترونیک از مفسده‌های متعدد جمله اسناد جعلی جلوگیری می‌کند، اظهارد: ۶۰۰ هزار پرونده که مربوط به بیش از ۸۰ سال پیش در بایگانی‌های ادارات ثبت اسناد و املاک استان بوده اسکن شده است که یکی از خدمات دولت الکترونیک در این سازمان است و دسترسی‌ها را آسان کرده است.

برچسب ها:
املاک پرونده قضائی رفسنجان زمین
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :