معاون دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

ویروس کرونا در چرخش است/مردم بهداشت فردی را رعایت کنند

  • شناسه خبر: 54289
ویروس کرونا در چرخش است/مردم بهداشت فردی را رعایت کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: کرونا تمام نشده نگران وضعیت آینده هستیم لازم است مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و جدی بگیرند اگر همکاری مردم نبود نمی‌توانستیم بیماری را تا این مرحله کنترل کنیم لذا مردم تا زمانی که موارد مثبت داریم و ویروس در جامعه در چرخش هست اگر چه همه جا باز شده اما رفتار و رعایت بهداشت فردی را ادامه دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: کرونا تمام نشده نگران وضعیت آینده هستیم لازم است مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و جدی بگیرند اگر همکاری مردم نبود نمی‌توانستیم بیماری را تا این مرحله کنترل کنیم لذا مردم تا زمانی که موارد مثبت داریم و ویروس در جامعه در چرخش هست اگر چه همه جا باز شده اما رفتار و رعایت بهداشت فردی را ادامه دهند.

به گزارش روراستی، احمد جمالی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار داشت: در حوزه بهداشت که از مهمترین جایی که لازم بود ورود، شود پیشگیری بود، تا امروز در بیماری کرونا نه درمان قطعی و نه واکسن قطعی یافته شده و بهترین کار این است که  پیشگیری کنیم که افراد کمتری مبتلا شوند.

وی ادامه داد: همان روزی که در کشور اولین موارد کووید ۱۹ پیدا شد ما بلافاصله جلسات مربوطه را تشکیل دادیم البته از زمانی که ویروس در کشور چین پیدا شده بود چندین جلسه برای اقدامات پیشگیری برگزار کردیم اولین کار تشکیل ستاد واکنش سریع بود که روسای ادارات و سازمان‌های نظامی و انتظامی و دادگستری و افرادی هم عضو شدند که از بخش خصوصی ان جی اوها و انجمن کارآفرینان بودند که در سایر نقاط کشور شاید این جلسه کمتر برگزار شده باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان داشت: پیشنهاداتی که از طرف دانشگاه مطرح شد مورد بحث قرار می‌گرفت و تصمیمات مربوطه اتخاذ می‌شد، یکی از کارهایی که روزهای اول انجام دادیم برای بخش و روستاها کمیته‌های روستایی مقابله با کرونا تشکیل دادیم بهورز با فرمانده پایگاه بسیج، رئیس شورا، دهیار و روحانی محل کمیته محلی تشکیل دادند تا اقداماتی از جمله ضد عفونی اماکن تهیه ماسک و…انجام دهند.

وی ادامه داد: هماهنگی جهت استفاده از نیروهای خودجوش و بسیج و موکب‌ها که اظهار تمایل بر همکاری داشتند مورد آموزش قرار گرفتند و سازماندهی شدند مثلا در ضد عفونی معابر لازم بود هر قسمت از شهر مثل عابربانک‌ها، پارک‌ها، جایگاه‌های سوخت و… مدیریت شده باشد که پرت منابع را نداشته باشیم.

جمالی‌زاده با اشاره به اینکه تعداد اماکنی که در دو ماه گذشته بازدید شد ۲ هزار و ۶۳۹ مورد به‌عنوان امکنه عمومی داشتیم که حدود ۱۲۰ امکنه تعطیل شدند، ادامه داد: در بحث اصناف تهیه و توزیع مواد غذایی بیش از ۸ هزار بازدید توسط بازرسان بهداشتی داشتیم که بی‌سابقه است.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: در تما نقاط شهرستان از نیروهای بسیجی در بحث نظارت‌ها کمک گرفتیم و هنوز هم ادامه دارد بیش از ۱۸۳ مورد تعطیلی داشتیم و ۳۰ مورد مراکز عرضه قلیان تعطیل شد ضمن اینکه دفن متوفیان ناشی از کرونا است تمام توسط همکاران بهداشتی از زمان تحویل جنازه از بیمارستان تحت نظارت بود.

فعالیت ۵۶ کارگاه تولید ماسک تأیید شد

وی عنوان کرد: بیش از سه هزار بازدید از کارگاه‌های بزرگ و کوچک داشتیم، در بحث راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک ۷۲ مورد بازدید توسط همکاران ما برای تأیید انجام شد که ۵۶ مورد تأیید شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: تشکیل تیم واکنش سریع جهت پیگیری بیماران کرونا که تست‌شان مثبت بوده از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بود و یک تیم متشکل از کارشناس بیماری‌ها کارشناس بهداشت محیط و بهداشت روان و کارشناس آزمایشگاه که بلافاصله خانواده این فرد مثبت را بررسی کند تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: سابقه ابتلای فرد مثبت شده را هم بررسی می‌کنیم که نیاز به اقدامات و فعالیت‌های که برای آینده است، انجام شود که ۶۸ مورد مثبت همه پیگیری شده‌اند.

جمالی‌زاده اضافه کرد: تعداد خانواده‌هایی که مشکوک بودند ۲۲۳ مورد بوده که بررسی کردیم و ۳۶ مورد از خانواده‌های این افراد نمونه‌برداری شده که تعداد افراد مثبت اعضای خانواده ۱۸ مورد بود.

جمالی‌زاده گفت: مرکز ۱۶ ساعته کریم‌آباد محقق صرفا برای بررسی بیماران تنفسی و تب‌دار مشکوک راه‌اندازی شد و جدیدا در کلیه مراکز شبانه‌روزی نوق، کشکوئیه و انار، هم نمونه‌گیری، هم دادن داروی سرپایی که بار مراجعه به بیمارستان را کاهش دهد صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث غربالگری ایران به‌عنوان یکی از کشورهای موفق بوده که به تبع آن در رفسنجان از طریق تماس تلفنی با خانوارها هم آموزش ارائه شد و هم سوابق بیماری و … انجام شد، عنوان داشت:  ۹۲ درصد جمعیت در مرحله اول غربالگری شدند  که از ۱۰۲ هزار خانوار ۹۹ هزار خانوار در این طرح شرکت کردند و از ۲۳ فروردین فاز دوم غربالگری را شروع کردیم بیش از نیمی از جمعیت شهرستان در حال تماس هستیم که با اولویت افراد پرخطر و پرریسک کار انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به کنترل مسافران نوروزی، گفت: ۸ پست ایستگاه ورودی اطراف شهرستان راه‌اندازی شد وروزانه به مدت چند روز با افرادی که از سفر برگشته بودند تماس گرفته می‌شد و ضعیت‌شان بررسی می‌شد.

وی تصریح کرد: در مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشتی در زمینه مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده کمبودی نداشتیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان ادامه داد: کرونا تمام نشده نگران وضعیت آینده هستیم لازم است مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و جدی بگیرند اگر همکاری مردم نبود نمی‌توانستیم بیماری را تا این مرحله کنترل کنیم لذا مردم تا زمانی که موارد مثبت داریم و ویروس در جامعه در چرخش هست اگر چه همه جا باز شده اما رفتار و رعایت بهداشت فردی را ادامه دهند.

وی افزود: نکته بعدی که مایه نگرانی است عدم توجه بیماران غیرواگیر و دیابتی‌‌هاست که نباید بیماری خود را فراموش کنند کرونا نباید ما را از بیماری‌های دیگری که هست غافل کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان ضدعفونی علوم پزشکی کرونا ماسک ویروس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :