پرورش دام به روش سنتی را باید کنار بگذاریم/اصلاح نژاد راهی برای تولید محصول باکیفیت

  • شناسه خبر: 58814
پرورش دام به روش سنتی را باید کنار بگذاریم/اصلاح نژاد راهی برای تولید محصول باکیفیت

متخصص دامپزشکی گفت: مردم باید دامپروری به روش سنتی را کنار بگذارند و دولت هم باید برای رونق صنعت دامپروری این صعنت را حمایت  کند.

متخصص دامپزشکی گفت: مردم باید دامپروری به روش سنتی را کنار بگذارند و دولت هم باید برای رونق صنعت دامپروری این صعنت را حمایت  کند.

به گزارش روراستی،  هجری در جمع خبرنگاران در محل مدیریت جهاد کشاورزی رفسنجان اظهار داشت: در زمینه پرورش گوسفند آنچه من خودم کار کردم به این نتیجه رسیدم علاوه بر کمیت شیر، باید کیفیت آن را هم مدنظر داشته باشیم و نسبت به پرواربندی آن هم باید توجه کنیم.

وی عنوان کرد: ۹۹ درصد نژادهای ایران را استفاده کردیم به این نتیجه رسیدیم که می توانیم نژادی داشته باشیم که هم کمیت شیر نسبت به بزهای محلی بالاتر برود هم کیفیت شیر.

هجری ادامه داد: طبق بررسی که کردیم در مورد بز سانن اگر وارد کشور کنیم، درصد پروتئین ۳، حجم مقدار شیر ۹۸۰ کیلوگرم در سال اما بز مورسیا درصد پرتئین ۳٫۸ و چربی ۵٫۸ حجم شیر ۶۰۰ کیلوگرم در سال است و کاری که انجام دادیم نژادی که پرورش دادیم، درصد چربی آن را به ۵٫۲ رساندیم و مقدار شیر سالانه ۶۰۰ کیلوگرم در سال که مزیت آن این است که دامی که اینجا به وجود آمده با اکوسیستم استان کرمان هماهنگ بوده و در برابر بیماری ها مقاومت دارد.

وی با بیان اینکه مردم باید این موضوع ها را یاد بگیرند که دامداری سنتی را کنار بگذارند و دولت هم باید کمک کنند، افزود:  مهمترین مشکلی که ما داریم جیره غذایی است بیشترین هزینه ها برای دامپروری تغذیه دام در پی دارد که اگر دولت بتواند کمک مردم کند و مردم اصلاح نژاد استفاده کرده و از ژن نژاد بومی استفاده کنند کیفیت محصولاتی که به دست می‌آید بالاتر از سایر محصولات خواهد بود و دامپروری رونق بیشتری می گیرد.

این متخصص دامپزشکی  از سرمایه گذاری اولیه ۷۰۰ میلیون تومانی یاد کرد و گفت: از خاتون آباد کار را با دو نفر شروع کردیم که با هزنیه امروزی بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

وی مشکل بازار را ذکر کرد و گفت: مردم برای هر کاری باید اول فکر عرضه را داشته باشند.

هجری عنوان کرد: در رفسنجان حدود دو سال مجتمع را احداث کردیم و ۶۰۰ راس دام در آن نگهداری می کنیم که حدود ۲ هزار متر مسقف است که دارای یک سالن مولد، قرنطینه، زایشگاه، سالن نوزادان، انبار و سالن شیردوشی است و  دو نیم تا ۳ میلیارد تومان هزینه ساخت و ساز آن شد که با هزنیه های الان ۱۰ میلیارد می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اصلاح نژاد بزمورسیا جهاد کشاورزی رفسنجان هجری
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :