به بهانه دهه فجر؛

بخش اول|ماجرای انقلابیون رفسنجان که توسط ساواک دستگیر شدند

  • شناسه خبر: 64300
بخش اول|ماجرای انقلابیون رفسنجان که توسط ساواک دستگیر شدند

گزارش مفصل ساواک از دستگیری یک گروه مذهبی در رفسنجان که در سال ۱۳۵۰ دستگیر شدند.

گزارش مفصل ساواک از دستگیری یک گروه مذهبی در رفسنجان که در سال ۱۳۵۰ دستگیر شدند.

از: ساواک استان کرمان (ﻫ) تاریخ: ۱ / ۷ / ۱۳۵۰

به: مدیریت کل اداره سوم / ۳۱۲ شماره: ۱۱۸۰۲ / ﻫ

ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور

درباره: بولتن ویژه شبکه عاملین تهیه و توزیع اوراق مضره

بازگشت به شماره ۵۴۲۹ / ۳۱۲ـ ۲۸ / ۶ / ۱۳۵۰

بدین وسیله یک جلد بولتن ویژه به شماره ۱۱۸۰۱ / ۸ ﻫ ـ ۷۷ـ ۱ / ۷ / ۱۳۵۰ در ۴۱ برگ مربوط به یازده نفر عاملین تهیه و توزیع اوراق مضره و اقدام بر علیه امنیت داخلی کشور در شهرستان رفسنجان به پیوست تقدیم مقرر فرمایند نتیجه بررسی‌های لازم را به این سازمان اعلام فرمایند.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت استان کرمان ـ آرشام

گیرندگان

۱ـ ریاست بخش / ۳۵۰ جهت استحضار و هرگونه اقدام مقتضی.

۲ـ ریاست بخش  / ۳۵۴ پیرو شماره ۱۱۶۹۲ / ﻫ ـ ۳۰ / ۶ / ۱۳۵۰ به انضمام یک جلد عین بولتن ویژه شماره فوق جهت بررسی‌های لازم.

آقای وثوقی ـ بررسی و بهره‌برداری و اظهار نظر شود و موارد قابل بهره‌برداری و استعلام برای ساواک استان مشخص شود.

۱۶۱۱۲۵ بایگانی شود.

بهره‌برداری گردید جهت افراد موصوف پرونده انفرادی تشکیل گردد و سرانجام کار و بیوگرافی ملصق به عکس جداگانه از ساواک مربوطه درخواست گردید و پرونده‌های محصلین و دانش‌آموزان پس از تشکیل به بخش ۳۵۴ ارسال شود.

مقدمه:

شهرستان رفسنجان که حدود ۱۲۰ کیلومتری کرمان حد فاصل بین این شهرستان و شهرستان یزد می‌باشد از نظر مذهبی دارای فعالیت‌های چشمگیر و افراد متعصب مذهبی بوده به طوری که در هیچ یک از نقاط استان کرمان این چنین وضعی مشهود نیست. روحانیون ساکن این منطقه که تعداد آنان با توجه به جمعیت، نسبتاً قابل توجه می‌باشند اکثراً از طرفداران و مقلدین خمینی بوده در فرصت‌های مناسب این جانبداری را به ثبوت رسانده و او را مرجع تقلید شیعیان جهان معرفی می‌نمایند تا جائی که در کلیه مجالس ختم مرحوم آیت‌اله حاج سیدمحسن حکیم کلیه وعاظ افراطی این شهرستان در سخنرانی‌های خود از مردم می‌خواستند که با فوت مرحوم آیت‌اله حکیم اهالی از خمینی تقلید نمایند.

ساکنین رفسنجان از کارمندان دولت گرفته (آنان که بومی هستند) تا کسبه بازار و خیابان همگی نسبت به روحانیون این شهرستان با دیده احترام نگریسته و در کلیه اعیاد مذهبی و ایام سوگواری دوش به دوش یکدیگر کار خود را تعطیل و در مجالس شرکت کرده. چون دارای تعصیات خاص مذهبی هستند اکثراً تحت تأثیر گفتار وعاظ قرار گرفته و دستورات آنان را بدون چون و چرا به مرحله اجرا درمی‌آورند.

از طرف دیگر نارضایتی عمومی و رسیدگی به خواسته‌های مردم و گرانی ارزاق عمومی موجب گردیده که روحانیون در روح و عقل اهالی نفوذ کرده افکار آنان را در جهت ایده خود سوق دهند و به هر راهی که خود انتخاب نمایند مردم بدان سو کشانده می‌شوند.

در رفسنجان رسم بر این است که در ایام سال خصوصاً در ایام سوگواری (ماه های محرم و صفر ـ رمضان ـ ایام فاطمیه و رحلت ائمه اطهار) از ده روز جلوتر تا ده روز عقب‌تر در مساجد و منازل و تکایا مجلس روضه و ذکر مصیبت به پا نمایند و از وعاظی چون فخرالدین حجازی، شیخ علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد، شیخ ابوالقاسم صلواتی، شیخ ابوالقاسم خزعلی، شیخ علی مروارید دعوت می‌شود تا در این مجالس سخنرانی نمایند و با توجه به اینکه وعاظ دعوت شده کلیه از جمله روحانیون ناراحت و دارای سوابق ممتدی در طرفداری از خمینی و سایر افراطیون می‌باشند موضوع درخور بررسی می‌باشد.

روحانیون مقیم این شهر همگی با هم متفق و یک جبهه متشکلی را تشکیل می‌دهند که هر چند وقت یک بار ضمن مسافرت یک نفر آنان به شهرستان‌هایی مانند قم، تهران، مشهد و کرمان با سایر افراطیون دیگر در تماس بوده اخبار مورد نیاز را رد و بدل می‌نمایند.

علل به وجود آمدن شبکه عاملین تهیه و توزیع اوراق مضره به صورت یک گروه برانداز:

از سال ۴۸ یکی از جوانان متعصب رفسنجان که به شغل حلبی سازی اشتغال دارد (بیوگرافی ملصق به عکسش پیوست می‌باشد) به نام ملک ملکی (معروف به محمدرضا) تحت تأثیر عناصر افراطی مذهبی تصمیم می‌گیرد که با به وجود آوردن تشکیلاتی به نام جوانان منتظرالمهدی فعالیت‌های براندازی را آغاز و شبکه‌ای را پایه‌گذاری نماید.

این شخص در ابتدای امر برای نیل به هدف و منظور اصلی خویش در جلسات ضدبهائی موجود در محل رخنه کرده مشاهده می‌نماید که در این جلسات که عاری از هرگونه فعالیت‌های سیاسی است جوانانی در سنین بین ۱۴ تا ۱۸ که اکثراً محصلین

مدارس هستند تحت تعلیم قرار می‌گیرند تا ضمن نفوذ در بین بهائیان و مراقبت از محل‌های تشکیل جلسات بهائی بتوانند جلوی فعالیت‌های این فرقه را بگیرند. لذا سعی می‌نماید نظر گردانندگان و شرکت کنندگان را جلب و ظرف مدت سه ماه ضمن اینکه خود نیز شبانه مشغول تحصیل بوده با محصلین طرح دوستی ریخته با آموزش و تمرین دروس مربوط نظر آنان را به طرف خود جلب و عاقبت‌الامر در بین جوانان شرکت کننده در جلسات مذهبی عده‌ای را انتخاب و به طور انفرادی به هر یک پیشنهاد می‌نماید که ضمن شرکت در جلسات ضد بهائی جلسات دوستانه و نیمه مذهبی هم خودشان تشکیل دهند و در بدو امر منزل خود را جهت تشکیل جلسات انتخاب می‌نماید و شب‌های جمعه هر هفته در جلسات ضد بهائی و شب‌های شنبه جلسات منحصراً با حضور محصلین انتخاب شده در منزل وی تشکیل می‌گردد که روی هم رفته تعداد این عده به ۱۴ نفر می‌رسد.

در کلیه جلسات متشکله سخنگو و سخنران شخص ملکی بوده که برای جلب نظر محصلین و اولیاء آنان ابتدا موضوع بررسی مطالب درس و بعد ذکر مسائل دینی را مطرح و تا آنجا که در نظر داشته این جوانان را از سینما رفتن منع و از آنان می‌خواهد که هر یک موظفند در طول یک هفته دو نفر را از سینما رفتن بازدارند و در روز تشکیل جلسه شرح دهند که در این هفته چه شخصی را از سینما رفتن بازداشته‌اند. در جهت جلب نظر بیشتر محصلین و پایبند کردنشان به این جلسه برای آنان جوائزی از قبیل کتاب، قلم ماژیک و امثالهم تهیه و هر هفته ضمن تشویق شفاهی با دادن از این قبیل جوائز جلب توجه بیشتر آنان را می‌نماید پس از گذشت چند ماهی وی تعهد نامه‌ای تدوین و اعضاء را ملزم به امضاء کردن آن می‌نماید که این تعهد نامه با مقدمه‌ای تحت این مطلب «به عنوان خدمت به اسلام به خداوند بزرگ سوگند یاد می‌کنم و امام زمان را شاهد می‌گیرم از این تاریخ با یاری خواستن از پروردگار توانا هشت اصل زیر را انجام دهم»:

۱ـ هر روز صبح یک صفحه از قران کریم با ترجمه فارسی بخوانم.

۲ـ تمام واجبات دین را تا آن جا که به عهده من است انجام دهم.

۳ـ با پدر و مادر مهربان بوده و اوامر مشروعه ایشان را بدون چون و چرا اجراء کنم.

۴ـ امر به معروف را ترک نکنم.

۵ـ تا آن جا که به اختیار من است به موسیقی گوش ندهم.

۶ـ هیچ گاه بد قولی نکنم.

۷ـ غیبت و افتراء به کسی نبندم.

۸ـ مبلغی پرداخت کنم تا در جشن‌های مذهبی اشعار مناسب را چاپ کرده و منتشر نمایم.

از شرکت کنندگان اخذ و دفاتری جهت کارهای انجام شده و مبالغ دریافتی تهیه و همیشه در نزد خود نگهداری می‌نماید.

بنیه مالی این شبکه:

ملک ملکی (معروف به محمدرضا) ضمن اخذ تعهد بالا افراد را ملزم به پرداخت حق عضویت کرده ابتدا از هر یک پنج ریال بابت حق عضویت اخذ و در قبال آن هیچگونه قبض و رسیدی تحویل نمی‌دهد و پس از گذشت چند جلسه مدعی می‌شود چون در نظر است ماشین تحریری خریداری و بعداً مورد لزوم خواهد بود شرکت کنندگان می‌بایست به جای پنج ریال حداقل ده ریال بپردازند. و روی این اصل بنیه مالی را تقویت کرده تا زمانی که این جلسات ادامه داشته مبلغ قابل توجهی جمع‌آوری کرده است.

اسامی اعضاء شرکت کننده در جلسات متشکله:

۱ـ ملک ملکی معروف به محمدرضا فرزند محمد شغل حلبی ساز ساکن خیابان کمال آباد کوچه افشاری دست راست درب دوم (دستگیر شده است).

۲ـ محمود کشاورزی محصل سال چهارم دبیرستان غزالی ساکن رفسنجان جنب باربری توانائی.

۳ـ حمید میرزائی محصل سال چهارم دبیرستان اقبال ساکن رفسنجان انتهای خیابان رحمت آباد.

۴ـ حمیدرضا توکلی فرزند جلال محصل سال چهارم ریاضی دبیرستان غزالی ساکن رفسنجان خیابان پهلوی کوچه هدایت (دستگیر شده است).

۵ـ سیدجلال سجادی فرزند محمد شغل محصل سال چهارم دبیرستان غزالی ساکن رفسنجان خیابان قطب‌آباد کوچه بهشتی (متواری است).

۶ـ محمدرضا عقدائی فرزند علی بمان محصل سال چهارم دبیرستان ملی فردوسی ساکن رفسنجان خیابان پهلوی کوچه شاهین جنب زینبیه (دستگیر شده است).

۷ـ مجید جاوید فرزند محمدصادق محصل سال چهارم دبیرستان ملی فردوسی ساکن رفسنجان خیابان پهلوی (دستگیر شده است).

۸ـ سیدعلی سجادی فرزند سیدحسین محصل سال چهارم دبیرستان اقبال ساکن رفسنجان خیابان معاون کوچه آخوند پلاک ۱۸ (دستگیر شده است).

۹ـ محمدرضا کاشفی فرزند عباس محصل سال چهارم ریاضی دبیرستان ملی فردوسی ساکن رفسنجان خیابان پهلوی کوچه بهشتی (دستگیر شده است).

۱۰ـ محمد افشاری فرزند یداله دانش‌آموز سال چهارم دبیرستان غزالی ساکن رفسنجان خیابان کمال آباد کوچه افشاری دست چپ درب اول.

۱۱ـ حمید طلائی محصل سال چهارم ادبی دبیرستان اقبال ساکن رفسنجان خیابان کمال آباد جنب دبستان رضوی.

۱۲ـ علیرضا رسولی محصل سال سوم دبیرستان اقبال ساکن رفسنجان کوچه حمام شهرداری.

۱۳ـ علی حسن رمضانی دانش‌آموز سال سوم دبیرستان اقبال ساکن رفسنجان خیابان کمال آباد (از بستگان نفر ردیف یک است).

۱۴ـ محمدی نام محصل کلاس سوم دبیرستان اقبال ساکن رفسنجانخیابان قطب آباد (نام کوچکش مشخص نیست).

از ابتدای امر این عده تحت سرپرستی نفر ردیف یک و در منزل وی هر جمعه عصرها به دور یکدیگر جمع شده ضمن صرف چای و شیرینی درباره مطالب دینی و مذهبی بحث و در پایان کار هر یک بررسی‌های طول هفته را در جهت بازداشتن جوانان محصل از سینما رفتن به میان می‌آورده‌اند.

این جلسه در طی یک سال و نیم در منزل ملک ملکی (نفر ردیف یک) تشکیل و یک بار نیز در یک منزل خالی متعلق به شخصی به نام شفیعی که ظاهراً کلید را جهت اجاره دادن به ملکی داده تشکیل می‌گردد که در این محل اخیر ملکی اظهار می‌دارد دوستان مراقب باشید که تحت تعقیب هستید و از این تاریخ به بعد در منزل من جمع نشوید در این مورد شرکت کنندگان توضیح بیشتری می‌خواهند ولی ملکی پاسخی به سئوالات آنان نمی‌دهد بعد از این جلسه دو جلسه دیگر طی دو هفته در منزل سیدعلی سجادی (نفر ردیف ۸) تشکیل و در یکی از این جلسات ملکی ضمن آماده کردن روحیه کلیه افراد، قرآنی را به میان گذاشته از حاضرین تقاضا می‌کند به قرآن قسم یاد نمایند که مطلبی از این جلسات در جائی گفته نشود که عده‌ای از حاضرین حاضر به یاد کردن سوگند نشده علت اصلی را جویا می‌شوند چون پاسخی از جانب ملکی داده نمی‌شود برای همیشه جلسات را ترک و دیگر با وی معاشرت و مراوده‌ای برقرار نمی‌نمایند. در نتیجه افراد اسامی پیوست که مشخصات کامل ملصق به عکسشان ضمیمه است.

۱- نام: ملک معروف به محمدرضا

۲ـ شهرت: ملکی

۳ـ نام پدر: محمد

۴ـ نام مادر: فاطمه

۵ـ شماره شناسنامه: ۴

۶ـ محل صدور: قریه کوهستانه زرند رفسنجان

۷ـ تاریخ تولد: ۱۳۲۴

۸ـ محل تولد: عباس آباد زرند کرمان

۹ـ شغل: حلبی‌ساز و دانش‌آموز سال پنجم ریاضی متفرقه

۱۰ـ محل سکونت: رفسنجان خیابان کمال آباد کوچه افشاری دست راست درب دوم

۱ـ نام: سیدعلی

۲ـ شهرت: سجادی

۳ـ نام پدر: سیدحسین

۴ـ نام مادر: بی‌بی جان

۵ـ شماره شناسنامه: ۳۰۷

۶ـ محل صدور: شهرستان رفسنجان

۷ـ تاریخ تولد: ۱۳۳۵

۸ـ محل تولد: راویز رفسنجان

۹ـ شغل: محصل سال چهارم دبیرستان اقبال

۱۰ـ محل سکونت: رفسنجان خیابان معاون کوچه آخوند پلاک ۱۸

۱ـ نام: محمدرضا

۲ـ شهرت: کاشفی نجار

۳ـ نام پدر: عباس

۴ـ نام مادر: نصرت

۵ـ شماره شناسنامه: ۶۲۱

۶ـ محل صدور: شهرستان مشهد

۷ـ تاریخ تولد: ۱۳۲۴

۸ـ محل تولد: مشهد

۹ـ شغل: دانش‌آموز سال چهارم ریاضی دبیرستان ملی فردوسی

۱۰ـ محل سکونت: رفسنجان خیابان پهلوی جنب هتل آسیا کوچه بهشتی تلفن ۷۷۱

۱ـ نام: محمدرضا

۲ـ شهرت: عقدائی

۳ـ نام پدر: علی بمان

۴ـ نام مادر: سکینه

۵ـ شماره شناسنامه: ۲۷۸

۶ـ محل صدور: شهرستان یزد

۷ـ تاریخ تولد: ۱۳۳۴

۸ـ محل تولد: شهرستان یزد

۹ـ شغل: محصل سال چهارم ریاضی دبیرستان ملی فردوسی

۱۰ـ محل سکونت: رفسنجان خیابان پهلوی کوچه باشگاه شاهین جنب زینبیه

۱ـ نام: محمدرضا

۲ـ شهرت: توکلی

۳ـ نام پدر: جلال

۴ـ نام مادر: صدیقه

۵ـ شماره شناسنامه: ۵

۶ـ محل صدور: حوزه ۵ رفسنجان

۷ـ تاریخ تولد: ۱۳۳۳

۸ـ محل تولد: شهر آباد نوق از توابع رفسنجان

۹ـ شغل: محصل سال ششم دبیرستان ملی آرمان یزد

۱۰ـ محل سکونت: یزد کوچه بهداری نزدیک اداره آبادانی و مسکن. رفسنجان خیابان پهلوی کوچه هدایت پلاک ۲۲

۱ـ نام: مجید

۲ـ شهرت: جاوید

۳ـ نام پدر: محمدصادق

۴ـ نام مادر: صدیقه

۵ـ شماره شناسنامه:

۶ـ محل صدور: رفسنجان

۷ـ تاریخ تولد: ۱۳۳۵

۸ـ محل تولد: رفسنجان

۹ـ شغل: محصل سال چهارم دبیرستان ملی فردوسی

۱۰ـ محل سکونت: رفسنجان خیابان پهلوی نزدیک میدان مجسمه جنب لوکس فروشی رویال لوکس

۱ـ نام: سیدجلال

۲ـ شهرت: سجادی

۳ـ نام پدر: سیدمحمد

۴ـ نام مادر:

۵ـ شماره شناسنامه:

۶ـ محل صدور:

۷ـ تاریخ تولد:

۸ـ محل تولد:

۹ـ شغل: دانش‌آموز سال ششم دبیرستان افخم بم

۱۰ـ محل سکونت: شهرستان بم و در رفسنجان خیابان قطب آباد کوچه مقابل آرایشگاه مدرن

سوگند یاد می‌نمایند که در راه اسلام و خدمت به دین تحت نظر ملک ملکی به مبارزه پرداخته هر چه راوی پیشنهاد نماید قبول و به مورد اجراء درآورند. پس از انجام سوگندنامه که در اوایل مهرماه ۴۹ بوده جلسات به صورت فوق تعطیل و به طور انفرادی و تماس‌های روزانه در منزل و محل کار یاد شده برقرار می‌گردد. لازم به توضیح است که درآغاز سال تحصیلی ۴۹ ـ ۵۰ سیدجلال سجادی فرزند سیدمحمد (نفر ردیف آخر) به شهرستان بم مسافرت و در نزد برادر خود سیداحمد سجادی که سپاهی بهداشت بوده به تحصیل اشتغال و در این شهرستان اقامت می‌نماید.

اولین فعالیت‌های مضره نامبردگان بالا:

در اوایل اسفند ماه سال ۴۹ ملک ملکی ضمن مشورت با سیدعلی سجادی که در واقع دستیار و معاون این شبکه محسوب می‌شود در نظر می‌گیرند شعارهائی به نفع خمینی به دیوار خیابان‌های شهر رفسنجان بنویسند ضمن بررسی‌های لازم تصمیم گرفته می‌شود ملک ملکی با همکاری محمدرضا کاشفی نجار در خیابان شاهپور، سیدعلی سجادی به تنهائی در خیابان شاهرضا، حمید توکلی و مجید جاوید

در خیابان معاون شمالی و جنوبی شعارهائی بنویسند. ابتداء گچ مورد نیاز و قلم ماژیگ وسیله ملک ملکی از بودجه جمع‌آوری شده خریداری و شعارهائی به این شرح:

۱ـ زنده باد خمینی

۲ـ افتخار بر روحانیت

۳ـ افتخار بر خمینی

۴ـ مرگ بر …. خائن

۵ـ مرگ بر ….[۱] جلاد

۷ـ نابود باد سازمان پوشالی امنیت

پایان بخش اول/

 

برچسب ها:
انقلاب انقلابیون رفسنجان ساواک
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :