تبدیل پول ایران از ریال و تومان به پارسی!

  • شناسه خبر: 65
تبدیل پول ایران از ریال و تومان به پارسی!

یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری گفته است که دارد واحد پول ایران را از ریال که مفهوم اسپانیایی بوده و تومان که مفهوم ترکی استانبولی است عوض کرده و به پارسی تبدیل کند.

th2

فضای سیاسی کشور روز به روز انتخاباتی‌تر می‌شود. فضایی که البته در روزهای تحت تاثیر مباحث مرتبط به شبیه سازی غائله‌های زمان بنی صدر و برخی از اتفاقات حال حاضر است. موافقان و مخالفان همچنان مشغول بحث هستند! این در حالی است که خود بنی صدر هم چندان بیکار ننشسته و در مقاله‌ای که برای کریستین ساینس مانیتور نوشته است به مخالفت با فیلم آرگو که برنده جایزه اسکار شده پرداخته است. مخالفتی که بیشتر اعتراض به تهیه کنندگان فیلم آرگو بوده است که چرا بنی صدر مدعی شده این فیلم نقش سی آی ای را در ایران زمان انقلاب پر رنگ نشان داده است و این به نفع حکومت ایران است!

اما فضای انتخاباتی روزهای اخیر با توصیه‌هایی انتخاباتی همراه است و مهم‌ترین آن‌ها اینکه کاندیدا‌ها کسی را تخریب نکنند تا خودشان بالا بیایند!در کنار مباحث انتخاباتی داخلی به تدریج در عرصه منطقه‌ای و بین المللی هم تحلیل‌های راجع به انتخابات ایران رو به فزونی می‌گیرد. تحلیل‌هایی مانند تحلیل الحیات و رویترز که درباره ائتلاف ۱+۲ ، محسن رضایی و احمدی‌نژاد ارائه کرده‌اند. الحیات نوشته که احمدی‌نژاد سعی در اعمال مدل روسی مدودف و پوتین در ایران دارد و به نقل از منابع خود در خصوص ائتلاف ۲+۱ نوشته: گمانه زنی‌های حاکی از آن است که ولایتی به عنوان رئیس جمهور و قالیباف به عنوان معاون اولش ترجیح داده می‌شود. رویترز هم از حضور محسن رضایی نوشته است که برنامه‌های محافظه کاران را بر هم خواهد زد.

اما در حالی که مرتضی نبوی گفته است که دولت کاندیدایی برای انتخابات معرفی نخواهد کرد، رئیس جمهور در افتتاح بوستان عدم تعهد در روز درختکاری همه سخنان خود را خورد تا همگان را به سخنان برادر عزیزش، مشایی توجه دهد و بگوید به نظرم پس از صحبت‌های بسیار عمیق و پرمعنای برادر عزیزم آقای مشایی جایی برای صحبت‌های دیگران باقی نمی‌ماند. اما بخشی از سخنان اسفندیار رحیم مشایی رئیس جنبش عدم تعهد به شرح زیر است:

امروز ما درخت می‌کاریم و به استقبال بهار می‌رویم، بهاری که مهم‌ترین خصیصه آن ظهور دوباره آفرینش و بروز توانمندی‌های حیات و زیبایی‌هاست. باید بدانیم که اگر بهار طبیعت چرخشی است و ما شاهد پاییز هستیم به دلیل درک بهتر بهار در نظام آفرینش طبیعی است.

زمستان به خودی خود اصالتی ندارد و از آن جهت معنا پیدا می‌کند که بهار در پیش است، زمستان فصلی است که در غیاب بهار اتفاق می‌افتد تا قدر آن را بیشتر بدانیم. ما مامور آفرینش هستیم، خدایی هستیم و باید چون خدا خلق کنیم. در بهار شاهد به فعلیت درآمدن توانمندی‌ها هستیم در جهان آنچه که اصلح است رویش است و ریزش تنها یک معلول است، رویش مجدد به ریزش پیش ازخود نیازمند است.

وی افزود: آنچه که مهم‌تر از همه اینهاست بهار انسانی است، در بهار انسانی زمستان موضوعیتی ندارد و دائمی است، بهار فرصتی برای آفرینش است، بهار انسانی بهار همیشگی است، آن‌ها که گوی سبقت را از سایر انسان‌ها ربوده‌اند انبیا و اولیای الهی هستند که ظرفیت بیشتری برای خلق کردن دارند. در مبانی اسلامی شیعی وقتی سخن از امام زمان است تعابیر مختلفی از ان یاد می‌شود و بهترین تعبیری که از آن انسان شریف یاد شده بهار انسانهاست، می‌گوییم سلام بر تو‌ای بهار انسان‌ها، سلام بر تو‌ای خرمی دوران‌ها.

اما جبهه‌های انتخاباتی درون مجلس هم هر روز شکل تازه تری به خود می‌گیرد. در ساعات گذشته جبهه عدالت و کارآمدی در مجلس متشکل از ۶۵ نماینده شاخص مجلس و ۳۵ نفر از نخبگان سیاسی خارج از مجلس شورای اسلامی اعلام موجودیت کرد. علاوه بر این ۷ عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت هم ماموریت پیدا کرده اندکه بررسی‌های لازم برای جمع‌بندی شاخص‌های کاندیدای مورد نظر فراکسیون را انجام دهند.  برخی از اعضای این فراکسیون هم اعلام کرده‌اند که: اگر اعضای شورای مرکزی  به جمع‌بندی شاخص‌ها برسند، حتما با کاندیداهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری جلسه خواهند داشت و دیدگاه‌ها، نظرات و برنامه‌های آن‌ها را بررسی خواهند کرد. شاخص‌های مورد نظر فراکسیون تا پایان سال مشخص می‌شود و کاندیدایی که این شاخص‌ها مطابقت داشته باشد، در ابتدای سال آینده معرفی می‌شود.

اما موضع گیری جالب انتخاباتی ساعات گذشته را سید باقری خرازی نیز قابل توجه است. وی که مدیر مسئول نشریه حزب الله است گفته است که بزرگ‌ترین برنامه حزب الله تغییر در فرهنگستان ایرانی است به گونه‌ای که بر اساس مفاهیم و زبان ایرانی تمام لغات غیر فارسی را تغییر خواهد داد و در اولین گام فرهنگسازی با گنجاندن واژه‌های فارسی، ادبیات را پاکسازی خواهد کرد.

خرازی همچنین اشاره‌ای به احمدی‌نژاد کرده و گفته است که دوران اضطرار گذشته و ما اضطراری نداریم که از احمدی نژاد‌ها و کسانی که با مبانی ولایت اجرایی نا‌آشنا بوده و حرف رهبری را نمی‌فهمند استفاده کنیم باید روحانیت و فقهای شیعه وارد حوزه اجرا شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفته است که همچنین در نظر دارم واحد پول ایران را از ریال که مفهوم اسپانیایی بوده و تومان که مفهوم ترکی استانبولی است عوض کرده و به پارسی تبدیل کنم و تحت هیچ شرایطی حتی در صورت حضور هاشمی رفسنجانی از انتخابات کناره گیری نخواهم کرد و آمده‌ام که بمانم.

منبع: تابناک
برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :