تولید پلاکت جهت تزریق به بیماران شیمی درمانی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 65758
تولید پلاکت جهت تزریق به بیماران شیمی درمانی در رفسنجان

رییس پایگاه انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت: سال گذشته ۸۴ واحد پلاکت آفرزیس در رفسنجان جهت تزریق به بیماران شیمی درمانی تولید شد.

رییس پایگاه انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت: سال گذشته ۸۴ واحد پلاکت آفرزیس در رفسنجان جهت تزریق به بیماران شیمی درمانی تولید شد.
به گزارش روراستی، مهدی محمدحسینی روز سه شنبه در آئین تجلیل از اهداکنندگان خون در محل مرکز نوآوری شهید ستاری این شهر بیان کرد: سال گذشته همچنین از ۱۲ هزار و ۷۰۰ مورد مراجعه کننده، هزار و ۷۵۹ نفر بنا به حفظ سلامت شان و یا این که دارای بیماری بودند معاف از اهدای خون شدند.
وی گفت: اهدا کنندگان خون شامل اهدا کنندگان بار اوّل، باسابقه و مستمر هستند که در رفسنجان ۶۳ درصد اهدا کنندگان مستمر هستند و سالانه حداقل دو مرتبه خون خود را اهدا می کنند.
رییس پایگاه انتقال خون رفسنجان تصریح کرد: سال گذشته در این شهرستان از ۱۰ هزار و ۳۲۴ واحد خون گیری که انجام شد ۲۴ هزار و ۹۵۲ واحد خون و فرآورده های خونی به سراسر استان کرمان ارسال شد.
وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۰ هزار واحد سهم مراکز درمانی شهرستان، بیش از ۱۲ هزار واحد سهم کرمان، ۲ هزار و ۶۵۵ واحد سهم بیماران نیازمند کهنوج بود و بقیه نیز به بم، سیرجان و جیرفت ارسال شد.
محمدحسینی ادامه داد: از ۲ سال قبل واحدی را با توجه به نیاز بیماران شیمی درمانی شهرستان راه اندازی کردیم که خون باکیفیت و فرآوری شده تأمین و به بیماران تزریق می شود.
وی افزود: در این واحد دستگاه آفرزیس نصب شده و پلاکت خون را به شیوه آفرزیس همزمان با خون گیری از اهداکننده گرفته می شود که سال گذشته ۸۴ واحد پلاکت آفرزیس در رفسنجان جهت تزریق به بیماران شیمی درمانی تولید شد.

رییس پایگاه انتقال خون شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه در کشور میزان خون اهدایی توسط بانوان پایین است و باور غلط مبنی بر اینکه بانوان کم خون هستند در جامعه رواج دارد گفت: می طلبد در راستای فرهنگ سازی اهدای خون بانوان تلاش شود که آن ها سالمترین خون را دارند.
محمدحسینی بیان کرد: یکی از مشکلات در حوزه خون کشور، پایین بودن آمار اهدایی خون بانوان است.
وی افزود: از طرفی سالم ترین خون را بانوان دارند امّا آن ها فکر می کنند کم خون هستند که ترویج این باور غلط موجب پایین بودن آمار اهدای خون در بین بانوان شده است.
محمدحسینی بیان کرد: بیشتر خانم ها شرایط اهدای خون را دارند ولی در کشور، استان کرمان و شهرستان رفسنجان به ترتیب اهدای خون توسط بانوان ۱۰ ، ۸ و ۳ درصد است.
وی با اشاره به اینکه رفسنجان در مسیر ترانزیت اصلی کشور قرار دارد و از شهرستان های پرحادثه ترافیکی محسوب می شود افزود: همچنین اعمال جراحی زیادی از جمله عمل جراحی قلب باز و دیگر اعمال در بیمارستان های رفسنجان انجام می شود که نیاز به تعداد واحد خون و فراورده های خونی زیادی است که علاوه بر تأمین نیاز خون مراکز درمانی شهرستان، و پیش بینی پیشامدهای حوادث و بحران ها، ذخایر خونی خوبی در رفسنجان موجود است.
محمدحسینی ادامه داد: وجود معادن مس در سرچشمه هر ساله تعدادی از کارگران بر اثر حوادث حین کار دچار آسیب می شوند که نیاز به خون پیدا می کنند که خون مورد نیاز را تأمین می کنیم.
وی تصریح کرد: فقط در یکی از سال های اخیر بیش از ۳۰۰ واحد خونی برای مصدومین حوادث سرچشمه مصرف شد.

اهدای ماهیانه ۲۵۰ واحد خون به بیماران تالاسمی کهنوج

رییس انتقال خون رفسنجان با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ بیمار تالاسمی در استان کرمان گفت: این افراد ماهیانه ۲ هزار واحد خون نیاز دارند که بخشی از خون مورد نیاز این بیماران در جنوب استان کرمان یعنی کهنوج از طریق رفسنجان تأمین می شود.
وی افزود: ۲۵۰ بیمار تالاسمی در شهرستان کهنوج زندگی می کنند و ماهیانه به ۵۰۰ واحد نیاز دارند که نیمی از این نیاز توسط پایگاه انتقال خون رفسنجان و نیمی دیگر از سیرجان تأمین می شود.
در آخر ضمن تجلیل از اهداکنندگان خون مستمر رفسنجان، محمدحسینی از خیران خواست نسبت به حفظ، نگهداری و تعمیر ساختمان پایگاه انتقال خون رفسنجان که قدمتی ۲۰ ساله دارد اقدام کنند.

برچسب ها:
انتقال خون رفسنجان اهدا پلاکت اهدا خون بیماران تالاسمی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :