روراستی گزارش می دهد:

 نمایشگاه «آینه مهرآیین» در رفسنجان؛ هنرمندان خلاقی که منتظر حمایت مسؤولان هستند

  • شناسه خبر: 66752
 نمایشگاه «آینه مهرآیین» در رفسنجان؛ هنرمندان خلاقی که منتظر حمایت مسؤولان هستند

نمایشگاه آینه مهرآیین با ۴۰ اثر فاخر از هنرمندان خلاق شهرستان رفسنجان در نگارخانه فرهنگ برگزار شد.

نمایشگاه آینه مهرآیین با ۴۰ اثر فاخر از هنرمندان خلاق شهرستان رفسنجان در نگارخانه فرهنگ برگزار شد.

به گزارش روراستی، نمایشگاه آثار منحصر به فرد گروهی از هنرمندان که تاکنون مانند آن را در شهرستان نداشتیم در نگارخانه فرهنگ رفسنجان دایر شد و به کار خودش پایان داد و در روز آخر نمایشگاه گفت و گویی با هنرمندان انجام دادیم که بیشتر کارهایشان معرفی شود.

خانم مکی‌آبادی که بیش از ۴۰ سال در رفسنجان کار می کند و کارش را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرده است، در این باره می گوید: این نمایشگاه شامل چهل تابلو است که بیش از نیمی از این تابلوها تزئینات منحصر به فرد گنبد سلطانیه است و تمام آن به وسیله فاطمه پوراکبری از دانشجویان معماری بازآفرینی شده و همه تکنیک ها را ازخودش بازآفرینی و شبیه سازی کرده است و به صورت تابلو درآورده است.

وی بیان کرد: شبیه سازی با اصل اثر بسیار نزدیک است و هرکدام از مسؤولان آمدند آن را جزو کارهای فاخر تشخیص دادند.

مکی آبادی تصریح کرد: خواستیم این کارها برای ایران ثبت شود حتی برای موزه رفسنجان استفاده و نگهداری شود و دنبال ثبت آن هستیم.

وی با ذکر این مطلب که تمام این کارها با “علی و محمد” کار شده و این دو ثقلین هستند، افزود: دلیل اینکه نام نمایشگاه «آینه مهرآیین» گذاشته شده این است که دل ما پر از عشق محمدی و نور است و تزئیناتی که در زمان سلطان محمد خدابنده انجام شده همه با نام علی و محمد هست.

این هنرمند با اشاره به اهمیت معماری سنتی، بیان کرد: در خانه حاج‌آقا علی راجع به معماری سنتی انسان و مدرنیته متوجه شدم این خانه هشتی دارد و ورودی خانه‌ها اتاق‌های هشت‌ضلعی هست و خانه‌ها هرچه سنتی‌تر هست تا سه هشتی دارند. هشتی فضای تقسیم است از هر ضلعش به یک مسیر راه دارد، اما در خانه حاج آقاعلی چند هشتی وجود دارد، نورگیرها، حوض‌ها مقبره سعدی، حافظ، گنبد سلطانیه و…همه هشتی است که این هشتی چه مفهومی می‌تواند داشته باشد. هشتی‌هایی که تاریک هستند جای اسطبل هستند، هشتی‌های گچ‌بری نورگیرهایی دارد به سوی آسمان که هشت‌ضلعی هستند بعدا از مطالعات قرآنی و تحقیق به اینجا رسیدم که عرش خدا را هشت ملک بر دوش می‌کشند و ملائک در سوره غافر، مومن و دیگر سوره‌ها برای انسان‌ها دعا می‌کنند، که به اینجا رسیدم که معمارهای سنتی ازجمله کارهای شیخ‌بهائی پر از معناست و آنچه در این هشتی هست و نوری که از هشتی به حوض‌ها بازتاب می‌خورد و یا هشتی‌ها در بازار تکرار شده یعنی ملائکه بر کارهای شما نظارت دارند.

وی ادامه داد: معماری سنتی ما پر از معناست اما متأسفانه خانه حاج آقاعلی رفسنجان به هتل تبدیل شده و پروژکتور گذاشتند در حالی که تاریکی در معماری مفهوم داشته و به‌واسطه همین آسیب‌ها موجب شده ثبت جهانی نشود.

مکی آبای با اشاره به اینکه مفاهیم هشتی‌ها را از کتاب “حس وحدت”  گرفتم، توضیح داد: هنرآموزان من این کارها را به صورت کارهای مدرن انجام دادند و مرتب به آنه تذکر دادم که مفاهیم را منتقل کنند که از بین نرود.

وی با بیان اینکه مدرنیته و سنتی  هر دو حائز اهمیت بوده و در هم ادغام شدند، یادآور شد: ما نه می‌خواهیم عقب‌گرد کنیم و نه می‌خواهیم مفاهیم اصیل اسلامی را کنار بگذاریم بلکه می‌خواهیم آن را زنده کنیم و به‌صورت مدرن کنار خودمان داشته باشیم و اگر کسی از خانه حاج‌آقاعلی بازدید می‌کند این مفاهیم در اختیارش قرار گیرد.

فاطمه پوراکبری فارغ‌التحصیل کارشناسی دانشگاه معماری هم گفت: سه سال روی این آثار کار می کنم و همه طرح ها با توجه به اینکه رشته ام معماری است با نقاشی ترکیب کردم و و این کارها را به وجود آوردم.

وی ابراز کرد:  متأسفانه مسؤولان فقط فاخربودن آثار بنده را بازگو کردند و رفتند و هیچ حمایتی نشده است. آثارم مشتری های زیادی دارد اما دوست دارم آن ها را ثبت کنم و نمی خواهم مجموعه ام که در هیچ جای دنیا کار نشده خراب شود.

این هنرمند جوان اظهار داشت: ۱۱ اثر از این نمایشگاه کار بنده است که روی بوم انجام شده و مابقی تابلوها با رنگ و روغن کار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص آثار رفسنجان هم ورود خواهم کرد.

مژگان محسنی دیگر هنرمند این نمایشگاه که از سال ۸۳ با خانم مکی آبادی کار نقاشی را شروع کرده می گوید: سبک کارم اول رئال بود و کم کم که دانش مان بیشتر شد به کار مدرن ورود کردیم و کارهایی که من انجام دادم خانه حاج آقاعلی، ارگ بم و از تلفیق چندین نما از بیرون، داخل و سقف روی تابلو اجرا کردیم و یک سری کارهای مدرن هم حاصل چند سال نقاشی هایم در این مدت است که در مجموع با ۱۵ اثر در این نمایشگاه شرکت کردم.

برچسب ها:
گنبد سلطانیه نقاشی نگارخانه فرهنگ نمایشگاه هنرمندان رفسنجانی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :