جشنواره صنایع دستی و احیاء «گلیم تاس» در کشکوئیه

  • شناسه خبر: 69492
جشنواره صنایع دستی و احیاء «گلیم تاس» در کشکوئیه

 گلیم تاس یکی از صنایع دستی منحصر به‌فرد این خطه از کویر، در بخش کشکوئیه رفسنجان به سوی احیاشدن می‌رود.

گلیم تاس یکی از صنایع دستی منحصر به‌فرد این خطه از کویر، در بخش کشکوئیه رفسنجان به سوی احیاشدن می‌رود.

به گزارش روراستی، حجت‌الاسلام بهشتی امام جمعه کشکوئیه عصر شنبه در جشنواره صنایع دستی کشکوئیه وجود شهدای گمنام را مایه برکت و نور در این منطقه دانست و اظهار کرد: با همدلی و همراهی که در بخش وجود دارد در جهت توسعه بخش کارگروه‌هایی تشکیل و در حوزه‌های فرهنگی، هنری و اشتغال و…تشکیل شده که برنامه‌های ویژه‌ای توسط این کارگروه‌ها طراحی و اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در راستای گردشگری گام‌های بلندی برداشته شده و فاز اول تبدیل احمدآباد به توقفگاه گردشگران یکی از برنامه‌های توسعه بخش است.

امام جمعه کشکوئیه .یکی از دغدغه‌های بخش را افزایش مهاجرت‌ها دانست و به این نکته اشاره کرد که . چاره‌ای جز اینکه به گفته مقام معظم رهبری به بخش تولید و صنایع دستی ورود کنیم، نداریم.

وی خاطرنشان کرد:. پسته‌ها دیگر با تغییرات اقلیمی و خساراتی که گرما و سرما و سیل به آنها می‌زند دگیر نمی‌تواند به‌نهایی جوابگوی اقتصاد منطقه باشد که حوزه صنایع دستی و گردشگری می‌تواند پشتوانه‌ای برای اقتصاد خانوارها باشد که امیدواریم مسؤولان هم در این زمینه هنرمندان را حمایت کنند.

کشکوئیه بیشترین بافنده را دارد

حسن حسینی رئیس اداره میراث فرخنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان نیزدر سخنانی اظهار داشت:. گلیم تاس که اسم تاس برگفته از نقشی هست که در گلیم‌هاست، نام گرفته است.

وی ادامه داد: در کشکوئیه بدون اغراق بیشترین بافنده این گلیم را داریم.

حسینی، آموزش، تولید و فروش را زنجیره صنایع دستی دانست و گفت: در بحث آموزش و تولید رفسنجان وضعیت مطلوبی دارد و تولیدات خیلی خوبی هم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: صنایع دستی شهرستان در سال‌های اخیر به وضعیت مطلوبی رسیده و بعضی رشته‌ها که بومی نیستند، مانند میناکاری و فیروزه‌کوبی همگام با شهرهای آن در رفسنجان پیش ‌می‌رویم و محصولات خوبی تولید و در شهرهای شیراز،‌ تهران و مشهد حتی جنوب کشور به فروش می‌رسد.

رئیس میراث فرهنگی رفسنجان از احیای هنر گیوه‌دوزی در منطقه خنامان طی سال گذشته سخن به میان آورد و گفت:  محصولات تولیدی صنایع دستی ارزش و اهمیت زیادی دارند و ماندگارند.. پته، گلیم، مس و دیگر صنایع دستی هویت و هنر نیاکان ما هستند و وطیفه داریم این هنر را حفظ کنیم. حتی اگر صرفه اقتصادی نداشته باشند لازم هست هویت خودمان را با حفظ مواریث، فرهنگ و صنایع دستی حفظ کنیم.

وی از برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی در رشته‌های مختلف خبر داد و متذکر شد: بعد از دوره آموزشی گواهی مهارت برای مهارت‌آموزان صنایع دستی صادر می‌شود.  که می‌توانند از مزایایی که هست، برخوردار شوند.

فرماندار رفسنجان نیز در این جشنواره عنوان داشت:  ۱۸ هزار هکتار پسته‌کاری در کشکوئیه داریم و این بخش با توجه به ظرفیتی که دارد زمینه‌ سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد.

علاقه یزدی ها به سرمایه گذاری در رفسنجان

حسین رضایی از استقبال سرمایه‌گذاران یزدی برای ایجاد کارخانه رب گوجه در این بخش خبر داد و گفت: اگر این موضوع تحقق یابد به رونق اشتغال منطقه نیز می‌انجامد.

وی ابراز داشت: هر کاری نیاز به آب دارد که تنها چیزی که اتکا به آب ندارد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری هست و با توجه به اینکه یک میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه میراث فرهنگی شهرستان رفسنجان تخصیص داده شده، هنرمندان این حوزه می‌توانند حمایت شوند و در صوت جذب این اعتبار، مجدد مبلغ دیگری افزوده می‌شود.

در این جشنواره که به همت شهرداری کشکوئیه، بخشداری و دفتر امام جمعه برگزار شده بود، بانوان این منطقه هنرهای دستی شامل پته‌دوزی، عروسک‌سازی و تولیدات خوراکی خانگی ازجمله، ترشی‌جات، قاووت، شیرینی و…را به معرض دید گذاشته بودند که مورد استقبال خوبی قرار گرفته بودند.

 

برچسب ها:
جشنواره صنایع دستی کشکوئیه گلیم تاس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :