تضعیف سازه بازار تاریخی رفسنجان در سایه منفعت طلبی برخی بازاریان

  • شناسه خبر: 69512
تضعیف سازه بازار تاریخی رفسنجان در سایه منفعت طلبی برخی بازاریان

بازار تاریخی رفسنجان مربوط به دوران سلجوقیان است که در سال ۱۳۸۴ ثبت ملی شده است و این روزها تغییراتی در نمای سنتی آن را شاهد هستیم که توسط برخی بازاریان صورت گرفته است.

بازار تاریخی رفسنجان مربوط به دوران سلجوقیان است که در سال ۱۳۸۴ ثبت ملی شده است و این روزها تغییراتی در نمای سنتی آن را شاهد هستیم که توسط برخی بازاریان صورت گرفته است.

به گزارش روراستی، بازار تاریخی رفسنجان در اواسط قرن ششم هجری بنا شده و در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۲۹۰در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

بازار سرپوشیده رفسنجان یکی از مقاصد گردشگران این شهرستان است و معمولا تورهای گردشگری در فهرست بازدیدهای خود این بازار را در اولویت قرار می‌دهند.

هرچند جاذبه‌هایی که این بازار دارد آن را به مقصد گردشگران تبدیل کرده است، اما توسط برخی بازاریان، دخل و تصرفاتی در نمای سنتی این بازار صورت گرفته که آن را از حالت سنتی خارج کرده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بازار رفسنجان مجموعه تاریخی‌ست که ثبت ملی شده و دخل و تصرف در بناهای تاریخی ممنوع است.

وی بیان داشت: مالکان، سازه‌های بین مغازه‌ها را تراشیدند به‌طوری که دیوارهای خشتی به عرض حدود ۷۰ سانتی‌متر اکنون نازک شده که این کار غیراصولی‌ست و با کوچکترین لرزشی امکان ریزش آن وجود دارد.

حسن حسینی با بیان اینکه پرونده‌هایی در خصوص دخل و تصرف بازار در دادگستری تشکیل شده که بیشترین آن مربوط به تضعیف سازه بازار است، ادامه داد: بازار یک فضای عمومی است و با آسیب رسیدن به سازه زیر سقف راسته اصلی بازار با کوچکترین زلزله‌ای امکان خسارت سنگین وجود دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۴ مکرر پیگیر بودیم و ده‌ها پرونده قضایی داریم که یکی، دو مورد رای بر این صادر شده که سازه باید به وضع سابق برگردد و حداقل به ۴۰ سانتی‌متر برسد.

اما به تازگی شاهد پیدا شدن سروکله درب‌های برقی در بازار هستیم که متأسفانه حالت سنتی مغازه‌های داخل بازار را زیر سوال برده است.

حسینی این کار را تخلف اعلام کرد و توضیح داد: استفاده از درب‌های برقی به‌عنوان یک نماد از تکنولوژی جدید در یک فضای سنتی حداقل در استان کرمان ممنوع است.

وی اضافه کرد: معاونت میراث فرهنگی استان اکیدا خواستار جلوگیری از استفاده از درب‌های برقی شده و در این زمینه هم پرونده‌های متعددی داریم.

حسینی با ذکر این مطلب که بازاریان گاهی شبانه و به دور از چشم ما اقدام به نصب این درب‌ها می‌کنند، تصریح کرد: حتی در ایام تعطیلات نوروز اقدام به این کار کرده‌اند اما تعهد گرفته‌ایم که هر زمان میراث خواست باید به درب‌ها به وضع سابق برگردند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که اکنون با توجه به تضعیف سازه چاره چیست، اظهار داشت: اداره کل پیگیر هست و بازگشت به وضع سابق چاره کار است. سازه اصلی حدود ۷۰ سانتیمتر خشت بوده که حداقل باید ۴۰ سانتیمتر باشد، در بعضی جاها سازه را تراشیدند و به فضای مغازه خود اضافه کردند و بعضی موارد خیلی حاد است اما در هر صورت چاره کار بازگشت به وضع سابق است.

وی یادآور شد: در خصوص مرمت هم بارها گفتیم با بعضی از اقداماتی که انجام می‌شود مشکلی نداریم اما آسیب به سازه ممنوع بوده و باید به وضع سابق برگردد.

حسینی با بیان اینکه دستگاه قضایی تا کنون همکاری خوبی داشتند، ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه بازار یک مکان عمومی‌ست، رسیدگی به پرونده‌های قضایی هرچه زودتر انجام و از ادامه دخل و تصرفات در آن جلوگیری و بازار سنتی و تاریخی این شهرستان حفظ شود.

وی با ذکر این مطلب که به بازاریان گفتیم هدف ما حفظ اصالت بازار سنتی‌ست که همین حالت سنتی سبب جاذبه ایجاد می‌شود و به نفع خود بازاریان است، افزود: بازاریان پای کار باشند که این بنای تاریخی حفظ شود.

هنوز بخش‌هایی از بازار نیاز به مرمت دارد که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان مرمت بازار رفسنجان تا پایان امسال تکمیل می‌شود و امیدواریم بازاریان خودشان آستین همت بالا برنند و در حفظ میراث گذشتگان پای کار باشند.

برچسب ها:
بازار رفسنجان بازاریان سازه بازار
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :