درد دل‌ کشاورز نمونه در هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان

  • شناسه خبر: 70214
 درد دل‌ کشاورز نمونه در هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان

سومین شب از هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان در شهر کشکوئیه برگزار شد.

سومین شب از هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان در شهر کشکوئیه برگزار شد.

به گزارش روراستی، کشکوئیه در ضلع شمالی شهرستان رفسنجان و در جاده ترانزیتی رفسنجان – یزد واقع شده است.

شهری شهید پرور که بیش از ۱۲۰ شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام کردند و حجت‌الاسلام شیخ عباس شیرازی از شهدای گرانقدر این خطه از شهرستان رفسنجان است.

بیش از ۹۰ درصد شغل مردم کشکوئیه کشاورزی و پسته‌کاری‌ست و جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر را این بخش د دل خود جای داده است.

شامگاه سه‌شنبه سومین شب از هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان در شهر کشکوئیه برگزار شد.

جشنواره زعفران راویز برگزار می شود

غلامحسینی بخشدار کشکوئیه بعد از معرفی اجمالی از این بخش از تشکیل کارگروه گردشگری با هدف رونق گردشگری و جشنواره‌ها در خبر داد و اظهار داشت: در ۶ ماه گذشته چهار جشنواره در کشکوئیه برگزار شده است و تا پایان سال سه جشنواره دیگر برگزار خواهیم کرد که مهم‌ترین آن جشنواره زعفران راویز است.

وی احیای گلیم تاس که از صنایع دستی با قدمت بالا در این بخش بوده را یادآور شد و تصریح کرد: در چهارماه گذشته ۷۰ نفر آموزش گلیم تاس دیده‌اند.

غلامحسینی از تشکیل کارگروه کشاورزی در بخش کشکوییه نیز خبر داد و افزود: بسیاری از مشکلات کشاورزی را خودمان می‌توانیم حل کنیم؛ یکی از مشکلات خاموشی چاه موتورهاست که امسال ضربه زیادی به درختان پسته وارد کرد. ما این آمادگی را داریم با ایجاد نیروگاه خورشیدی در بخش، مشکل خاموشی را برطرف کنیم که در این زمینه نیاز به حمایت مسؤولان داریم

وی خواستار ارتقا حوزه بهداشت و درمان در بخش کشکوئیه شد.

اما کشکوئیه یکی از بخش‌های مهم شهرستان رفسنجان است که نقش بسزایی در اقتصاد این شهرستان دارد. خیران بزرگی از دل کشکوئیه برخاسته‌اند که کارهای بزرگی در سراسر شهرستان انجام دادند و نام‌شان بر تارک مراکز علمی و درمانی می‌درخشد و خیرانی در این منطقه هم هستند که گمنامند و چترشان بر سر نیازمندان زیادی گسترانیده شده است..

حجت‌الاسلام بهشتی امام جمعه کشکوئیه هم در سخنانی همدلی مسؤولان بخش را مثال‌زدنی دانست و اظهار کرد: این بخس سه سردار رشید اسلام را تقدیم کرده و ۱۲۲ شهید و ۲ شهید گمنام دارد مشکلاتی که کشاورزان دارند باید دیده شوند و نسبت به حل آنها اقدام شود.

هنوز درصد مغز پسته آمریکایی به پسته ایران نرسیده

فرماندار رفسنجان نیز با اشاره به ارقام مختلف پسته رفسنجان عنوان داشت: رقم کله قوچی رقم غالب این منطقه بوده و بی‌نظیر است و از رقم‌های رفسنجان در شهرهای دیگر پیوند زده‌اند.

وی کیفیت و مزه پسته رفسنجان را در دنیا بی‌نظیر دانست و گفت: .تمام ارقام تجاری ما در ایران بالای ۵۰ گرم مغز است و پسته آمریکایی هنوز بالای ۴۸ گرم مغز نداده است. همچنین درصد روغن پسته رفسنجان هم از پسته آمریکایی بیشتر است و هرچه روغن بیشتر باشد برشته کردن بهتر و طعم و مزه آن منحصر به‌فرد است.

حسین رضایی از معرفی کشاورز نمونه کشوری از منطقه نوق یاد کرد و اضافه کرد: این کشاورز در هکتار ۹ تن محصول برداشت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: رکوردهای زیادی در ارقام مختلف در کشور زده شده که توسط کشاورزان رفسنجانی بوده است.

دردل دلهای کشاورز نمونه

در این جشن کشاورز نمونه بخش کشکوئیه هم در سخنانی اظهار داشت: انتظار داریم این جشن‌ها خروجی خوبی داشته باشد که به نفع کشاورزان باشد.

وی با ذکر این مطلب که رفسنجان نخستین تولیدکننده پسته دنیاست و نباید آمریکایی‌ها بنشینند و برای قیمت پسته رم اعلام کنند، ادامه داد: مسؤولان در قیمت‌گذاری پسته تصمیماتی بگیرند که کشاورزان در این شرایط سختی که محصول تولید می‌کنند متضرر نشوند.

عابدینی تصریح کرد: بزرگترین جنگل مصنوعی دست کاشت بسر در رفسنجان ایجاد شده و این باغات پسته مانع از هجوم ریزگردها شده‌اند که اگر کشاورزان این زحمات را نمی‌کشدند، ما نیز مانند دیگر شهرهای استان درگیر طوفان‌های شن و ریزگردها و غبار و آلودگی بودیم.

وی تأکید کرد: دولت باید از کشاورزان حمایت کند و نسبت به خاموشی چاه‌موتورها چاره‌اندیشی کند، اگر چاه‌ها خاموش شوند و آب نباشد خسارت زیادی به پسته وارد می‌شود و درصد پوکی آن بالا می‌رود کمااینکه امسال این خاموشی‌ها ضرر زیادی به محصول‌مان وارد کرد.

سومین جشن پسته هم با هنرنمایی هنرمندان جنوب استان و برنامه‌های شاد دیگری برگزار شد و شور و نشاط را برای شهر کشکوئیه به ارمغان آورد.

 

 

برچسب ها:
پسته رفسنجان جشن ملی پسته کشاورز نمونه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :