پرونده تجاوز به حریم رودخانه‌های کرمان روی میز مسؤولان قضایی

  • شناسه خبر: 72426
پرونده تجاوز به حریم رودخانه‌های کرمان روی میز مسؤولان قضایی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: تصرفات اراضی ملی و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در حریم رودخانه و حریم خارج شهر در روستاهای ده‌بالا، ده‌یاسایی، ده‌آخوند و ده‌مهاجری در دستور کار قرار گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: تصرفات اراضی ملی و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در حریم رودخانه و حریم خارج شهر در روستاهای ده‌بالا، ده‌یاسایی، ده‌آخوند و ده‌مهاجری در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش روراستی، مهدی بخشی صبح امروز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه جاری در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان اظهار کرد: حدود ۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی چاه‌حسن واقع در شهرستان جازموریان در سال ۶۴ برای اسکان، اشتغال و کشاورزی مهاجران افغانستانی به اداره کل اتباع استانداری کرمان واگذار شده است.

وی از وجود ۱۷ حلقه چاه در اراضی چاه‌حسن خبر داد و بیان کرد: ۱۳ حلقه چاه متروکه شده است و ۴ حلقه چاه قابلیت تمدید پرونده را دارد، اما این اراضی با توجه به ممنوعیت حضور اتباع افغانستانی در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان رها شده و افراد سودجو و بومیان منطقه بخشی از این اراضی را تصرف کرده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان با هشدار نسبت به اینکه احتمال یکسری درگیری‌ها به دلیل تقسیم اراضی چاه‌حسن بین افراد متصرف وجود دارد، ابراز داشت: به‌دنبال رفع تصرف و سر و سامان دادن به این اراضی هستیم.

بخشی عنوان کرد: تصرفات اراضی ملی و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در حریم رودخانه و حریم خارج شهر در روستاهای ده‌بالا، ده‌یاسایی، ده‌آخوند و ده‌مهاجری در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حدنگاری اراضی کشاورزی با وجود مصوبات شورای حفظ بیت‌المال استان کرمان و مصوبات قرارگاه حدنگاری اراضی کشاورزی اما خروجی مناسبی ندارد و باید اسناد اراضی کشاورزی صادر شود تا از تصرف و یا تغییر کاربری و خرد شدن این اراضی جلوگیری به‌عمل آید.

سازمان‌ها نباید در برابر مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال مقاومت کنند

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در سخنانی اظهار کرد: منابع طبیعی بر اساس موازین قانونی می‌تواند طرحی را در اراضی چاه‌حسن اجرا کند و مدیریت این مجموعه را انجام دهد تا این مجموعه یک متولی قانونی داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی ادامه داد: پیشنهادم بر این است، اراضی چاه‌حسن در جازموریان برای محرومیت‌زدایی در اختیار یک مجموعه عام‌المنفعه مانند انجمن حمایت از خانواده زندانیان نیازمند و یا بنیاد تعاون زندانیان قرار گیرد تا ساماندهی شود و منافع آن را برای محرومان هزینه کنند.

وی ادامه داد: جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های متولی برای بررسی دقیق و کارشناسی در مورد تصرفات اراضی ملی و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در حریم رودخانه و حریم خارج شهر در روستاهای ده‌بالا، ده‌یاسایی، ده‌آخوند و ده‌مهاجری برگزار شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: بارها در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان بحث حدنگاری اراضی کشاورزی را مطرح کردیم و مصوبات خوبی در این زمینه داشتیم تا دستگاه‌ها برای صدور اسناد کشاروزی در استان همکاری کنند اما این کار آن طور که انتظار داشتیم پیش نرفته است.

حمیدی با تاکید بر اینکه هیچ سازمانی حق ندارد جلوی مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال مقاومت کند و این مصوبات باید اجرایی شود، تصریح کرد: اگر سازمان بازرسی استان هم مکاتبه‌ای در زمینه حدنگاری اراضی کشاورزی داشته، سوء‌تفاهم بوده و این مکاتبه باطل است و جواب سازمان بازرسی در کشور و یا استان را هم بنده می‌دهم.

برچسب ها:
پرونده قضائی تصرف حریم رودخانه ها دادستان کرمان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :