مجموعه تاریخی فرهنگی علی آباد سادات را بیشتر بشناسید+تصاویر

  • شناسه خبر: 72453
مجموعه تاریخی فرهنگی علی آباد سادات را بیشتر بشناسید+تصاویر

روستای علی‌آباد سادات از توابع بخش کشکوییه رفسنجان با قرار گرفتن روی ریل توسعه و آبادانی در حال تبدیل شدن به منطقه گردشگری است.

روستای علی‌آباد سادات از توابع بخش کشکوییه رفسنجان با قرار گرفتن روی ریل توسعه و آبادانی در حال تبدیل شدن به منطقه گردشگری است.

به گزارش روراستی، روستای علی‌آباد سادات از توابع بخش کشکوئیه است، روستایی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال که این روزها برای تبدیل شدن به منطقه گردشگری تلاش زیادی در آن در حال انجام است.

محمدحسین رفیعی مدیرعامل موسسه خیریه فرهنگی علی‌آباد سادات در خصوص مجموعه تاریخی و فرهنگی علی‌آباد سادات اظهار کرد: این مجموعه سال ۱۳۸۱ توسط جمعی از فرزندان و نوادگان مرحوم آیت‌الله سیداحمد مرعشی با هدف بازسازی بناهای تاریخی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: علی‌آباد سادات ۴۰۰ سال قدمت دارد و آیت‌الله مرعشی مازندرانی بعد از حمله افغان‌ها به اصفهان به پیشنهاد حاکم وقت کرمان در علی‌آباد سادات ساکن می‌شوند.

به مرور زمان روستا هم به خاطری آبادانی‌هایی ک در علی آباد صورت گرفته رونق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در کشکوییه خاندان مرعشی هم جزو علما هم ملاکین و زمین‌داران بودند، ادامه داد: سال ۸۱ تصمیم به بازسازی تمامی بناهای تاریخی این روستا گرفته شد.

ابتدا موفق شدند بیت آیت‌الله سیداحمد مرعشی را بازسازی کنند.

وی عنوان داشت: ۲ سالن تالار به ظرفیت ۷۰۰ نفر با معماری سنتی ایجاد شده است و حدودا در ۱۳ هکتار مجموعه تاریخی_فرهنگی_ورزشی و مذهبی را در حال بازسازی هستیم.

رفیعی خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده مسجد قدیمی امام حسن مجتبی با ۲۵۰ سال قدمت، حمام و قلعه که بالغ بر ۴۰۰ سال قدمت دارد را در دستور کار داریم و مرمت مقبره آیت‌الله مرعشی که مربوط به ۱۰۰ سال پیش است نیز انجام شده است.

وی در ادامه از افتتاح اولین گالری روستایی کشور در آستانه عید نوروز با برگزاری نمایشگاه کارت پستال‌های نوروزی نسیم بهار تا ۱۲ فروردین یاد کرد و افزود: درب موسسه فرهنگی به روی همه هنرمندان و اصحاب هنر باز است.

وی تاکید کرد: تمامی بناها به‌صورت کارشناسی و مهندسی ایجاد شده و بناهای قدیم را به سبک خودشان مرمت می‌کنیم.

رفیعی از کاربری‌های چشم‌انداز آینده این مجموعه فرهنگی هنری به هتلینگ، کافی‌شاپ، رستوران، شربت‌خانه، اقامتگاه و بومگردی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم مردم و مسوولان ما را در این امر که کاملا خودجوش و شخصی هست یاری کنند‌.

وی در بخش دیگری از توضیحاتش تصریح کرد: بازسازی مسجد تمام شده و بازسازی حمام در حال انجام است، محوطه و موزه را هم تا پایان سال ۱۴۰۳ تمام خواهیم کرد. سال ۱۴۰۴ قلعه را شروع می‌کنیم، این قلعه تنها قلعه نظامی جلگه کشکوییه است که مانند آن در رفسنجان کمتر دیده شده است.

گفتنی است، شهرستان رفسنجان روستاهای زیادی دارد که هرکدام در بخش گردشگری و فرهنگی ظرفیت بالایی دارند که امیدواریم همانند روستای علی‌آباد سادات و دیگر مناطق که رونق گرفته‌اند، نسبت به احیای این ظرفیت‌ها اقدام شود‌.

 

برچسب ها:
رفسنجان علی آباد سادات مجموعه تاریخی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :