بیستمین نشست یک مولف یک کتاب برگزار شد

  • شناسه خبر: 13391
بیستمین نشست یک مولف یک کتاب برگزار شد

با حضور گروس عبدالملکیان و رضا شمسی به عنوان منتقدان کتاب دوئل دو صندلی خالی، اثر مجید رفعتی بیستمین نشست یک مولف یک کتاب، در شهر سرچشمه بر گزار گردید.

 

با حضور گروس عبدالملکیان و رضا شمسی به عنوان منتقدان کتاب دوئل دو صندلی خالی، اثر مجید رفعتی بیستمین نشست یک مولف یک کتاب، در شهر سرچشمه بر گزار گردید.

به گزارش روراستی، در این نشست جمعی از اهالی شعر و داستان نویسی از کرمان و شهرستان رفسنجان حضور داشتند.

گروس عبدالملکیان معتقد است یکی از دغدغه های تفکر برانگیز و فلسفی شعر مجید رفعتی این است که مرز قاطعی بین شعر و فلسفه نمی بیند و شاعر در این مجموعه دوئل دو صندلی خالی، چیزی را پیدا می کند و در زیر استعاره ها، تشبیه ها، ساختارها و فرم ها پنهان می کندو مخاطب این را کنار می زند و به گنجی عظیم دست میابد.

وی اشعار کتاب دوئل دو صندلی را همانند اشعار حافظ می داند که اگر حافظ اکنون در قید حیات بود از بسیاری از تعبیرها و تشبیه های شعرش سر درنمیاورد.

عبدالملکیان صبوری و حرکات قدم به قدم را از ویژگیهای بارز این شاعر عنوان کرد و گفت : برخی شاعران اهل اصلاحات اند و بیشتر به سمت اجرائیت پیش می روند.

وی با اشاره به اینکه شعر امروز باید کوتاه باشد و متناسب با همین جهان باشد افزود : شاعر باید بداند که اگر دانه گل رز در دست دارد آنرا به اندازه درخت سرو رشد ندهد و بالعکس که در غیر اینصورت عالم مضحکی پدید میاید.

به نظر عبدالملکیان، مجید رفعتی به این نتیجه رسیده که برخی از ایده هایش اندازه داشته باشد و برخی را باید گسترده کرد و توسعه داد.

وی گفت : رفعتی می تواند شعرهای عاشقانه و شعرهای اجتماعی و فلسفی را در هم بیامیزد و رقم زدن انفجارهای شاعرانه را پدیدار شود.

در این نشست رضا شمسی هم نشست های یک مولف یک کتاب را پاتوق های خوبی در عرصه فرهنگ و هنر استان کرمان برشمرد و افزود : خواستگاه شعر رفعتی خواستگاه منحصر به فردی است و اعتماد به نفس و انگیزه این شاعر به حدی بالا است که بدون اعتنا به جریانات شعری کار خود را شروع می کند که قابل تحسین است.

وی وجه قالب کار رفعتی در اشعارش را کم اهمیت دادن به چگونه سرودن شعر بیان کرد و افزود : قرار است مخاطب لذتی از شعر ببرد که در بخش های دیگر ادبیات و زبان نمی برد ، یکی از معروفترین مقاله های معاصر که در آن یکی از نظریه پردازان روسی در مقاله شعر شناسی، 6 نقش را قائل شد که یکی از این نقش ها نقش شعری زبان است یعنی حرکت شاعر باید به سمت زبان شاعرانه باشد و کلمات در جایگاه عادی و روزمره خود و به شیوه ساده و روان پیش می روند که مخاطب را به خود جذب می کند.

برچسب ها:
دوئل، صندلی، رفسنجانف روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :