سهم ناچیز ایران در کشت های گلخانه ای

  • شناسه خبر: 26005
سهم ناچیز ایران در کشت های گلخانه ای

رئیس بخش تحقیقات مهندسی گلخانه مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور گفت: سهم ایران در زمینه تولیدات گلخانه‌های کمتر از نیم درصد جهان است.

به گزارش”روراستی” قاسم زارعی ظهر امروز در حاشیه چهارمین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه‌ای در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با بیان اینکه کشت‌های گلخانه‌ای مزایایی دارد که راه رسیدن به این مزایا داشتن زیرساخت‌ها و الزامات آن است، افزود: سرمایه‌گذاری بالاتر، کارگر ماهرتر، تکنولوژی بالاتر نسبت به فضای باز، شرایط اقلیمی داخل گلخانه و نیازهای انرژی از جمله زیرساخت‌های آن است.

 وی عنوان کرد: طبق آخرین آمار تا پایان سال گذشته، ۱۰ هزار هکتار گلخانه در کشور موجود است که در دنیا سهمی کمتر از نیم درصد داریم.

زارعی  تصریح کرد: از دهه ۷۰ روند تندی در این زمینه صورت گرفت که در سال‌هایی که قیمت سوخت اندکی بالا رفت، تأثیر زیادی روی افزایش سطح کشت‌های گلخانه‌ای داشت.

این مسرول بیان کرد: اخیرا دولت با سیاست‌هایی که دارد نسبت به تشویق کشاورزان برای کشت سبزیجات در فضای گلخانه برنامه‌ریزی کرده است.

زارعی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم تولید انبوه، پایدار و اقتصادی در گلخانه‌ها داشته باشیم، باید سه شرط مکان مناسب، عوامل زیرساختی و تناسب اقلیم وضعیت آب و خاک و … داشته باشیم، خاطرنشان کرد: علت مصرف کم آب در گلخانه‌ها رطوبت نسبی بالا و نبودن باد است و اگر سایر شرایط فراهم شود فتوسنتز بیشتری خواهیم داشت.

وی با مقایسه وضعیت ایران نسبت به جهان توضیح داد: در کشورهای پیشرفته دنیا به ازای هر کیلو گوجه‌فرنگی در فضای باز ۷۰ لیتر آب مصرف می‌شود، در ایران ۳۰۰ لیتر و در فضای بسته در کشورهای پیشرفته ۳۰ لیتر به ازای هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی آب مصرف می‌شود و در ایران ۶۰ لیتر که با میانگین جهانی فاصله داریم.

زارعی خاطرنشان کرد: کشت هیدروپونیک روباز توصیه نمی‌شود، اما در کشور ما این امر صورت می‌گیرد، اگر اصلاح و حداقل در فضای نیمه‌بسته این کشت انجام شود، ۱۲ لیتر آب به ازای هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی آب مصرف می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برای کشت‌های هیدروپونیک تهدیدهایی هم وجود دارد، افزود: روندی که کاهش مصرف آب پیدا می‌کند، مصرف انرژی افزایش می‌یابد.

زارعی  تأکید کرد:  نقاط مساعد در کشور برای اینگونه کشت‌ها باید پیدا شود چراکه در کشورهای دنیا نقاط مستعد شناسایی شده‌اند و ما نیز باید پهنه‌بندی کنیم.

وی ابراز داشت: تولید اقتصادی در گلخانه‌های استاندارد امکان‌پذیر است، این گلخانه‌ها باید از نظر فضای مناسب، ارتفاع، گردش هوا و تأمین co2 استاندارد باشند.

رئیس بخش تحقیقات مهندسی گلخانه مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور گفت: سهم مصرف انرژی در بهره‌وری در گلخانه‌ها بالا است و باید در این زمینه آنالیز اقتصادی صورت گیرد تا بتوانیم تولید اقتصادی داشته باشیم.

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، ایران، سهم
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :