مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: نیازهای ماشین‌آلات باید در داخل تولید شود هرچند خطا هم داشته باشد اما باید این کار را انجام دهیم و ساخت داخلی را تقویت کنیم.

به گزارش “روراستی” اردشیر سعدمحمدی عصر امروز در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن در کرمان با اشاره به اینکه ایران رتبه سوم دنیا به لحاظ ارزش دارایی‌های معدنی را در دنیا دارد، اظهار داشت: این جایگاه به لحاظ اقتصادی باید فراتر از شرایط کنونی باشد که برنامه‌ریزی، هدفمندی و تلاش همه مجموعه را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه ارزش افزوده کشور آمریکا از مواد معدنی بسیار بالا است، عنوان کرد: در بخش معدن خیلی کار داریم که باید در کشور انجام دهیم از جمله در استان کرمان  ۱٫۷ میلیون تن کوره بلند شرکت میدکو راه‌اندازی می‌شود که برای آن نیاز به حداقل ۵ میلیون تن کنسانتره زغال است و امروز تولید ۱٫۵ میلیون تن است.

سعدمحمدی افزود: در همه دنیا نفت با بخش معدن حرف مشترک دارد و هر دو اکتشاف، استخراج و فرآوری دارند ولی در ایران، معدن بنا به دلایلی جدا از نفت و با صنایع دیگر در وزارت صمت قرار گرفته که اصول مشترکی ندارد در صورتی که نفت می‌توانست بخش معدن را با خود رشد دهد.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی در بخش معدن و تلاش و حرکت و همراهی همه مسئولان در این بخش در راستای تاثیرگذاری بالا بر اشتغال و گردش مالی ناشی از آن تصریح کرد: معدن‌کاوی باید دو برابر شود از ۱۰۰ میلیون ظرفیت تولید امروز باید به ۲۰۰ میلیون تن برسد.

سعدمحمدی ادامه داد: اینها فرصت‌های بسیار بی‌نظیری است که باید در زمان خودش شکل بگیرد، سنگ آهن در چند سال آینده از دغدغه‌های اصلی فولادی‌ها است، نیازهای ماشین‌آلات هم باید در داخل تولید شود هرچند خطا هم داشته باشد اما باید این کار را انجام دهیم و ساخت داخلی را تقویت کنیم.

وی بر آموزش تمام دست‌اندرکاران بخش معدن و ارتقای دانش آنها تأکید کرد و افزود: باید در جهت اقتصادی شدن و کاهش قیمت تمام شده و بهره‌وری به معنای واقعی، حرکت منطقی داشته باشیم.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه با همکاری و تلاش مجموعه مس، استراتژی آینده صنعت مس را به‌زودی تدوین خواهیم کرد، گفت: در بحث اکتشاف قطعا حرکت‌های جدی به ویژه در استان کرمان که ظرفیت‌های خوبی دارد، خواهیم داشت و نیازمند برنامه‌ریزی هستند.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه با هدف افزایش ارزش افزوده برای صنایع پایین دستی و بالا دستی فضای همکاری فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: جهت همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌هایی که تمایل دارند در طرح‌های مس مشارکت کنند آمادگی کامل داریم.

وی گفت: امیدواریم حرکت توسعه‌ای باعث شود شرکت مس به جایگاهی که ارزش آن را دارد، برسد و باید جایگاه آن ارتقا یابد و به واسطه متخصصین و نیازی که هست شاهد رشد آن باشیم.