احتمال وقوع حادثه ای مشابه متروپل در رفسنجان

  • شناسه خبر: 65578
احتمال وقوع حادثه ای مشابه متروپل در رفسنجان

در سایه بی تفاوتی دستگاه‌های مرتبط ، در آینده خطر سیل رفسنجان را تهدید می کند

در سایه بی تفاوتی دستگاه‌های مرتبط ، در آینده خطر سیل رفسنجان را تهدید می کند

به گزارش روراستی، تصرف حریم و بستر رودخانه ها در شهرستان رفسنجان طی یک دهه گذشته به اوج خود رسیده و شاهد ساخت و ساز ادارات دولتی و سایر اماکن در حریم و بستر رودخانه بوده ایم.

ساخت و ساز در حریم و بستر و ردخانه ها علاوه بر این که دست درازی به بیت المال محسوب می شود در زمان بارش نزولات آسمانی و جاری شدن و طغیان رودخانه ها خطر بالقوه ای است که جان و مال مردم را به خطر می اندازد.
متاسفانه علی رغم پیگیری و درج گزارشات و اخبار این دست درازی ها به رودخانه های شهرستان رفسنجان، تا کنون در خصوص رفع این گونه تصرفات غیر قانونی عملا کاری صورت نگرفته و در روزهای گذشته شاهد تشدید تصرف غیر قانونی رودخانه ها در این شهر هستیم.
رودخانه گیودری یکی از رودخانه هایی است که از ارتفاعات بردسیر و سرچشمه نشات گرفته و از مرکز شهر رفسنجان می گذرد و در زمان بارش باران در ارتفاعات منطقه و شهر رفسنجان شاهد طغیان این رودخانه بوده ایم و مثال بارز آن سال ۹۵ بود که آب وارد بعضی از خانه های حاشیه این رودخانه شد و خسارت هایی نیز به بار آورد.
اتفاق اول، طی یکی دو ماه گذشته شهرداری رفسنجان در حال احداث خیابانی در حاشیه رودخانه گیودری، حدفاصل این رودخانه و شهرک امام خمینی رفسنجان است که با حذف شبانه نشان گذاری های حریم رودخانه توسط عوامل شهرداری و ریختن نخاله های ساختمانی بیش از ده متر از این رودخانه جهت احداث خیابان پر شده و هیچ صدایی هم از اداره منابع آب شهرستان که متولی رودخانه ها هست درنیامده و از این اقدام هم جلوگیری به عمل نیاورده است.
اتفاق دیگر، روزپنج شنبه ۵ خرداد ماه توسط استاندار کرمان کلنگ احداث لاین دوم خیابان پرستار و جمهوری اسلامی در بستر رودخانه شور رفسنجان به زمین زده شد که چند سطری جهت اطلاع عموم شهروندان و مسئولانی که مطلع نیستند!!! به نگارش در می آوریم.
رودخانه شور نیز یکی ازرودخانه هایی هست که از ارتفاعات سرچشمه نشات گرفته و از وسط شهر ر فسنجان می گذرد که این رودخانه نیز به مثابه گیودری از قدمت بالایی برخوردار است و می تواند در زمان نزولات آسمانی مخاطراتی برای ساکنین حاشیه رودخانه و سایر شهروندان داشته باشد.
در دوره شورای پنجم شهر رفسنجان طرحی برای بهسازی و زیبا سازی حریم و بستر رودخانه شور با نام صد چشمه آماده و بودجه ای نیز مصوب شد. کارهای مطالعاتی اولیه توسط شهردار وقت انجام و اقدامات اولیه شامل بارگیری نخاله های ساختمانی و …شروع شد اما دوره ۴ ساله شورای پنجم تمام شد، با روی کار آمدن شورای ششم و شهردار منتخب این شورا پروژه صد چشمه متوقف و دلیل توقف هم مخالفت اداره کل منابع آب استان با این پروژه اعلام شد.
با گذشت چند ماه از عمر شورای ششم و شهردارمنتخب شان، اعلام شده که با مجوز اداره کل منابع آب استان قرار است لاین دوم خیابان پرستار و جمهوری انجام شود که واقعا تعجب برانگیز بود.!!!
نکته جالب موضوع این است که چگونه اداره منابع آب استان با طرح صد چشمه که برای زیبا سازی این رودخانه تهیه شده بود و هدفش فقط زیبا سازی و سنگ فرش کردن کف رودخانه بود مخالفت کرده !!! اما با تصرف بیش از ده متر از عرض و یک کیلومتر از طول این رودخانه جهت احداث یک خیابان موافقت کرده است.!!!
اینکه شهرداری چه نامه ای به اداره کل منابع استان داده و چه درخواستی داشته مشخص نیست اما جوابی که مدیر کل این اداره داده بحث ساماندهی مطرح شده است نه احداث خیبان!!!

با توجه به این که تاکید رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه بر جلوگیری از تصرف غیر قانونی رودخانه ها توسط افراد و اشخاص ذی نفوذ و مسئولان و دولتی ها و همچنین رفع تصرف فوری این گونه تصرفات که تعداد زیادی نیز در کشور اتفاق افتاد و دست متصرفان کوتاه شد متاسفانه در رفسنجان هیچ کار عملی صورت نگرفته و روز به روز شاهد تصرفات بیشتر هستیم.

متاسفانه هر ساله شاهد اتفاقات تلخ و جان باختن تعداد زیادی از هموطنان مان دراقصی نقاط کشور به واسطه حوادثی که علت آن بی مسئولیتی مسئولان است هستیم که آخرین مورد آن حادثه فروریختن ساختمان ده طبقه متروپل آبادان بود که دهها نفر انسان بی گناه جان خود را بخاطر سهل انگاری و کارهای بی قانونی عده ای فرصت طلب از دست دادند.

در پیام تسلیت رهبر انقلاب نیز که برای حادثه متروپل صادر شد یکی از نکاتی که مورد تاکید ایشان بود پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت آموز آنان با همکاری قوه قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه نقاط کشور بر عهده همه مسئولان کشور است که باید نصب العین همه مسئولان باشد تا از این به بعد شاهد این اتفاقات ناگوار نباشیم.
پایگاه خبری روراستی بر اساس وظیفه ذاتی و رسانه ای خود و به دور از وابستگی سیاسی و جهت ثبت در تاریخ و پیگیری مسئولان مربوطه بارها و بارها موضوع تصرف حریم و بستر رودخانه ها را منتشر کرده اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

امید آن می رود که مسئولان از خواب غفلت بیدار شده و جلوی این اقدامات غیر قانونی که از یک طرف دست درازی به بیت المال محسوب شده و از سوی دیگر احتمال تهدید جانی و مالی برای شهروندان دارد را بگیرند.

اخبار مرتبط:

دست درازی شهرداری رفسنجان به حریم و بستر رودخانه گیودری+ مستندات

ادامه تخلفات مافیای آب در رفسنجان+تصاویر

پوست موز «مافیای آب» زیر پای مسئولان رفسنجان

نصب دکل های فشار قوی در بستر و حریم رودخانه رفسنجان/عکس

ادارات واقع در بلوار جمهوری بدون رعایت حریم و بستر رودخانه ساخته شده اند

استقرار پزشکی قانونی رفسنجان روی حریم رودخانه

تعرض به حریم رودخانه شور در شهر رفسنجان+عکس

 

برچسب ها:
تصرف حریم رودخانه ها تصرف رودخانه ها در رفسنجان رودخانه شور رودخانه گیودری
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :