پژوهشکده پسته راه اندازی خواهد شد

  • شناسه خبر: 8762
پژوهشکده پسته راه اندازی خواهد شد

معاون وزير جهاد کشاورزی و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت : 4 پژوهشکده باغی در کشور شامل مرکبات، خرما و میوه های گرمسیری، میوه های سردسیری و گل و گیاه داریم که پژوهشکده پسته نیز راه اندازی خواهد شد و در پی اخذ مجوز این پژوهشکده هستیم.

معاون وزير جهاد کشاورزی و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت : 4 پژوهشکده باغی در کشور شامل مرکبات، خرما و میوه های گرمسیری، میوه های سردسیری و گل و گیاه داریم که پژوهشکده پسته نیز راه اندازی خواهد شد و در پی اخذ مجوز این پژوهشکده هستیم.
به گزارش خبرنگار روراستی اسکندر زند در سفری به رفسنجان و در دیداری صمیمانه با مسئولین این شهرستان افزود : باغبانی یکی از مزیت های کشور است و باید در این حوزه تقویت شود.

IMG_3794
وی با بیان این که در حوزه باغبانی با وجود مزیت ها و فرصت ها با عقب ماندگی جدی روبه‌رو هستیم، بر استفاده از تکنولوژی های نوین و ارقام جدید در این بخش تآکید کرد و افزود : طبق برنامه وزارتخانه باید ارقام و محصولات بازار پسند به تولیدکنندگان معرفی شود.
وی با تأکید بر اینکه اکنون وزارتخانه این آمادگی را دارد که در افزایش نیرو و زیرساختهای موسسه تحقیقات پسته گامی موثر بردارد و حمایت کند افزود : کسانی در بخش پسته از توفیقات تحقیقات بهره مند می شوند و کشاورزانی نمونه هستند که در زراعت سه برابر متوسط و در باغ 7 برابر متوسط تولید داشتند.

IMG_3832
وی با بیان اینکه در حوزه پسته و مرکبات نیاز به نهضت نهال و نهضت رقم داریم تصریح کرد : در عرصه گندم کشور 52 رقم داریم و در بخشهای دیگر ضعیف عمل شدخ است.
اسکندرز ند گفت : باید برای ارتقاء وضعیت باغبانی پسته و ارائه ارقام جدید پسته باید اولویت های اصلی از جمله احیای ستاد باغبانی با بخش های به زراعی، به نژادی و بخش پس از برداشت فعال و تقویت شوند تا رضایت کامل باغدار، جامعه و مسئولین به دست آید.
فرماندار رفسنجان هم در ادامه گفت : کمتر از ده درصد باغات رفسنجان به آبیاری تحت فشار مجهز شدند و جا دارد با فرهنگسازی برای استفاده بهینه از آب دید سنتی کشاورزان را تغییر دهیم تا با رفع معضل بحرانی بودن آب بسیاری از مشکلات و معضلات دیگر رفع گردد.
حمید ملانوری افزود : سالانه بیش از 540 میلیون متر مکعب آب از سفره های آب زیر زمینی برداشت می شود که در ایجاد خشکسالی نقش دارد.

IMG_3811
وی تصریح کرد : بارندگی در رفسنجان امسال حدود 18 میلیمتر بوده که از حد استاندارد نیز پایین بوده است.
ملانوری با اشاره به اینکه برداشت محصول پسته در هر هکتار، زیر دو تن مقرون به صرفه نیست اظهار داشت : این در حالی است که در رفسنجان سال گذشته در هر هکتار 400 کیلوگرم پسته برداشت شد و امسال نیز با وجود بارندگی های زمستان گذشته در هر هکتار 800 کیلیو گرم برداشت شد که باز هم جوابگو نیست.
وی خاطرنشان کرد : کشاورزان رفسنجان به صورت سنتی کاشت، داشت و برداشت محصول پسته را انجام می دهند و بایستی از این حالت در آیند و به سمت استفاده از روشهای نوین و کارشناسی شده بروند تا اقتصاد در این راستا شکوفا شود.

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :