مدیر مس منطقه کرمان خبر داد: آغاز تولید کوره مجتمع مس سرچشمه به روش فلش

  • شناسه خبر: 35284
مدیر مس منطقه کرمان خبر داد: آغاز تولید کوره مجتمع مس سرچشمه به روش فلش

مدیر مس منطقه کرمان گفت: روز شنبه چهارم شهریورماه بعد از ۳۵ سال تولید مس با روش ریورب که تکنولوژی قدیمی بود و هم به لحاظ بهره وری و آلودگی محیط زیست از استانداردهای لازم برخوردار نبود جای خود را به تکنولوژی فلش داد.

مدیر مس منطقه کرمان گفت: روز شنبه چهارم شهریورماه بعد از ۳۵ سال تولید مس با روش ریورب که تکنولوژی قدیمی بود و هم به لحاظ بهره وری و آلودگی محیط زیست از استانداردهای لازم برخوردار نبود جای خود را به تکنولوژی فلش داد.

به گزارش”روراستی” به نقل از روابط عمومی مس منطقه کرمان محمد حسنی در گفتگو با خبرنگار مس سرچشمه ، اظهار کرد: در سوم خرداد سال ۶۱ تولید با تکنولوژی ریورب شروع شد و روز چهارم شهریورماه سال ۹۶ به حول و قوه الهی اولین شارژ کنسانتره را وارد کوره فلش کرده و تولید خود را آغاز کردیم.
وی بیان کرد: مهمترین و پرکاربردترین تکنولوژی ذوب در دنیا فلش است که انحصارا برای یک شرکت فنلاندی است که از حدود ۴۰ سال قبل این روش ابداع شده است.
مدیر مس منطقه کرمان اظهار کرد: کوره ذوب مس سرچشمه که قبل از انقلاب نصب شده و تا امروز به مدت ۳۵ سال از آن استفاده می کردیم آخرین کوره ریوربی است که در دنیا نصب شده و مورد استفاده قرار می گرفت چرا که بعد از آن اکثر شرکتها از تکنولوژی فلش یا چند تکنولوژی جدید استفاده کرده اند که متداول ترین آنها فلش است.
حسنی مصرف سوخت کمتر و راندمان بالای کوره های فلش را از جمله مزایای آنها برشمرد و گفت: مصرف سوخت در کوره ریورب برای ذوب لازم بود اما در تکنولوژی فلش از سوخت کمتری استفاده می شود و بجای آن از سوختن گوگرد همراه با کنسانتره به عنوان منبع انرژی استفاده می شود که مصرف سوخت را تا یک هشتم کاهش پیدا می دهد.
وی تصریح کرد: از جمله مزایای مهم این روش آلودگی کمتر محیط زیست است به نحوی که در روش ریورب به ازای تولید هر تن کنسانتره که وارد کوره می شد ۷٫۵ گیگاژول سوخت گاز، گازوئیل و ازت انرژی فسیلی مصرف می کردیم که در کوره فلش این عدد ۸۸ صدم است یعنی یک هشتم مصرف سوخت آن کمتر می باشد.
وی بیان کرد: اگر مصرف سوخت مجتمع مس سرچشمه را سالانه ۲۲ میلیون مترمکعب گازوئیل در نظر بگیریم مشخص می شود چه حجم دی اکسید کربن کمتری در هوا منتشر می شود.

مدیر مس منطقه کرمان ادامه داد: در زمینه گاز دی اکسید کربن، بدلیل اینکه حرارت تولیدی کوره فلش بیشتر در اثر سوختن گوگرد با محتوای کنسانتره می باشد و غلظت گاز دی اکسید کربن بالاتر است این گاز برای تولید اسید سولفوریک در کارخانه تولید اسید مناسب می شود که اگر کارخانه تولید اسید در سال آینده به بهره برداری برسد تمام گاز دی اکسید کربن مجتمع مس سرچشمه جذب کارخانه اسید می شود که با روش ریورب این امکان میسر نبود.
حسنی با اشاره به اینکه کوره ذوب مس سرچشمه دومین کوره فلش در ایران است، توضیح داد: اولین کوره فلش در ایران در اواخر دهه ۷۰ شمسی در مس خاتون آباد راه اندازی شده که ظرفیت آن ۷۰ هزار تن می باشد اما ظرفیت کوره ذوب فلش سرچشمه ۳۰۰ هزار تن می باشد که فعلاً به علت کمبود کنسانتره با ۶۰ درصد ظرفیت از آن استفاده می شود و در آینده با ظرفیت بالاتری کار خواهد کرد.
وی میزان سرمایه گذاری پروژه کوره ذوب مس سرچشمه را ۷۲۰ میلیارد تومان و مدت زمان انجام آن را پنج سال اعلام کرد و افزود: کارخانه اکسیژن جدید، کارخانه اسید، انبار کنسانتره جدید، چرخ ریخته گری دوقلوی جدید، کوره آندی جدید، تجهیزات جانبی هستند که همراه با سیستم کوره نصب شده و در حال استفاده هستند.
مدیر مس منطقه کرمان همچنین از تغییر تکنولوژی ذوب مس خاتون آباد سخن به میان آورد و گفت: سال آینده پروژه تغییر تکنولوژی ذوب خاتون آباد و سیستم کنترلی آن را داریم که ظرفیت آن از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن می رسد و کوره نیز مدرن تر می شود و مسائل زیست محیطی کاملاً رفع خواهد شد.

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،کوره،مس،فلش
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :