حاشیه هایی پررنگ تر از متن در شو سواره رفسنجان

  • شناسه خبر: 72834
حاشیه هایی پررنگ تر از متن در شو سواره رفسنجان

نمایش اسبان اصیل ایران زمین با حاشیه های فراوانی در رفسنجان برگزار شد که در این گزارش به آن می پردازیم.


نمایش اسبان اصیل ایران زمین با حاشیه های فراوانی در رفسنجان برگزار شد که در این گزارش به آن می پردازیم.

به گزارش روراستی، شو سواره با هدف نمایش تولیدات بومی و رونق صنعت اسب در شهرستانها برگزار می شود، که اگر به خوبی برگزار شود رونق بازار اسب را در پی خواهد داشت.

در رفسنجان هم چند سالی است که این برنامه اجرا می گردد.اما آخرین باری که این برنامه برگزار شد از همان ابتدای کار نقاط ضعفی که داشت، حاشیه پشت حاشیه ایجاد کرد و همچنان حواشی آن ادامه داد.

فروش بلیت بخت آزمانی بزرگترین حاشیه ای بود که در این همایش ایجاد شد که پس از گزارش ها و یادداشت هایی که منتشر شد که قدم اول را روراستی برداشت، با دستور دادستان خودرویی که قرار بود به صورت حرام و غیرشرعی به برنده برسد، پایین کشیده شد، اما پول هایی که مردم به حساب شخصی واریز کرده بودند یعنی هر نفر ۱۰۰ هزار تومان و نامحدود، هنوز به مردم برگشت داده نشده است.

یکی دیگر از حواشی؛ علیرغم داشتن اسپانسر، ورودی ۵ میلیون تومانی بود که از اسب ها گرفته می شد که آن هم به حساب شخصی واریز شده که تخلف است و ضرورت دارد دستگاه های نظارتی به این موضوع رسیدگی کرده و شفاف سازی شود.

همچنین مبالغی که اسپانسرها هزینه کردند بایستی به اطلاع افکار عمومی برسد تا شائبه هایی که ایجاد شده برطرف گردد.

در این همایش تبلیغاتی انجام شده بود که باید میزان پرداختی و رسید واریزی برای این تبلیغات اعلام گردد، ضمن اینکه چاپ عکس اسب برگزارکننده این همایش روی بنر تبلیغاتی نیز حرف و حدیث زیادی بدنبال داشت.

به نظر می رسد در این همایش عنوان جایگاه خبرنگاران تنها در حد یک اسم بود چراکه در این جایگاه افراد مختلفی نشسته بودند که موحب دلخوری خبرنگاران شده بود زیرا از ابتدا اعلام شده بود خبرنگاران مشخصات خود را برای گرفتن کارت ویژه جایگاه ارسال نمایند در حالی که افراد زیادی بدون کارت در این جایگاه نشسته و بعضا توهین هایی نیز به خبرنگاران شده بود.

گرفتن مبلغ ۱۰ میلیون تومانی برای جایگاه های وی آی پی و سی آی پی نیز از دیگر حواشی این مراسم بود که هیأت سوارکاری شهرستان و ورزش و جوانان باید پاسخ این پرسش ها را به افکار عمومی بدهند و این پرسش را نیز پاسخ بدهند که چرا این پولها به حساب شخص واریز شده است.

تندیس هایی که می شد از رفسنجان تهیه کرد اما از تهران تهیه شده بود نیز جای سوال دارد.

این جشنواره در روز اول با توجه به حجم بالای تبلیغاتی که انجام شده بود و تنها یک ورودی و خروجی دیده شده بود می‌توانست خطرساز شود که روز دوم ۲ ورودی و خروجی دیگر به آن اضافه گردید.

اما از دلخوری های مهمی که در این همایش عنوان شد، عدم توجه به پیشکسوتان رفسنجان بود که هیچ دعوتی از آنان نشده و نامی هم از آنان برده نشد.

آقایان برگزارکننده این همایش تمرکز خاصی روی (اولین و تنها) داشتند، یعنی این شو اولین و تنها شو است در حالی که چنین نیست و سالیان گذشته این شو بدون حاشیه و بهتر از شو ۱۴۰۳ برگزار شده است.

جمعیتی نیز که اعلام شده ۲۵ هزار نفر، بنظر غیرواقعی‌ست چراکه طبق اعلام کارشناسان با توجه به متراز مجموعه گنجایش آن ۱۲ هزار نفر است در حالی که پایین مجموعه هم جمعیتی نبود‌ و فقط جمعیت روی سکوها حضور داشتند.

در نشست خبری صحبت از گردشگری شده بود، در حالی که هیچ رنگ و بویی در این همایش از آن ندیدیم همچنین رئیس میراث فرهنگی شهرستان قرار بود بجای واژه لاتین شو نام دیگری را برای این همایش انتخاب کنند که آن هم تنها در حد حرف بود.

به گفته کارشناسان و مجربان برگزاری شو سواره، استاندارد این جشنواره نیز مورد نقد است، روزانه ۹۰ سر اسب وارد میدان می شد که این تعداد دوبرابر استاندارد است و نشان می دهد آشنایی با استاندارد برگزاری چنین جشنواره ای وجود نداشت.

شو سواره یا رو کم کنی!

علی رویگر رئیس ورزش و جوانان شهرستان رفسنجان در پاسخ به برخی موارد مذکور در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در خصوص بازگشت پول مقرر شده بر اساس نام شخصی که واریز شده برگشت انجام شود.

وی عنوان داشت: ۱۶۰ اسب وارد شده و از اسبان مهمان ها پول گرفته نشده و در رفسنجان از تعدادی پول گرفته شده است.

رویگر در خصوص اسپانسرها تأکید کرد: رئیس هیأت آقای اکبری نژاد باید صورت وضعیت مالی را به صورت دقیق بیاورد.اگرچه استعفا داده در این برنامه هنوز استعفایش قبول نشده باید پاسخگو باشد.

وی در خصوص عدم چاپ لوگوی ورزش و جوانان در تبلیغات از عمد بودن این موضوع خبر داد و گفت: با اعتراض ما قرار شد اصلاح شود که متأسفانه اهمیتی داده نشد.

رویگر با اشاره به اینکه شو سواره ادوار زیادی برگزار شده و جمعیت بیشتر از این هم بوده است و اولین نیست، تصریح کرد: در این همایش نوعی رقابت بین خودشان بود و به اصطلاح رو کم کنی کار می کردند چراکه در بحث ورزش سوارکاری عملا چیزی ندیدیم و این بیزینس است.

وی از سبقه خوب رفسنجان در برگزاری مسابقات کورس و استقامت یاد کرد و گفت: شو جزو ورزش محسوب نمی شود.

رویگر متذکر شد: مواردی که مطرح شده را پیگیری کرده و پاسخگو خواهیم بود.

نقدها از زبان یک پیشکسوت

یکی از پیشکسوتان و باشگاه داران اسب نیز در گفتگو با روراستی بیان کرد: برگزارکنندگان این جشنواره بزرگترین عیب شان این بود که بزرگ و کوچکی یادشان رفته بود. اگر بزرگترها نباشند در این صنعت شکست می خورند.

وی با اشاره به مشکل نقص کیفیت صدا که مشخص نبود گوینده چگونه اسب ها را معرفی می کند و چه می گوید، به این نکته اشاره کرد که برگزار کنندگان هر تعداد دوست خودشان بودند را تحویل می گرفتند و این مسائل چالش بود ما انتقاد کردیم. هیأت سوارکاری رفسنجان را خراب کردند چون در گذشته عملکرد آن خیلی خوب بود.

این پیشکسوت صنعت اسب در رفسنجان با بیان اینکه امروز جای خالی روابط را حس می کنیم، گفت: یک جوان نمی تواند به خوبی ارتباط را برقرار کند. رئیس هیأت باید کسی باشد که همه به او احترام بگذارند.

وی به موضوع ماشین نیز پرداخت و افزود: روزی که این موضوع را شنیدم، خیلی ناراحت شدم این کار خلاف و زشت بود مگر ما قرار است قماربازی کنیم. ضمن آنکه در صورتی که اسپانسر هست نباید پول ورودی گرفته شود.

این سوارکار قدیمی گفت: مانند میدان رفسنجان هیچ گوشه ایران نداریم که باید قدر این داشته را بدانیم و برنامه های بدون حاشیه برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسابقات کورس و استقامت داریم که درآمدزا نیستند باید از این شوها پول برای آن مسابقات درآمد کسب کنیم. این پولها را که گرفتند باید میدان کورس بگذارند، این شو درآمد زاست و باید کمک مسابقات باشد.

وی در پایان سخنان خود سوارکاری را یک ورزش اسلامی دانست و گفت: همه باید دست به دست هم دهند صنعت اسب توسعه یابد و نگذارند اسبان بی کیفیت جای اسبان اصیل این شهرستان را بگیرد.

شو سواره مافیای اسب

یکی دیگر از پیشکسوتان صنعت اسب در رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: شو سواره یک سبک اشتباهی است که فشار روی اسب هست که با فشار و شلاق اسب را آسیب می زند و مردم فکر می کنند سوارکاری همین است، که من پیشنهاد دادم اجازه دهید چند سوارکار اصولی قبل از شو برنامه اجرا کنند و مردم سوارکاری اصولی و کلاسیک را ببینند اما اجازه ندادند و هیأت با ما همکاری نکرد.

وی با تأکید بر رعایت نکات فنی در صنعت اسب تصریح کرد: کمیته مربیان باید جاهایی که سوارکاران فعالیت می کنند را بررسی کند. اما در رفسنجان مافیایی درست شده و نظارتی وجود ندارد.خبری از صولی کار کردن نیست. در حوزه ورزشی اسب ورزشی پرش کورس و استقامت است نه زیبایی. رشته های ورزشی چیزی به نام شو وجود ندارد.

این مربی سوارکاری گفت: در تمام ایران کسی که بخواهد وارد کورس شود باید کارت چابک سواری داشته باشد وقتی مجبور می شوند کارت بگیرند اصول کلاسیک هم یاد می گیرند و این ارزش دارد.

وی به آسیب اسب ها در شوها یاد کرد و گفت: اکثر اسب ها دیسک کمر و دیسک گردن می گیرند اگر دامپزشک بررسی کند مشخص می شود چه بلایی سر اسبان آمده است.در دایره تنگ اسب را با آن سرعت رها می کنند فشار زیادی تحمل می کند دامپزشکان و متخصصان باید این افراد را راهنمایی کنند اما مشکل اینجاست که آقایان خودشان را استاد می دانند.

وی تصریح کرد: هیأت ها بخاطر کسب در آمد یا هر مسأله دیگر این شوها را برگزار می کنند. این روش را بهتر است به صورت اصولی اجرا کنند تا موفقیت کسب کنند.

این مربی سوارکاری با اشاره به اینکه اسب ۵ میلیون ورودی بدهد دوری بزند و برود هیچ فایده ای ندارد، گفت: اکثر اسب ها تا نزدیک نرده ها می توانستند بروند چون آموزش ندیدند و بدنشان خشک بود که نمی توانستند دور بزنند.اینکه کره جوان ۳ ساله به زور شلاق به میدان بفرستند کار صحیحی نیست.

امیدواریم ضمن شفاف سازی موارد فوق، جشنواره بعدی با رعایت استاندارد و اصول فنی و بدون حواشی برگزار گردد.

برچسب ها:
اسبان اصیل رفسنجان حاشیه های شو سواره شو سواره میدان موزه رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :