حاج آقا ملکی یک مبارز انقلابی رفسنجانی گفت: ۴۰سال پیش برای دیدن امام به قم رفتم اما امام را به تبعید برده بودند.

به گزارش “روراستی” سبقه انقلابی‌بودن مردم این شهرستان در کشور زبانزد است و انقلابیونی در این شهرستان بودند و هستند که زیر لوای بزرگمرد مبارز انقلاب اسلامی در رفسنجان حجت‌الاسلام شیخ‌عباس پورمحمدی پا در رکاب امام خمینی(ره) گذاشتند.

مسجد امام بود و عده‌ای جوان عاشق ولایت از همان دوران در تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی شرکت می‌کردند نمونه آن اولین شهید قبل از انقلاب در جنوب‌شرق کشور شهید «محمدحسین انصاری جوانی» از دیار رفسنجان است.

اما دهه ‌فجر امسال انقلابیون رفسنجانی برای مردم به ویژه نسل جوان خاطره‌گویی می‌کنند و مسجد امام مانند همان دوران قبل از انقلاب پایگاه انقلاب اسلامی شده تا نسل چهارم انقلاب را با ارزش‌های انقلاب اسلامی آشنا کند و با بیان خاطرات آن دوران جوانان و نوجوانان درک کنند این امنیت و عزت را چگونه حاصل کردیم.

توزیع آب با اسب بین مردم رفسنجان قبل از انقلاب

حاج آقا ملکی از انقلابیون شهر رفسنجان اظهار داشت: سال ۵۶، ۵۷ بعد از رحلت حاج مصطفی خمینی تظاهرات شروع شد چاپ اعلامیه و گاهی برای خردکردن روحیه طاغوت اقدامات انقلابی صورت می‌گرفت.

وی بیان داشت: حدود ۱۴، ۱۵ سال قبل از انقلاب مغازه‌ای در خیابان کمال‌آباد داشتم، منبع آب می‌ساختم، خانه‌ها آب نداشتند یا آب‌ها شور بود، عده‌ای با اسب بشکه‌های آب از شاه‌جهان‌آباد در خیابان‌ها جار می‌زدند و به مردم آب می‌فروختند.

این مبارز انقلابی ادامه داد: حجت‌الاسلام پورمحمدی یک روز برای خرید منبع به مغازه ما آمد و داخل مغازه چند ایراد از منبع‌های ما گرفتند مرحوم پورمحمدی امام جماعت مسجد سقاخانه بود مسجد یک اتاق گنبه‌ای بود زمانی که برای تحویل منبع پیش او رفتم من را با روی باز تحویل گرفت آن مرحوم با روی باز و مهربانی خاصی بچه‌ها و جوانان را تحویل می‌گرفتند دستی روی سر بچه‌ها می‌کشید و جاذبه زیادی داشت.

رفتن به قم برای دیدن «امام» اما امام را برده بودند

وی خاطرنشان کرد: از آن روز به بعد مرتب به این مسجد می‌آمدم و کم کم رفت و آمدم بیشتر شد در مسجد اسمی از امام خمینی(ره) می‌بردند یک روز خبر دستگیری امام خمینی (ره) را شنیدیم و مطلع شدیم در تهران تظاهرات شده از پیشوای ورامین به تظاهرات رفتند عده‌ای شهید شدند و.

تصمیم گرفتم برای دیدن امام به قم بروم شب به مسافرخانه رفتم تا صبح قدم می‌زدم، منتظر بودم ساعت هشت شود و بروم امام را ببینم، اسم مدرسه فیضیه به گوشم خورده بود از چند طلبه پرسیدم، مدرسه فیضیه کجاست، همراه طلبه‌ها رفتم تا به فیضیه برسم و امام را ببینم چند درجه‌دار مسلح با عصبانیت ایستاده بودند و اعلامیه‌های روی دیوارها را می‌کندند.

ملکی با بیان اینکه وارد مدرسه فیضیه شدم تعدادی ماتم‌زده دیدم در همین حال افسرهای طاغوت وارد فیضیه شدند و یک شخص را زیر مشت و لگد، خواستم فرار کنم، راه را گم کردم با خودم گفتم اعلامیه‌ها چه بودند دیدم نوشته بار دیگر امام خمینی (ره) را دستگیر کردند و علت ماتم‌زدن آن چند نفر را فهمیم و متأسفانه بدون آن‌که امام را ببینم به رفسنجان برگشتم.

وی در ادامه خاطرات خود اظهار کرد: در مسجد با انقلابیونی آشنا شدم با تعدادی قرار گذاشتیم هر کس چند نفر را به نماز جماعت بیاورد، کم کم تعداد زیاد شد و جلسات قرآن و کتاب و صحبت و.. در خانه‌ها برگزار کردیم در این جلسات افرادی که انقلابی بودند را شناسایی کردیم و در جلسات خصوصی با حجت‌الاسلام پورمحمدی شرکت می‌کردیم و حدود ۶ نفر شدیم.

کشور را بهتر از این می‌شود اداره کرد

وی بیان کرد: شب‌ها دیوارنویسی می‌کردیم و «مرگ بر شاه و درود بر خمینی» می‌نوشتیم، مردم می‌گفتند، خمینی کیست و زمانی که معرفی کردیم جوانان زیادی تشویق شدند و ما را همراهی کردند تصمیم گرفتیم کارهای بزرگتری انجام دهیم، مشروب‌فروشی و سینما در نوبت بعدی ما بود هشداری به مشروب‌فروشی‌ها با تهدید دادیم و عکس یک اسلحه به عنوان امضا و در واقع تهدید را برایشان می‌فرستادیم، هر کدام بساط خود را جمع نمی‌کردند تهدیدمان را با آتش‌زدن آن مکان عملی می‌کردیم.

ملکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز داشت: کشور را بهتر از این می‌شود اداره کرد کسانی که می‌گویند زمان شاه اوضاع بهتر بود بدانند آن زمان همه چیز محدود به تعدادی خاص بود، اما الان وفور نعمت در کشور است با کشورهایی مثل پاکستان، عربستان، مصر، ترکیه و حتی آمریکا که عده‌ای آن را کدخدا می‌دانند، مقایسه کنیم در آمریکا یک ماه کارمندان این کشور بیکار شدند، کاسه گدایی دست‌شان گرفتند و به مؤسسات خیریه مراجعه کردند الان کارگران ما چندین ماه حقوق نمی‌گیرند، اما این کارها را نمی‌کنند اگرچه اعتراضاتی دارند و برای احقاق حقوق خود اقدام می‌کنند، اما باز هم صبر می‌کنند و به حق خود می‌رسند.

وی تأکید کرد: باید جوانان را روشنگری کنیم و داشته‌های خودمان را با آن زمان مقایسه کنیم حتی آن دوران پزشک انگشت‌شمار بود اما امروز صدها پزشک متخصص، فوق‌تخصص و… در هر منطقه وجود دارد.

ملکی در پایان متذکر شد: کسانی که به انقلاب و خون شهدا خیانت می‌کنند باید ریشه‌کن شوند.

گزارش از زهرا بمی نژاد