۴۰ هزار نفر از اتباع زیر پوشش و دارای پرونده بهداشتی هستند

  • شناسه خبر: 41515
۴۰ هزار نفر از اتباع زیر پوشش و دارای پرونده بهداشتی هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: ۴۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی زیر پوشش و دارای پرونده بهداشتی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: ۴۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی زیر پوشش و دارای پرونده بهداشتی هستند.

به گزارش “روراستی” علی اسماعیلی‌ندیمی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان در حاشیه بازدید سفرای حامی پناهندگان از مرکز خدمات جامع سلامت پیامبر اعظم(ص) شماره دو ویژه اتباع اظهار داشت: مهمترین وظایف نظام سلامت در یک کشور مقابله و نوع برخورد با بیماری‌ها با توجه به شرایط منطقه‌ای و جغرافیایی است.

وی بیان داشت: کشورما نیز با توجه به شرایط منطقه‌ای و آب و هوایی متنوع مهاجرپذیری و مهاجرت به کشورهای کمتر توسعه‌یافته شرایط ویژه‌ای دارد و دست یافتن به بالاترین سطح سلامت جزئی از اهداف اجتماعی تمام دولت‌هاست و سلامت به عنوان ارزش فردی و اجتماعی از مهمترین و ابتدایی‌ترین حقوق و نیازهای بشری تلقی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه رفسنجان با مساحتی حدود ۱۶ هزارکیلومتر مربع بر سر بزرگ‌راه‌های ارتباطی استان‌های فارس، هرمزگان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده و جمعیت ۳۵۰ هزارنفری زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان برآورد می‌شود، افزود: با تعامل اداره مهاجران استان و کمیساریای عالی پناهندگان و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، موفق به ساماندهی مهاجران افغانستانی در شهرستان رفسنجان بودیم.

اسماعیلی‌ندیمی عنوان کرد: اکنون حدود ۴۰ هزار نفر از اتباع زیر پوشش و دارای پرونده بهداشتی هستند و با همکاری شرکای اجرایی موفق به ساخت یک مرکز تسهیلات زایمانی و یک مرکز خدمات جامع سلامت شدیم.

وی ادامه داد: دو مرکز در خارج از ارودگاه و یک مرکز در داخل اردوگاه با ۲۰ نفر نیروی شاغل به ارائه خدمت بهداشتی به مهاجران هستند.

اسماعیلی‌ندیمی ابراز داشت: در مجموع بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت افغانستانی مجاز و غیرمجاز در شهرستان رفسنجان ساکن هستند که بسیاری از این افراد در باغات پسته و کوره‌های آجرپزی مشغول به کار هستند و خدمات بهداشتی همانند افراد ایرانی به این افراد ارائه می‌شود.

اسماعیلی‌ندیمی گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان از جمله دانشگاه‌هایی است که بیشترین حضور افراد اتباع خارجی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: شرایط محیط کار مناسب به دلیل وجود باغات پسته و کشاورزی جاذبه زیادی برای ورودی اتباع در رفسنجان فراهم کرده است.

در چند سال گذشته مرگ مادر باردار افغانستانی نداشتیم

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان با اشاره به اقدامات بهداشتی به اتباع ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه از جمله مراقبت مادران باردار، نوزادان و کودکان، سالمندان، مکمل‌های دارویی و…را یادآور شد که همانند ایرانیان انجام می‌شود و اضافه کرد: در چند سال گذشته مرگ مادر باردار افغانستانی نداشتیم.

وی تصریح کرد: دومین اقدام مهم پوشش واکسیناسیون بر اساس استانداردهای ملی کشور ایران و جهان و مقابله با هر گونه طغیان بیماری در جمعیت پناهندگان، نظارت بر وضعیت بهداشت فردی و بهداشت محیط مهاجران و پناهندگان، آموزش بهداشت و ارائه رایگان کلیه خدمات بهداشتی به صورت رایگان است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان در ادامه به چالش‌هایی اشاره کرد وافزود: مهاجرت و رفت و آمدهای مهاجران موجب بالارفتن میزان بروز بیماری‌های واگیردار می‌شود به طوری که سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد بیماران مبتلا به مالاریا و ۳۰ درصد بیماران مبتلا به سل در اتباع افغانستانی بوده است که مشکلات جدی در کنترل اپیدمی بیماری‌های واگیر ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: نداشتن بیمه اتباع غیرمجاز و در نتیجه عدم مراجعه به مرکز تسهیلات زایمانی و زایشگاه با توجه به فرهنگ و اعتقادات خاص تعداد قابل توجهی از زایمان‌ها در منزل صورت می‌گیرد که این نیز از دیگر چالش‌ها در بحث اتباع است.

اسماعیلی‌ندیمی اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت داروها و رشد جمعیت افغانستانی تخصیص اعتبارات بیشتر جهت خرید مکمل‌ها و وسایل پیشگیری از بارداری، تخصیص اعتبار برای احداث مرکز تسهیلات زایمانی در مجاورت زایشگاه از جمله خواسته‌های ما در این زمینه‌هاست.

برچسب ها:
اتباع بهداشت پوشش رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :