استاد فلسفه:

سرباز انقلاب در اصلاح امور خودش را نشان دهد

  • شناسه خبر: 44459
سرباز انقلاب در اصلاح امور خودش را نشان دهد

استاد فلسفه و عرفان تطبیقی گفت: امروز سرباز انقلاب کسی است که در دو جبهه نقش خودش را ایفا کند و در اصلاح امور فرهنگی و اقتصادی خودش را نشان دهد.

استاد فلسفه و عرفان تطبیقی گفت: امروز سرباز انقلاب کسی است که در دو جبهه نقش خودش را ایفا کند و در اصلاح امور فرهنگی و اقتصادی خودش را نشان دهد.

به گزارش “روراستی” محمد فنایی در نهمین جلسه گفتمان انقلاب اسلامی در رفسنجان اظهار داشت: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم و لازم است که آنچه در این چهار دهه گذشته مرور کنیم و نسبت به انقلاب بازبینی و بازنگری داشته باشیم تا بتوانیم آینده را ترسیم کنیم.

وی بیان داشت: آینده اتفاق نیفتاده و ما هم علم غیب نداریم و تنها راهی که ما بتوانیم در رابطه با آینده نگرش داشته باشیم این است که گذشته را مطالعه کنیم چون گذشته چراغ راه آینده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تاریخ بزرگترین آزمایشگاه انسان‌شناسی است، اگر بخواهیم جوامع انسانی را بشناسیم بهترین راه مطالعه تاریخ است.

فنایی خاطرنشان کرد: سیاستمداری که تاریخ نداند، نمی‌تواند برای جامعه خود برنامه‌ریزی و نمی‌تواند با جوامع دیگر مناسباتش را تنظیم و پیش‌بینی کند چه سیاستی منتهی به چه عواقبی خواهد شد و برای پیشگیری از چه خطراتی چه کارهایی باید کرد.

وی با بیان اینکه قصص قرآنی منبعی برای درس‌گرفتن است تا از گذشته برای امور آینده درس بیاموزیم، افزود: کسی که بخواهد در رشته‌های علوم انسانی با بصیرت بنگرد باید تاریخ را دیده باشد.

استاد فلسفه و عرفان تطبیقی ادامه داد: در چهل سال انقلاب باید ببینیم چه عواملی موجب موفقیت‌ها و یا ناکامی‌ها شده، کجا لغزش داشتیم و برای این مهم نیازمند بازبینی مدام هستیم و هر بار نگاه کنیم ممکن است تحلیل و نگاه جدیدتری داشته باشیم.

فنایی گفت: اصولا در رویدادهای تاریخی با فاصله‌گرفتن از آن می‌توانیم تصویر بهتری داشته باشیم و کسی که از دور نگاه می‌کند آثار، پیامدها و علل و عوامل را بهتر می‌بیند و کسانی که در انقلاب نقش‌آفرینی کردند نیازمند به تحلیل مجدد هستند.

وی اضافه کرد: هر ساله خوب است به مناسبت سالگرد انقلاب، انقلاب را بازرسی کنیم و مزایا، آفت‌ها یا آسیب‌هایی که ممکن است انقلاب را تهدید کند، مطالعه کنیم.

دانش‌آموخته دانشگاه کانادا فنایی با مرور اجمالی بعضی از خطوط برجسته انقلاب تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب احیای دین بود کسانی که در آن زمانحضور داشتند، می‌دانند دینداری سال به سال رو به زوال و افول می‌رفت و کمرنگ می‌شد.

فنایی گفت: با انقلاب اسلامی یک شوک به جامعه ما و جوامع دیگر از جهت احیای دینداری وارد شد و از دهه۸۰ به بعد گرایش به دین در دنیا بیشتر شد چون انقلابی در ایران برپا شده و توجه مسیحیان و حتی توجه مسلمانان غیرشیعه هم به دینداری بیشتر شد.

وی بیان داشت: رهایی از استبداد یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بود و انقلاب این بلا و مصیبت را از کشور که هزاران سال ملت ایران توان رهایی و خلاصی از آن را نداشت، برداشت.

فنایی در توضیح اینکه مملکت ایران دربست در اختیار بیگانگان بود و سفارتخانه آمریکا امرکننده بود، گفت: ارتش ما دست مستشاران آمریکایی بود نظامیان ما امکان دسترسی به آن‌ها را نداشت و نظامیان ما کارگران ژنرال‌های آمریکایی بودند و انقلاب سلطه شوم استکباری را از سر ایران برداشت و با خفت و خواری از کشور بیرون انداخت.

استاد دانشگاه با بیان اینکه ثروت‌ عربستان برایشان عزت نیاورده است، تصریح کرد: چه کسی باید شاه بعدی عربستان باشد آمریکا باید تعیین کند و ملت عربستان اصلا در محاسبات نیست، خاندان آل‌سعود هم نقشی ندارند سرنوشت بن‌سلمان به اراده ترامپ بستگی دارد.

فنایی خاطرنشان کرد: ما قله‌های بلند علمی مانند هسته‌ای را فتح و در این مسیر با سرعت پیشرفت کردیم و دشمن تمام نیروهای خود را برای متوقف‌کردن رشد سریع این حرکت علمی، بسیج کرده است.

وی با اشاره به اینکه اوج انقلاب در کمتر از دو سال بود که به پیروز رسید، ابراز کرد: حرکت مردمی انقلاب کمتر از دو سال رژیم شاهنشاهی را شکست داد و این شکست دنیا را در شوک فرو برد و بسیاری از سیاستمداران دنیا چنین پیش‌بینی نداشتند.

فنایی به مقاومت ایران در جنگ هشت ساله اشاره کرد که صدام از  تمام قدرت‌های موجود آن زمان حمایت می‌شد و تصریح کرد: ایران توانست با سلاح ایمان، ایثار و ازخودگذشتگی حماسه بیافریند.

استاد فلسفه و عرفان تطبیقی یادآور شد: وضعیت فعلی فرهنگی ما افتخارآمیز و در خور شأن انقلاب ما نیست خیابان، اداره، دانشجو، دستگاه‌های اجرایی، عملکرد و رفتار ما در تراز انقلاب نیست.

فنایی اظهار کرد: عرصه دیگری که توفیق چندانی نداشتیم عرصه اقتصاد است که حاکی از ضعف‌های جدی در مدیریت کشور است و این در خور انقلاب نیست این دو ضعف معنوی و اقتصادی باهم مرتبط هستند و بسیاری از مشکلات اقتصادی ریشه در مشکل اخلاقی، معنوی و فرهنگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی به مشکلات فرهنگی دامن می‌زند، فقر و بیکاری ملت را دلسرد می‌کند امروز سرباز انقلاب کسی است که در دو جبهه نقش خودش را ایفا کند و در اصلاح امور فرهنگی و اقتصادی خودش را نشان دهد.

فنایی تأکید کرد: اگر مسیر حرکت را به سمت صحیح تغییر ندهیم دستاوردهای ارزشمند انقلاب را از دست خواهیم داد، همه به اندازه توانایی خودمان در راه بهبود اوضاع کشور و انقلاب وظیفه داریم.

وی با بیان اینکه ما اغلب نگران انحراف و ناهنجاری دیگران هستیم اما از خودمان غافل هستیم، گفت: بیاییم این موضوع را برعکس کنیم و نگرانی اول را برای خودمان داشته باشیم چون به لحاظ خودسازی فردی و هم بحث اجتماعی امری مهم است.

برچسب ها:
اقتصاد و فرهنگ امور انقلاب رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :