یادداشت

برپایی نمایشگاه کم کاری مسؤولان نظارتی را جبران نمی کند

  • شناسه خبر: 44841
برپایی نمایشگاه کم کاری مسؤولان نظارتی را جبران نمی کند

مشکل بزرگ امروز ما در اقتصاد عدم نظارت بر بازار و قیمت هاست برگزاری  نمایشگاه نمی تواند کم کاری مسئولان نظارتی را جبران کند.

مشکل بزرگ امروز ما در اقتصاد عدم نظارت بر بازار و قیمت هاست برگزاری  نمایشگاه نمی تواند کم کاری مسئولان نظارتی را جبران کند.

به گزارش “روراستی” سال‌هاست که نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا یا همان نمایشگاه‌های فصلی پاییزه و بهاره با هدف کنترل و تنظیم بازار برگزار می‌شود.

هم اکنون هم در این شرایط بد اقتصادی بازار عرضه و تقاضا در حالت تعادل است، از این‌رو دیگر نیازی به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی نداریم. زمانی برگزاری نمایشگاه فصلی موضوعیت پیدا می‌کند که کالا به‌میزان کافی در بازار موجود نباشد اما درحال‌حاضر کسبه به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای فروش کالاهای خود هستند تا میزان نقدینگی‌شان را بالا ببرند؛ به همین دلیل همواره کسبه اقدام به برگزاری حراج‌های فصلی و فروش‌های فوق‌العاده می‌کنند و دیگر لزومی به برگزاری نمایشگاه فصلی نیست.

فلسفه وجودی نمایشگاه معرفی اقلام تولیدی، خدماتی و خدمات فنی به مصرف‌کننده است و دیگر برگزاری نمایشگاه برای فروش معنا ندارد. در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در دهه ۶۰ به دلیل تحمیل جنگ به کشور، کالا به‌میزان کافی در بازار موجود نبود و شبکه توزیع با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کرد. از این‌رو مسئولان اجرایی برای ایجاد تعادل در بازار اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های فروش می‌کردند.

خوشبختانه شبکه توزیع در کشور توسعه پیدا کرده است، از این‌رو این نمایشگاه‌ها ایجادکننده تعادل در قیمت‌ها نیستند.

برگزاری این نمایشگاه ها هزینه‌هایی چون اجاره غرفه و… دارد، به همین دلیل برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها با عرضه کالاهای بی‌کیفیت تلاش دارند سود بیشتری کسب‌کنند.

در قانون نظام صنفی برای ایجاد تعادل در بازار برگزاری حراج فصلی و فروش‌های فوق‌العاده پیش‌بینی شده است.  متاسفانه در نمایشگاه های که اخیرا برگزار شده حتی مجوز یک غرفه هم برای فروش فوق العاده داده نشده است. و هیچ رقابتی در این موضوع دیده نمی شود.

بازار رقابتی، بازاری است که در آن تعداد قابل‌توجهی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یک کالای همگن و خاص را دادوستد می‌کنند. در این نوع بازار سهم هر تولیدکننده و فروشنده از بازار بسیار اندک است.  فروشندگان در بازار رقابتی برای تصاحب بازار با یکدیگر رقابت دارند، به همین دلیل میزان سود خود را کاهش می‌دهند و باتوجه به قدرت خرید مصرف‌کنندگان برای کالاها نرخ تعیین می‌کنند. که در حال حاظر با مشکلات اقتصادی پیش رو قدرت خرید مردم بسیار پاین آمده و با برگزاری این نمایشگاه ها ما بیشترین ضربه را به فروشگاهای خرد که خودمان دغدغه بحث اشتقال زایی را در چشم انداز اقتصاد مقاومتی داریم زده ایم

متاسفانه برخی غیرصنفی‌ها غرفه‌های نمایشگاه‌های فصلی را اجاره می‌کنند. اما آنها شناخت کافی از کیفیت کالاها ندارند، به همین دلیل اقلامی که درجه کیفی آنها بالا نیست را عرضه و حق مصرف‌کنندگان را ضایع می‌کنند.

در ضمن بسیاری از تولیدکننده‌ها به دلیل نداشتن سرمایه کافی نمی‌توانند کالای خود را تبلیغ کنند، نمایشگاه‌ها را باید به سمتی هدایت کنیم که کارگاه‌های تولیدی کوچک بتوانند با حداقل هزینه کالاهای خود را معرفی کنند. برگزاری نمایشگاه به منظور معرفی تولیدات داخلی مفید است  برگزاری نمایشگاه با هدف فروش با نفس آن مغایرت دارد.

اجاره غرفه این نمایشگاه‌ها بسیار بالاست و اجاره‌کنندگان برای اینکه سود مدنظر خود را به‌دست بیاورند، کالاهای بی‌کیفیت در نمایشگاه عرضه می‌کنند.

در ضمن برگزاری نمایشگاه در هر ماه یا هرفصل امکان پذید نیست مثلادر اسفند قدرت مالی مردم به دلیل پاداش آخر سال افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل از این نمایشگاه‌ها استقبال می‌کنند. حال جای سوال اینجاس چه هدف و سیاستی پشت برگزاری نمایشگاه ها حتی بصورت ماهیانه است

با توجه به رکود حاکم بر بخش‌های اقتصادی  کسب‌وکار کسبه در مقطعی از سال رونق دارد و از آنجایی که آنها برای افزایش نقدینگی خود با خریداران به‌اصطلاح راه می‌آیند؛ به همین دلیل برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست کسب‌وکار آنها را در اوج کار از رونق می‌اندازد.

برچسب ها:
رفسنجان کم کار مسؤولان نمایشگاه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • پرسپولیس

    سلام . ای کاش فقط قصدشون نمایشگاه زدن نباشه .کمی هم بفکر اقلام ضروری مردم بودند بهتر بود .اقلامی از قبیل گوشت قرمز .مرغ .روغن پوشک بچه و بهداشتی.برنج .قند .رب گوجه ......این نمایشگاه فقط ترشی میفروشن و اجناس چینی وزرد چوبه 😄😃😂😆

    محسنی

    ای کاش در خصوص دریافت هزینه غرفه ها شفاف سازی میکردن

    جانباز

    باسلام .من رفتم بازدید همه اجناسشون بی کیفیت بود .و مبلمانشونم هم دو مده بود هم خیلی گران .ای کاش در غرفه مبلمان از تولیدی ها غیر رفسنجانی هم بودند تا با هم رقابت میکردند

    کاسب

    سلام ما کاسبا چه گناهی کردیم که باید در مدت سه ماه دوتا نمایشگاه بزنن اونم توی این بازار بد کاسبی .

    اردشیر

    این نمایشگاه یک نمازخانه نداره .فقط به فکر درامد هستن موقع اذان اونجا بودم هیچ نماز خانه ای ندیدم دربهای مصلا هم بسته بودند

    خانه بدوش

    سلام همونقدر که به فکر نمایشگاه زدن هستید چی میشد یکم هم به فکر نظارت بر کالاهای نمایشگاه بودید هر غرفه با غرفه دیگه قیمتاش ایتقد فرق نمیکرد

    شهروند

    بیچاره کاسبان و بازاری های رفسنجان

    منصوری

    سلام .دقیقا مطلبتون رو مطالعه کردم کلمل و جامع بود .ولی درستش این بود که نمایشگاه باید فاصله بین تولید و مصرف را کاهش بدهد .ولی دلالها همه جا نفوذ دارند.