در جلسه شورای حفاظت منابع آب مطرح شد

خاموشی یک ماهه چاه موتورهای کشاورزی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 50491
خاموشی یک ماهه چاه موتورهای کشاورزی در رفسنجان

در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان قرار شد چاه‌موتورها از ۱۷ آبان تا ۱۵ آذر خاموش شوند.

در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان قرار شد چاه‌موتورها از  ۱۸ آبان تا ۱۶ آذر خاموش شوند.
به گزارش “روراستی” حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور در شورای حفاظت منابع آب با موضوع تعیین زمان و مدت خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی در شهرستان اظهار داشت: چند سالی است کشاورزان همه برای خاموشی چاه‌تلمبه‌ها همکاری می‌کنند و این همکاری هم به نفع کشاورزی هم به نفع صرفه‌جویی در منابع آبی است.
حسین رضایی اظهار کرد: امسال ۱۷ آبان سرمای زیر صفر شروع می‌شود وضعیت درختان هم خوب است برگ هم دارند و تاریخ پیشنهادی را اگر نیمه آبان بگذاریم بهترین زمان است ضمن اینکه شرایط خاصی داریم دو سال محصول نبوده و یک هزار میلیارد تومان بدهی معوق کشاورزان به بانک‌هاست اما سال آینده سال محصول است و قرار است چهارهزار میلیارد تومان درآمد پسته وارد شهرستان شود که باید مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: باید زمان را مشروط به بارندگی‌ها کنیم پیش‌بینی‌های خوبی شده که بیشترین بارندگی امسال در ریسه شهربابک است سال گذشته رابر بیشترین بارندگی را داشت بنابراین ریسه در حوزه آبریز ما قرار دارد که اگر بارندگی خوبی شد یک مدت ۱۵ روز دیگر هم کشاورزان می‌توانند خاموشی را ادامه دهند.
رفسنجان سال آینده پربارترین شهر پسته ایران
رضایی تصریح کرد: وضعیت فعلی درختان به گونه‌ای است که رشد ریشه ادامه دارد و نباید بگذاریم متوقف شود کشور رقیب ما ۱۲ هزار مترمکعب آبیاری در فصل رشد ریشه دارد که ما یک چهارم این میزان را انجام می‌دهیم.
وی در ادامه به محصول امسال اشاره کرد و گفت: دهن بست امسال ۴۴ درصد است که تا ۱۰ روز آینده آمار به‌روزتر می‌‌شود همچنین پوکی ۳۰ درصد است که جاهایی که آبیاری قطره‌ای بوده مانند نرم هرسال بوده که دهن بست کمی در حدود ۱۰ درصد داشتند.
رضایی ابراز کرد: سال آینده استان در خراسان پسته نیست استان‌های همجوار و شهرهای استان هم محصول ندارند، تنها شهرستانی که باید محصول خود را حفظ کند رفسنجان است در استان جای دیگری جز رفسنجان و مقداری راور پسته نیست.
وی عنوان کرد: ۳۷۴ حلقه چاه زیر دبی چاه آب می‌کشند که از عدالت اجتماعی به دور است که همه مناطق یک مدت و همزمان خاموش شوند کبوترخان ضعیت آب خوبی دارد خاموشی در این منطقه اثر خوبی دارد.
رضایی پیشنهاد داد: یک ماه از ۱۷ آبان تا ۱۵ آذر خاموشی کمترین خسارت را متوجه درختان می‌کند.
خسارت به منابع آبی یا ضرر به کشاورزی کدامیک اولویت دارد
مجید فصیحی‌هرندی اظهار داشت: ورودی سفره‌ها باید جبران شود کارشناسی پیشنهاد دوماهه در سال می‌دهد به طور مستقیم منابعی که از پسته حاصل می‌شود و چرخه اقتصادی که ایجاد می شود برای دولت بسیار عالی است اما دولت مستقیم در صرف آن نقشی ندارد.
فرماندار رفسنجان بیان کرد: می‌خواهیم برای منابع آبی کاری کنیم که اتفاق خوبی برای کشاورزان رقم بخورد که این را متخصصان باید رقم بزنند تا جبران آب شود؛ در برق همکاری خوبی بود اعتماد مردم جلب شد در زمینه آب هم اعتمادسازی شود منابع آبی که داریم بایستی به هر شکلی اضافه برداشت آن جبران شود.
وی با بیان اینکه یکی از راههای جبران کمبود آب و بهره‌وری محصول کاهش سطح زیر کشت است، ادامه داد: کاهش سطح زیر کشت عقلانی و منطقی است، باید جبران مدیریت بد در کشاورزی که قبلا رخ داده صورت گیرد اگر متخصصان به جایی برسند که صلاح مردم هم باید تشخیص داده شود، قطعا باید همکاری شود.
فرماندار رفسنجان بیان کرد: هر تصمیمی گرفته می‌شود کشاورزان اعتماد کنند برنامه خود را بر اساس برنامه‌ای که تصمیم‌گیری شده تنظیم کنند از طرفی احتیاط هم باید بشود سال آینده سال پسته رفسنجان است که این موضوع باید مدنظر قرار گیرد یعنی اولویت متضرر شدن در برداشت محصول و یا حفظ منابع آبی باید انجام شود این دو تشخیص خیلی مهم است باید اقناع عمومی را در نظر گرفت اینکه سال گذشته یک ماه بوده آیا امسال هم یک ماه خاموشی به پسته خسارتی وارد می‌کند یا خیر موضوع مهمی است.
علی احمدی‌پور مدیر امور منابع آب شهرستان با اشاره به اینکه از سال ۹۳،۹۴ طرح کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با خاموشی چاه‌موتورها اجرا شده که فکر می‌کنیم در صرفه‌جویی آب در مصارف کشاورزی موثر است، افزود: آب آینده شهرستان را به مخاطره می‌اندازد که می‌طلبد این تصمیم‌گیری شود.
چرا موتورپمپ‌ها در پاییز و زمستان خاموش شوند

وی با طرح این موضوع که چرا پیشنهاد می‌کنیم موتورپمپ‌ها در پاییز و زمستان خاموش شوند، توضیح داد: به دلیل تأثیر کم و ناچیز در روی درختان پسته است و کشاورزان به این موضوع واقف هستند وقتی برگ در پاییز و زمستان به خواب می‌رود عملا مکشی از زمین انجام نمی‌دهد و بر اساس آبی که در اندام‌ها موجود است و رطوبت خاک خودش را تا بهار می‌کشاند و زمانی که برگ روی درخت می آید اختلاف پتانسیل که بین برگ و ریشه ایجاد می شود موجب مکش آب از زمین می شود.
وی تصریح کرد: تنها موضوعی که هست، درخت در زمستان آب نیاز ندارد اما زمین آب می‌خواهد در زمستان یک نوبت آب سنگین برای آبشویه باید انجام شود تا املاح و نمکی که محدوده ریشه است شسته شود.
مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان افزود: حداقل با خاموشی یک ماهه ۹۷۰ حلقه چاه فعال کشاورزی که داریم ۴۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر این خاموشی سه ماه انجام شود می‌توانیم کسری مخزن را جبران کنیم که متأسفانه کشاورزان همکاری نمی‌کنند.
احمدی‌پور ادامه داد: تلاش ما برای ماندن منابع آبی شهرستان است منابع آب متعلق به مردم است و وظیفه ما حفاظت از آن است.
وی ابراز کرد: اگر صرفه‌جویی نشود با نابودی مواجه خواهیم شد دو برابر آنچه که باید استفاده کنیم برداشت می‌کنیم یک ماه خاموشی هم ارزشمند است چون مجبوریم صرفه‌جویی کنیم و نیز باید کنتوربگذاریم هر کس به اندازه برداشت مصرف کند.
وی به موضوع آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: درصد بالایی از اراضی نیاز به کاهش سطح زیر کشت ندارند چون با آبیاری تحت فشار تأمین آب می‌شود بعضی جاها با ۱۰ لیتر بر ثانیه ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت برده که در این جاها حتما باید خاموشی صورت گیرد.

اگر همه منابع آب مصرف شود و پسته خوبی برداشت شود هنر نکردیم
احمدی‌پور بیان کرد: هر چه کشاورزی آب نیاز دارد اگر قرار باشد تأمین شود پس هنر مدیریت جهاد کشاورزی چیست باید دنبال راهکارهای افزایش بهره‌وری رفت نه برداشت از منابعی که رو به اتمام است.
مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان عنوان کرد: اگر همه منابع آب مصرف شود و پسته خوبی برداشت شود هنر نکردیم ما در شهر عدم مدیریت آب، سم و کود داریم که باید این مدیریت‌ها صورت گیرد یک ماه خاموشی به عنوان مسکّن برای منابع آبی و کشاورزی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ۲۵۰ کنتور روی چاه‌ها گذاشتیم که با وجود مشکلاتی که سر راه وجود دارد کار با کندی پیش می‌رود.
اما پس از اظهارنظرهایی که در این جلسه شد احمدی‌پور جمع‌بندی نهایی خاموشی چاه‌موتورها را چنین عنوان کرد: مقرر شد از ساعت ۷ صبح روز شنبه ۱۸ آبان تا ۸ صبح ۱۶ آذر موتورپمپ‌های کشاورزی به مدت ۲۸ روز خاموش شود.
وی خواستار همکاری نیروی انتظامی در برخورد با متخلفان که خاموش نمی‌کنند یا شب‌ها چاه را روشن می‌کنند و اطلاع‌رسانی بخشداران شد تا کشاورزان مطلع و نسبت به این موضوع همکاری کنند.
انتهای پیام/

برچسب ها:
پسته چاه موتور رفسنجان کشاورز
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :