مدیرکل کتابخانه های کرمان:

شهرداری ها سهم کتابخانه ها را کامل پرداخت کنند

  • شناسه خبر: 50683
شهرداری ها سهم کتابخانه ها را کامل پرداخت کنند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی نیم درصد از درآمدهای شهرداری طبق قانون باید در حوزه کتاب و کتابخوانی خرج شود که این نیم درصد باید کامل هزینه شود در غیر اینصورت تهران برایش تصمیم می گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی نیم درصد از درآمدهای شهرداری ها طبق قانون باید در حوزه کتاب و کتابخوانی خرج شود که این نیم درصد باید کامل هزینه شود در غیر اینصورت تهران برایش تصمیم می گیرد.

به گزارش “روراستی” وفایی امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رفسنجان اظهار داشت: هدایت ما هم حول محور کتاب انجام گرفت و محور هدایت بشریت از دیرباز تا امروز معجزه جاوید رسول خداست و خداوند هم به ای موضوع اشاره می‌کند که اهمیت کتاب را می‌رساند. هیچ چیز جای کتاب را نمی‌تواند پر کند و در علم‌آموزی جایگزین کتاب شود.

وفایی عنوان داشت: علم مانا، پایدار و ریشه‌دار از کتاب حاصل می شود و عمیق است با اینکه در فضای مجازی دسترسی سریع به اطلاعات خوب است اما کتاب را باید برای مطالعه ترویج کنیم.

وفایی خاطرنشان کرد: کتاب منبعی معتبر و خواندن کتاب آرامبخش است که امام علی(ع) نسبت به آن اشاره کردند کتاب هویت، دانایی و آگاهی اثرگذاری در جامعه ایجاد می‌کند برای افزایش سرانه مطالعه باید از داشته‌های موجودمان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: کتابخانه مرکزی پایگاه اطلاعاتی و منابع شهرستان را افزایش می‌دهد ما هم در تأمین منابع و نیروی انسانی حمایت می‌کنیم در شهرستان‌ها خیران و صنعتگران به سمت ایجاد کتابخانه مرکزی رفتند که در رفسنجان هم خوب است که این بنا گذاشته شود و کتابخانه مرکزی ایجاد شود تا در پایتختی کتاب هم تأثیر گذار باشد ما می توانیم منابع را به کتابخانه بیاوریم و این اتفاق مبارک بیفتد.

وفایی ابراز داشت: همین ظرفیت موجود در شهرستان و تعداد کتابخانه‌ها و منابع موجود از ظرفیت‌های عظیمی است که می‌تواند خیلی راحت سرانه مطالعه را افزایش داد در سرانه مطالعه استان کرمان به جز ادعیه و قرآن ۶ دقیقه است و با قرآن و ادعیه به ۱۱ دقیقه می‌رسد.

وی عنوان کرد: این عدد را خیلی راحت می‌توان افزایش داد در کرمان شروع کردیم و بعضی شهرستان‌ها هم دارند شروع می‌کنند امکان اینکه مطالعه را به مراکزی همچون سربازخانه‌ها ببریم وجود دارد و نیز همه مردم را با کتابخوانی درگیر کنیم هر انسان اگر روزانه یک صفحه کتاب بخوانند ظرفیت بالایی خواهد بود تا سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان تأکید کرد: اگر در مدارس یک ساعت مطالعه غیردرسی صورت گیرد موجی از کتابخوانی در مدارس ایجاد می‌شود حامیانی هم هستند که می‌توانند کتاب را برای بچه‌ها تأمین کنند در مساجد، کانون‌های فرهنگی هنری و …هم امکان این برنامه‌ریزی وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فضاهایی در شهر ایجاد شود که کتاب برای مردم فراهم شود بردن کتاب در ایستگاه‌های اتوبوس، بیمارستان‌ها، ادارات، مهدکودک‌ها و…شدنی است، افزود: کمیته‌ای برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تشکیل شود و در سالی که قرار است پایتخت کتاب شوید این کارها اهمیت و اثر بالایی دارد.

وفایی گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی نیم درصد از درآمدهای شهرداری قانوانا باید در حوزه کتاب و کتابخوانی خرج شود در رفسنجان بهتر از شهرهای دیگر است اما کامل نیست اگر انجام نشود قطعا در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه کم‌کاری شده و نیم درصد را خزانه برداشت خواهد کرد و نهاد کتابخانه‌های کشور صاحب آن می‌شود و در تهران برای آن تصمیم‌گیری می شود و برای مناطق کم‌برخوردار هزینه می‌شود و در نهایت شهر متضرر می‌شود.

وی تأکید کرد: نیم درصد باید کامل به اداره کتابخانه‌ها داده شود تا خرج کتاب و کتابخوانی شود گرانی کتاب موجب شده کتاب به روز در دسترس نباشد که این نیم درصد کمک بسزایی برای جبران این کمبود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان سرانه مطالعه کتاب کرمان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :