استاد دانشگاه تهران:

مس سرچشمه رفسنجان به سمت اقتصاد درون‌زا و مقاومتی پیش می‌رود

  • شناسه خبر: 51568
مس سرچشمه رفسنجان به سمت اقتصاد درون‌زا و مقاومتی پیش می‌رود

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه  تهران گفت: مس سرچشمه رفسنجان جایگاه متفاوتی در کشور دارد و قطب اصلی صنعت مس کشور است که به سمت اقتصاد درون‌زا و مقاومتی پیش می‌رود.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه  تهران گفت: مس سرچشمه رفسنجان جایگاه متفاوتی در کشور دارد و قطب اصلی صنعت مس کشور است که به سمت اقتصاد درون‌زا و مقاومتی پیش می‌رود.

به گزارش “روراستی” مهدی کنعانی امروز در سمینار فرصت‌های سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی که به همت مجتمع مس سرچشمه و از برنامه‌های دومین نمایشگاه توانمندی‌ها و نیازمندی‌های مس در بستر اقتصاد مقاومتی در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) برگزار شد، اظهار داشت: رفسنجان ظرفیت‌های زیادی دارد و خیلی‌ها آرزوی زندگی در این شهر که جزء قطب‌های صنعتی کشور است را دارند.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بیان داشت: سیاست‌گذاری که رهبر معظم انقلاب برای کشور دارند یک اقتصاد گذرا نیست ما در طول ۱۰۰ سال گذشته مدام از طرف قدرت‌ها تحت فشار بودیم و به‌نظر می‌رسد این فشارها ادامه داشته باشد که باید اقتصادمان را به شکلی پیش ببریم که بلندشدن و نشستن عده‌ای نتواند اقتصادمان را خراب کند.

وی تصریح کرد: خودکفایی و بومی‌سازی از راه‌های موفقیت در اقتصاد است، ۹۵ درصد کالاهای کشور از جاده‌های استان کرمان عبور می‌کند، شهرستان‌های کرمان مزیت‌هایی مانند گل‌گهر، پسته، مس و…دارند در رفسنجان اگر در شرایطی پسته دچار مشکل شد پایه اصلی توسعه مس است.

کنعانی خاطرنشان کرد: مس سرچشمه رفسنجان جایگاه متفاوتی در کشور دارد و قطب اصلی صنعت مس کشور است که به سمت اقتصاد درون‌زا و مقاومتی پیش می‌رود.

صادرات ۲۶۳ میلیون دلار کالا در ۷ ماهه امسال در استان کرمان

مشاور سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع و معادن بیان کرد: استان کرمان در همین شرایط تحریم در ۷ ماهه اول سال ۲۶۳ میلیون دلار صادرات داشته که بخش اصلی آن مربوط به پسته است و کشورهای هدف صادرات استان کرمان هنوز بازارهای دستاوردهای صنعتی و تولیدات ما هستند.

این استاد دانشگاه افزود: در کشور بیشترین صادرات نسبت به مشابه سال قبل محصولات مسی بوده یعنی مسیرهایی وجود دارد که می‌توانیم مصنوعات مسی را صادر کنیم و به ‌طور کلی صادرات مصنوعات مسی نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی ابراز داشت: پسته یک محصول استراتژیک صادراتی در کشور است و صادرات آن نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است.

باید ارزش افزوده پسته در رفسنجان ایجاد شود

کنعانی با اشاره به این مطلب که بخشی از ارزش افزوده پسته در شهرها و استان‌های دیگر رخ می‌دهد، اضافه کرد: باید بتوانیم در حوزه صنایع جانبی پسته و صنایع تبدیلی آن رشد بیشتری در رفسنجان داشته باشبم و بخش زیادی از ارزش افزوده پسته در رفسنجان باشد.

وی اظهار کرد: اینکه حداقل تا ۱۰۰ آینده محصول استراتژیک مس را داریم یک ظرفیت بالاست اگر سرمایه‌گذاری با رویکردی که مقام معظم رهبری دارند انجام شود تا سال‌های سال می‌توانیم برکت به سفره خود و خانواده‌مان ببریم.

مدرس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افزود: این همایش و نمایشگاه توانمندی‌ها و نیازمندی‌های مجتمع مس سرچشمه پیامش این است که آمادگی خرید صنایع پایین‌دستی و وابسته به مس را داریم.

وی با بیان اینکه اکثر شرکت‌های ایرانی که در حوزه صنعت و صادرات کار می‌کنند دانش‌بنیان هستند، گفت: راه‌اندازی یک کارخانه بایستی بتواند به جز نیازهای مس نیازهای صادراتی کشور را نیز برآورده سازد.

کنعانی عنوان داشت: در کشور رویکرد حمایت از صادرات کالا ایجاد شده و صندوق ضمانت ارزی بدین منظور تشکیل شده که ضمانت پول صادرکنندگان وجود داشته باشد.

وی با ذکر این نکته که صنعت کشور تشنه قطعه‌سازی است و نیازمند کسانی است که مواداولیه را تأمین کنند، تصریح کرد: اگر چیزی در داخل کشور تولید شود تعرفه‌های گمرگی آن چندبرابر می‌شود و اگر دوباره مسیر ورود کالا به کشور باز شود به راحتی نمی‌تواند وارد شود.

کنعانی تأکید کرد: باید از این فرصت طلایی  استفاده کرد و صنعت مسیر آینده خود را هموار کند، ما در کمربند مسی دنیا قرار داریم اگر صنایع این حوزه فعال شوند می‌شود کل صنایع مس کشور را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه صنایع مس جزء صنایع دانش‌بنیان کشور محسوب می‌شوند، متذکر شد: اگرچه اقتصاد کشور تحت فشار تحریم‌هاست اما فرصتی برای استفاده و تبدیل تهدیدها به فرصت است.

وی به موضوع استخراج رمزارزها اشاره کرد و تصریح کرد: بازار رمزارزها بازاری است که جوانان ایرانی در آن کار می‌کنند و خیلی از تبادلات با کشورهای دیگر از طریق رمزارزها انجام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
دانشگاه تهران رفسنجان سمینار کنعانی مس سرچشمه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :