معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد:

مرگ ۴ بیمار ناشی از آنفلوآنزا در رفسنجان

  • شناسه خبر: 51833
مرگ ۴ بیمار ناشی از آنفلوآنزا در رفسنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: طی دو ماه گذشته ۲۱۰ مورد بستری مشکوک به آنفلوآنزا داشتیم که تعدادی فوت کردند که از این تعداد ۴ مورد مرگ ثابت‌شده آنفلوآنزا نوع A بوده است.

به گزارش روراستی، احمد جمالی‌زاده ظهر امروز  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرساله با شروع فصل سرما با شیوع آنفلوآنزا در کشور مواجه هستیم این ویروس هر یک تا چهار سال تغییرات جزئی در خود ایجاد می‌کند که می‌تواند سبب اپیدمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان بیان کرد: در سال جاری شاهد اپیدمی و بروز همه‌گیری بیشتری نسبت به سالیان گذشته هستیم و بیماران نیازمند به بستری و مرگ و میر نیز رو به افزایش هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی دو ماه گذشته ۲۱۰ مورد بستری مشکوک به آنفلوآنزا داشته‌ایم، افزود: تعدادی فوت کرده‌اند که از این تعداد چهار مورد مرگ ثابت‌شده آنفلوآنزا نوع A بوده است.

جمالی زاده توضیح داد: آنفلوآنزا یک بیماری حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که با یک دوره نهفتگی یک تا ۳ روزه ناگهانی شروع می‌شود و علائم آن شامل تب، لرز، خستگی، درد عضلانی، آب‌ریزش بینی و چشم، بی‌حالی و بی‌اشتهایی است.

وی با بیان اینکه این بیماری می‌تواند افراد در هر گروه سنی را مبتلا کند، ادامه داد: علائم اغلب پس از ۳ روز فروکش می‌کند، هرچند که در بعضی افراد علائم تا بیش از دو هفته نیز طول می‌کشد.

جمالی‌زاده گفت: علائم آنفلوآنزا ممکن است با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود در حالی که در سرماخوردگی علائم به‌تدریج شروع شده و تب و ضعف عممی وجود ندارد و یا خیلی خفیف بوده و بیمار بدحال نیست.

وی ابراز داشت: باید توجه شود که آنفلوآنزا عمدتاً یک بیماری خودمحدودشونده است یعنی بعد از چند روز از شروع بیماری، روند بهبودی آغاز می‌شود، برخی از بیماران با داشتن علائم شبه‌آنفلوآنزا مانند تب بالای ۳۸ درجه یا گلودرد بایستی به پزشک مراجعه کنند.

جمالی‌زاده عنوان داشت: این بیماران شامل بیمارانی که بیماری زمینه‌ای، بیماری مزمن تنفسی مانند آسم، برونشیت مزمن و… بیماران قلبی، بیماران کلیوی، کسانی که تحت شیمی‌درمانی قرار دارند و خانم‌های باردار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سایر گروه‌ها علائم شبه‌آنفلوآنزا مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه دچار علائم خطر شوند که این علائم شامل کاهش سطح هوشیاری، خلط خونی، مشکل واضح تنفسی، تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس، شکم‌درد و کمبود آب بدن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزا در کسانی که بیماری زمینه‌ای نداشته و باردار نیستند عمدتا بدون مشکل خاصی بهبود پیدا می‌کند و لازم است افرادی که علائم شبه‌آنفلوآنزا یا سرماخوردگی دارند از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کرده و در صورت حضور از ماسک استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بهترین اقدام برای بیماران خواب، استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان و تغذیه مناسب است و باید از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک خودداری شود اما می‌توان از داروهای تب‌بر استفاده کرد.

جمالی‌زاده در ادامه  در خصوص موارد پیشگیری از آنفلوآنزا بیان کرد: شستن دست‌ها به‌صورت مرتب و کامل با آب و صابون(۱۵ تا ۲۰ ثانیه)، اجتناب از دست‌دادن و روبوسی، عدم تماس دست‌های آلوده با بینی، دهان و چشم و تزریق واکسن از جمله موارد پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا به شمار می‌روند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان همچنین گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا به زنان باردار،  کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران مزمن قلبی عروقی، مبتلایان به بیماریهای ریوی، مبتلایان به بیماریهای مزمن کلیوی، کبدی، ضایعات مغزی و قطع نخاع، بیماریهیا خونی و دیابت توصیه می شود.

وی یادآور شد: داروی لازم جهت درمان بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان و مراکز بهداشت شهرستان قرار دارد و در صورت نیاز بیماران بستری در بیمارستان و با تجویز پزشکان معالج در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت و در حال حاضر هیچ نگرانی از تامین داروی این بیماران وجود ندارد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
آنفلوآنزا بستری بیماری رفسنجان کشته مرگ
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :