مدیر امور منابع آب رفسنجان:

تمام چاه های کشاورزی رفسنجان به کنتور هوشمند مجهز می شوند

  • شناسه خبر: 54584
تمام چاه های کشاورزی رفسنجان به کنتور هوشمند مجهز می شوند

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان گفت: از ۹۷۱ حلقه چاه کشاورزی این شهرستان ۹۳۵ حلقه دارای کنتور هوشمند است و تا نیمه اول امسال روی تمام چاه های کشاورزی کنتور هوشمند نصب می شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان گفت: از ۹۷۱ حلقه چاه کشاورزی این شهرستان ۹۳۵ حلقه دارای کنتور هوشمند است و تا نیمه اول امسال روی تمام چاه های کشاورزی کنتور هوشمند نصب می شود.

به گزارش روراستی، علی احمدی‌پور مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: کل چاه‌های شهرستان یک هزار و ۱۷۲ حلقه است که ۶۸ حلقه چاه از این تعداد، بنا به دلایلی غیرفعال هستند که مربوط به صنعت، خدمات، کشاورزی و..بوده  و یک تعداد هم متروکه هستند.

وی بیان کرد: یک هزار و ۱۰۴حلقه چاه در بخش صنعت، شرب و بهداشتی فعال هستند ضمن اینکه ۹۹۹ حلقه چاه در بخش کشاورزی داریم که ۲۸ حلقه آن غیرفعال است و ۹۷۱ حلقه چاه فعال است.

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان تصریح کرد:تعداد ۷۷ حلقه چاه شرب و بهداشتی داریم که ۲۵ حلقه شهری و ۵۲ حلقه روستایی است که ۶۶ حلقه چاه فعال و ۱۱ حلقه چاه غیرفعال است.

وی با بیان اینکه طی این سال‌ها آب‌رسانی به روستاها خوب بوده و بودجه برای این منظور گذاشته شده، تصریح کرد: خط انتقال آب شرب روستای دره‌در تا دو هفته آینده تکمیل و مردم این روستا می‌توانند از آب شرب و بهداشتی استفاده کنند.

احمدی‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۲ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان داریم که جزء فرم ۵ هستند؛ از سال ۹۳ تا کنون ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان حفر شده است و در سال گذشته ۸۰ حلقه چاه مسدود شد.

وی توضیح داد: تعادل بین تغذیه و تخلیه آب از سفره‌های آب زیرزمینی در این شهرستان از سال ۵۳ تا کنون بر هم خورده که با حفر چاه‌ها به اینجا رسیدیم و در حال حاضر ۶۴ سانتی‌متر و ۱۳۱ میلیون متر مکعب در سال کسری حجم مخزن داریم.

احمدی‌پور با اشاره به طرح تعادل‌بخشی منابع آب در دست‌های ممنوعه ابراز داشت:  باید تا سال ۱۴۰۰ سفره‌ها را به تعادل برسانیم و تا سال ۱۴۱۵ سفره‌ها را به ۲۰ سال قبل برگردانیم و این کار شروع شده است.

وی ادامه داد: اگر چاه‌های غیرمجاز را پر کنیم و جلوی اضافه برداشت مجاز را هم بگیریم باز هم کم می‌آوریم برای همین مجبور هستیم ۴۵ درصد از پروانه‌های چاه‌ها را کم کنیم تا بتوانیم سفره را به تعادل برسانیم حتی خیز آب زیرزمینی را هم داشته باشیم و راهی جز این نداریم.

احمدی‌پور با اشاه به اینکه رفسنجان بحرانی‌ترین دشت کشور است، گفت: اقتصاد و کشاورزی این شهرستان به آب بستگی دارد.

وی با توضیحاتی در خصوص بحث مالکیت آب به سال ۴۷ و  تصویب قانون ملی‌شدن آب اشاره کرد و بیان داشت: طبق این قانون افراد مالک آب نیستند، اما در دشت‌های آزاد، وزارت نیرو و صنعت آب و برق مجوز بهره‌برداری یا حق‌آبه به مردم می‌دادند که مردم مجاز به میزان برداشت و استحصال طبق مجوز بودند اما به‌دلیل اینکه کنترل و نظارت در بهره‌برداری نبود، هر کس در طول سال هرچه می‌خواست آب برداشت می‌کرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان از طرح کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی یاد کرد و افزود: این طرح برای کنترل حجم بهره‌برداری آب که در پروانه قید شده است که هم تخلیه دشت را می‌توانیم محاسبه کنیم هم کنترل بهره‌برداری را انجام دهیم.

وی عوان کرد: از سال ۹۵ نصب کنتور را آغاز کردیم و از ۹۷۱ حلقه چاه کشاورزی فعال ۹۳۵ حلقه چاه دارای کنتور هوشمند هستند و از این ۹۳۵ کنتور تا کنون ۶۸۸ چاه شارژ شده است.

احمدی‌پور گفت: نیمه اول امسال روی همه چاه‌ها کنتور هوشمند نصب خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
چاه رفسنجان کشاورزی کنتور هوشمند منابع آب
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :