آیا برجام مغایر با وصیت‌نامه الهی سیاسی امام نیست؟/ جلوگیری بررسی توافق هسته ای با شعار حفظ وحدت در حکم بر سرنیزه گرفتن قرآن است

  • شناسه خبر: 15618
آیا برجام مغایر با وصیت‌نامه الهی سیاسی امام نیست؟/ جلوگیری بررسی توافق هسته ای با شعار حفظ وحدت در حکم بر سرنیزه گرفتن قرآن است

آیت الله علی اکبر سیفی مازندارانی از فقهای برجسته حوزه علمیه و استاد سطح عالی فقه و اصول در متنی به پاسخ فقهی ابهامات موجود در متن توافق هسته ای(برجام)

آیت الله علی اکبر سیفی مازندارانی از فقهای برجسته حوزه علمیه و استاد سطح عالی فقه و اصول در متنی به پاسخ فقهی ابهامات موجود در متن توافق هسته ای(برجام) پرداخته و ۲۳ پرسش‌ اساسی را پیرامون متن توافق نامه هسته ای و همچنین قطعنامه شورای امنیت (۲۲۳۱) بیان نموده اند.

به گزارش روراستی، آیت الله علی اکبر سیفی مازندارانی از فقهای برجسته حوزه علمیه و استاد سطح عالی فقه و اصول در متنی به پاسخ فقهی ابهامات موجود در متن توافق هسته ای(برجام) پرداخته و پرسش‌های اساسی را پیرامون متن توافق نامه هسته ای و همچنین قطعنامه شورای امنیت (۲۲۳۱) بیان نموده اند.

متن کامل بیانیه آیت الله سیفی مازندرانی که مشتمل بر سه بخش است در ادامه می آید:

بخش اوّل: مهمترین بندهای سرنوشت ساز قطعنامه شورای امنیت، توافق برجام.
بخش دوّم: پرسشهای مهم و ابهامات پیرامون توافق برجام و قطعنامه‌ی شورای امنیت.
بخش سوّم: پاسخ استاد به پرسش های مزبور.

بخش نخست : این بخش مشتمل بر چهار قسم است:

الف ـ : مهمترین بند های خطرناک قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد توافق نامه برجام کشورهای(۱  +۵).

۱ ـ تا هشت سال همکاری های موشکی کشورهای دیگر با ایران منوط به اجازه مورد به مورد شورای امنیت است (ضمیمه ب، بند ۱ از ۴).

۲ ـ تا هشت سال هرگونه فعالیت در مورد موشک های بالستیک که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای و نیز شلیک آنها باشد، ممنوع است (ضمیمه ب، بند ۳) این بند شامل تمام موشک های دوربُرد شهاب، فجر، زلزال و غیر آن می شود، و باید توجه داشت که مراد از آن موشک هایی نیستند که ما بخاطر حمل سلاح های هسته ای ساخته ایم ـ چون ایران چنین قصدی ندارد و علاوه بر این چنین موشک هایی در اعتقاد آمریکا دائمآ ممنوع است، نه هشت سال ـ ، از این رو شامل موشک هائی است که صرفآ قابلیت حمل کلاهک دارد، اگرچه ایران کلاهک هسته ای نداشته و موشک را به چنین قصدی هم نساخته باشد.

۳ ـ تا پنج سال انتقال سلاح از ایران به کشورهای دیگر ممنوع است، مگر اینکه شورای امنیت اجازه دهد. (ضمیمه‌ی ب، بند b از ۶). و نیز تا پنج سال همکاری کشورهای دیگر با ایران در زمینه سلاح های متعارف مشروط به اجازه مورد به مورد شورای امنیت است.(ضمیمه‌ی ب بند ۵).

۴ ـ هر کشوری می‌تواند کلیه کشتی‌ها و هواپیماهائی را که از ایران به خارج و از خارج به ایران پرواز می کنند، بازرسی و کنترل کند.(این بند شامل ارسال سلاح و هر وسیله‌ی دیگر نظامی و غیر آن به کشور هائی مثل: عراق، لبنان، یمن، سوریه، حزب الله، فلسطین می شود).

۵ ـ تمام همکاری های مجاز کشورها با ایران باید به اطلاع و تأیید شورای امنیت برسد (ضمیمه ب، بند أ).

۶ ـ آنچه در برجام آمده است صرفآ مختص ایران است و شامل هیچ کشور دیگری نخواهد بود و نباید به عنوان یک رویه یا اصلی در حقوق بین الملل و تعهدات پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تلقی شود.(بند ۲۷).

ب ـ : بندهای مهم توافق برجام در مورد نظارت ها:

توجه: از اینجا تا آخر کلیه آدرسها از متن انگلیسی و ترجمه آن است.

۱ ـ تمام اقدامات و نظارت‌ها و محدودیت های مذکور در توافقنامه وین صرفآ مختص ایران است و نباید نسبت به هیچ کشور دیگری در جهان و یا به عنوان قانون بین المللی، موادی از NPT، یا اَسناد دیگر، و یا یک رویه و سنت جاری تلقی شود.(ان: ص ۴ / Xiو ف : ص ۴ / ک).

۲ ـ نگرانی های گذشته و حال آژانس باید برطرف شود(ان: ص ۱۰ / ۱۴ و ص ۳۸ / ۶۶ و ف : ص ۹ / ۱۴ و ص ۳۴ / ۶۶).

(نگرانی های گذشته آژانس شامل مسائل زیادی می شود؛ از جمله دسترسی به تمامی اماکن نظامی و تجهیزات و متخصصین نظامی و اطلاعات و اَسناد آنها، مراجعه کنید از جمله گزارش آژانس از وضعیت هسته‌ای ایران در تاریخ ۱ / ۲ / ۱۳۹۳ ص ۲ / ۷ و ص ۹ / ۵۸٫ این امر در گزارش های مختلف دیگر آژانس نیز آمده است).

۳ ـ دسترسی به اماکن نظامی ایران با درخواست آژانس و تأیید حداقل پنج عضو از کمیسیون مشترک.(ان: ص ۴۲ و ص ۴۳ / ۷۴ تا ۷۸ و ف : ص ۳۶ و ص ۳۷ / ۷۴ تا ۷۸).

این بند به معنای غلبه و استیلای دائمی آژانس و پنج کشور کفر، و تنها ماندن ایران در کنترل اماکن نظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

۴ ـ پانزده سال اتخاذ سازکار اطمینان بخش برای حل نگرانی های آژانس(ان: ص ۱۰ / ۱۵ و ف : ص ۹ / ۱۵)

الف ـ بخشی در روز اجرا (یعنی حدودآ یک سال بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت) لغو می شود.(ص ۱۵۵ / ۱۶ و ف : ص  ۱۲۰/ ۱۶). ب ـ بخشی در روز انتقال (یعنی هشت سال بعد) ـ مانند سوئنیت ـ لغو می شود.(ان: ص ۱۵۷ / ۲۰ و ف : ص ۱۲۲ / ۲۰) ج ـ بخشی نیز در روز لغو قطعنامه شورای امنیت (یعنی ده سال بعد) لغو خواهد شد.(ان: ص ۱۵۹ / ۲۵ و ف : ص ۱۲۳ / ۲۵).

۱۰ ـ روز لغو قطعنامه شورای امنیت، ده سال بعد است مشروط به عدم نقض ایران و عدم برگشت دوباره قطعنامه‌های قبلی.(ان: ص ۱۵۸ / ۲۳ و ۲۴ و ف : ص ۱۲۳ / ۲۳ و ۲۴).

بخش دوم: پرسش های اساسی پیرامون توافق برجام

۱ ـ آیا واقعآ نتیجه مذاکرات ۱  +۵ پایان دادن به جنجال جهانی هسته ای ایران بود؟ یا سرآغاز جنجال جدید برای راه اندازی فتنه های جدید داخلی و خارجی؟

۲ ـ آیا فرجام برجام نمی تواند باعث باز شدن راه تهدید یا تهاجم نظامی دولتهای استکباری به سرکردگی آمریکا باسلاح قوانین بین المللی باشد؟

۳ ـ آیا نقاط ضعف توافق برجام مستمسکی برای بهانه جویی و قانونی جلوه دادن تهاجم نظامی علیه ایران نمی تواند باشد؟

۴ ـ آیا این موافقتنامه به نوعی خواست کج اندیشان و سران فتنه در تضعیف جایگاه اصل ولایت فقیه، و محدود کردن اختیارات ولی امر مسلمین از طریق قوانین بین المللی توسط مثلث نشست ۱+۵، و شورای امنیت، و آژانس انرژی اتمی نیست؟

۵ ـ آیا رفت آمدها و ملاقات های اخیر جاسوسان استکبار و مقامات مسئول دولت های ۱+۵ با برخی مسئولین در ارتباط باتحقق هدف برجام، زمینه ساز دخالت در امور داخلی ایران با اهرم های گوناگون از جمله نظارت و یا حقوق بشر نیست؟

۶ ـ آیا واقعآ تنها راه اثبات منطقی بودن ملت و مسؤولین و صلح طلب بودن ایران در جامعه بین المللی قبول و التزام به توافق برجام است؟ یا این امر پوششی برای اهداف دیگر است؟

۷ ـ آیا اَنجام توافق برجام در تضاد با عزّت ملّت قهرمان ایران نیست، و منجر به مهار و در هم شکستن قدرت سیاسی جمهوری اسلامی نخواهد شد؟

۸ ـ آیا این توافق مغایر با وصیتنامه الهی سیاسی بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی در زمینه استقلال و عدم وابستگی و سازش ناپذیری نظام جمهوری اسلامی با دولتهای استکباری نیست؟ و یا زمینه وابستگی به آنان را ایجاد نمی کند؟ و یا دست مسؤولین جمهوری اسلامی را در این زمینه نمی بندد؟

۹ ـ آیا تن دادن به این توافق نمی تواند سبب فتنه ای جدید در جهت سرخوردگی علمی متخصصین ایرانی و مهار قدرت دفاعی ملت بزرگ ایران با لباس جدید باشد؟

۱۰ ـ آیا شرائط کنونی نفوذ و قدرت ایران اسلامی در منطقه و جهان اجازه مقایسه توافق برجام با توافق انجام شده در صربستان و توافق پذیرفته نشده در عراق را می دهد!.

۱۱ ـ آیا ما از کره شمالی کمتر هستیم که با کمال بی اعتنائی به تحریم های آمریکا و شرکاء آن هر روز مهمترین آزمایش‌های موشکی اتمی را در مقابل چشم جهانیان بدون هیچ مشکل شکننده اقتصادی انجام می دهد، حال آنکه هیچ دولتی حتی شورای امنیت و سازمان ملل جرأت مقابله نظامی با او را ندارد؟

۱۲ ـ آیا به راستی هدف آمریکا و شرکای استکباریش به عقب انداختن ساخت سلاح هسته‌ای ایران است که مسؤولین ارشد دولت ما چنین فکر می کنند؟ آیا چنین نگرشی ساده لوحانه نیست؟ آیا قضیه به همین سادگی است؟

۱۳ ـ آیا القاء این مطلب صحیح است که: مهمترین دستاورد ایران در مذاکرات، اïثبات منطقی بودن و أهل مذاکره معرفی کردن مسؤولین نظام جمهوری اسلامی به دنیا است؟ به راستی در زمان رهبری پیامبر گونه امام عظیم الشأن و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری تا کنون این هدف حاصل نبود؟ یا اینکه قضیه چیز دیگری است؟!

۱۴ ـ آیا هدف فوق الذکر می تواند به عنوان آرمان و یک آرزوی سیاسی مهم باشد تا این حد که به خاطر آن زیر بار این همه باج خواهی های آمریکا و محدودیتها و التزامات ذلّت بار برویم؟

۱۵ ـ آیا پذیرش و التزام به قانونِ اجازه مورد به مورد ایران از شورای امنیت در ارسال سلاح به ملتهای مظلوم مسلمان، و نیز ساخت هر سلاح جدید ـ بویژه موشکهای دور برد ـ به معنای اَفسار زدن و مهار قدرت دفاعی ایران نیست؟ در حالیکه آمریکا و صهیونیست خونخوار هزاران تروریست جنایتکار خون آشام را بر ملتهای مظلوم مسلمان و سایر ادیان بویژه شیعیان و پیروان مکتب اهلبیت:، مسلط ساخته و شعائر اسلام و معالم دین را یکی پس از دیگری نابود می کنند!.

۱۶ ـ آیا منافع نوشیدن شراب … برجام به اندازه ای است که بر مضار آن ترجیح داشته باشد؟

مضرّت است و منافع شراب را بسیارکه گر قیاس کنی این بدان نمی ارزد.

۱۷ ـ آقای کِری در مقابل پرسش نمایندگان کنگره که : آیا از اطلاعات بازرسی های مأمورین آژانس برای بمباران مراکز هسته ای ایران در حمله‌ی نظامی آمریکا استفاده می کنید؟ پاسخ داد: آری.

پرسش ما این است که چه کسی و بر اساس چه سیاست و تدبیری اجازه‌ی بازرسی مراکز هسته ای ایران را به مأموران آمریکائی و بازرسان آژانس داده است؟ جز مسئوولین دولت تدبیر و اُمید؟! طبعآ عامل درج اطلاعات سرّی‌ـ مراکز هسته ای به آمریکا کسانی هستند که به بازرسان اجازه‌ی بازدید داده و اطلاعات را در اختیارشان گذاشته اند.

و سؤال اصلی این است که: آیا مسئوولین دولت تدبیر و امید بازتاب و عواقب اجازه‌ی این بازرسی ها را نمی دانستند؟ و آیا در صورت علم، مسئولیت بروز هرگونه خطری برای ایران با آنان نیست؟ و آیا نمی دانستند که اجازه‌ی بازرسی مراکز نظامی خطر تهدید حمله‌ی نظامی آمریکا و احتمال بمباران این مراکز را هرگاه آمریکا بخواهد در پی دارد؟ و امروز که مُهلت نهائی شدن زمان تصویب توافق برجام و الزام ایران روبه پایان است رئیس جمهور آمریکا رسمآ اعلان میکند: گزینه نظامی ـ تا قبل از انجام تمام موارد توافق برجام ـ در آینده همچنان روی میز است. و اگر می دانستند با چه هدفی‌ـ دست به این اقدام زدند؟ و آیا آن هدف نمی توانست کنترل قدرت فرماندهی‌ـ کل قوا و عقب نشینی معظم له از مواضع قاطعانه و سر سختانه در مقابل سران استکبار باشد؟

۱۸ ـ آیا مآل و بازگشت این جریان نمی تواند بعنوان برگ برنده‌ای برای سران أهل فتنه در پیوند شومشان با سران استکبار جهانی باشد؟

۱۹ ـ آیا بوق کردن اختلافات سیاسی و جنجال دو جناح کنگره‌ی آمریکا، و رئیس جمهور و دولت آمریکا، و شرکای استکباری آنان نمی تواند جنگ زرگری برای فریب ما باشد؟

۲۰ ـ آیا این رفت و آمدها و ملاقات سر زده و مخفیانه‌ی اخیر جاسوسان استکبار با برخی مسئوولین دولتی و مجمع تشخیص مصلحت نمی توانست ریشه در تهیه و اجرای این سناریو … داشته باشد؟ آیا براستی اظهارات اخیر اوباما مبنی بر لزوم تغییرات داخلی در نظام ایران نمی تواند اشاره‌ی مرموز به حیله‌ی حساب شده‌ باشد؟

۲۱ ـ آیا وزارت اطلاعات در جریان این مسائل و جریانات خطرناک قرار دارد؟

۲۲ ـ آیا آیه‌ی شریفه‌ی:«و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوّه… تُرهبون به عدوّ الله و عدوّکم» کاملا در تضاد بابندهایی از این توافق نامه نیست؟ و آیا این توافق متضمّن مهار و کنترل صنعت دفاعی کشور و تضعیف قدرت و تحدید اختیارات فرماندهی‌ـ کل قوا نیست؟! و آیا پیام این آیه با قانونی کردن اجازه مورد به مورد ایران از شورای امنیت در زمینه های دفاعی یاد شده در تضاد نیست؟!

۲۳ ـ و سؤال آخر اینکه: آیا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، و خبرگان در این برهه‌ی تاریخی وظیفه‌ی قانونی در استفسار و تحقیق و بررسی این پرسشها را ندارند؟

بخش سوّم: پاسخ استاد حوزه علمیه قم حضرت آیت الله سیفی مازندرانی به پرسش های مزبور.

بسمه تعالی

اینجانب پس از بررسی و مطالعه‌ی دقیق قطعنامه‌ی (۲۲۳۱) شورای امنیت، و ترجمه‌ی متن انگلیسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و کشور های ۱  +۵ ـ که بعد از تأیید مجلس شورای اسلامی منتشر گردید ـ ، به وضوح آن را دالّ بر قوانینی یافتم که امضاء و التزام و عمل به آن قطعآ موجب سیطره و استیلاء سران کفر و استکبار ـ یعنی کشورهای ۱  +۵ ـ بر کیان نظامی و سیاسی و امنیتی و دفاعی ایران می باشد، و به هیچ وجه این مصوّبات را قابل توجیه وجیه نمی بینم؛ چرا که بی شک در فقه شیعه از نظر آیات کتاب مجید، و سنت پیامبر اعظم اسلام، و روایات اهل بیت: و اجماع فقهای شیعه،(این دسته از آیات و روایات و نص کلمات فقهای شیعه و اجماع اصحاب را در کتاب «مبانی الفقه الفعّال: ج ۱، ص ۲۳۹ ـ ۲۳۸» ذکر کرده ام) وضع و التزام به هر قانونی که موجبات سیطره سران کفر و استکبار و استعمار را بر کیان نظام اسلامی و مقدرات مسلمین فراهم آورد از اعظم محرّمات، و سدّ عن سبیل الله، و مُحادّه و جنگ با خدا و رسول می باشد.

و این وحی الهی در کتاب مجید «و لَنیجعَل الله للکافِرِین عَلی المؤمنین سبیلا» است که دلالت واضح دارد بر عدم مشروعیت هر قانونی که به گونه ای موجبات سیطره و استیلاء سران کفر و استکبار را بر حکومت اسلام و سرنوشت مسلمین فراهم آورد. و آیه شریفه‌ی «و أعدّوا لَهُم ما استطعتُم من قوّه… ترهبون به عدو الله و عدوکم»،(اَنفال: )۶۰ صریح در دستور به بسیج و فراهم آوردن تمام امکانات نظامی و دفاعی ممکن برای ایجاد رعب و وحشت در قلب کفار و درهم شکستن هیمنه‌ی آنان است. و پیام روشن این وحی الهی در تضاد کامل با برخی از بندهای توافق برجام و قطعنامه مزبور است.

و نیز در صریح قانون اساسی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: اصل ۱۵۳) هر قراردادی که بگونه‌ای مستلزم سلطه‌ی کشورهای بیگانه بر منابع نظامی و دفاعی و ارتش و سایر شؤون ایران باشد ممنوع و غیر قانونی اعلام گردیده است. و بی شک مصداق بارز آن سلطه آمریکا و سران استکبار بر مهمترین شریان حیاتی نظامی و دفاعی کشور ـ یعنی سیستم موشکی دوربُرد، و امکان پرواز هواپیماها و تحرُّک کشتی ها، و تقویت بازوهای نظامی و دفاعی ایران یعنی هم پیمانان نظامی ـ می باشد. و دلالت برخی بندهای قطعنامه مزبور و توافق برجام بر مهار و کنترل این امور حیاتی توسط سران استکبار و سلطه آنان بر نقاط قوّت کلیدی و محورهای اساسی نظامی و دفاعی بوضوح مشهود است. و این با صریح آیه‌ی نفی‌ـ سبیل، و نیز آیه:«و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوّه…»، و ضرورت دین، و صریح قانون اساسی در تضاد است.

خدای تعالی در قرآن فرمود:« أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ خَرَجُواْ مِن دِیَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْیَاهُمْ إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَـکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یَشْکُرُونَ »،(النساء :۶۰) و نیز فرمود:«و لا ترکَنوا الیَ الَّذین ظَلَموا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ»،[۱]  و «و لا تُطِیعوا أمرَ المُسرِفِین».(الشعراء :۱۵۱) و «و

مَن لم یَحکُمبِما أنزَلَ الله فاُولئک هُم الکافِرُون»، «و مَن لَم یَحکُم بِما أنزَلَ اللهُ فاُولئک هم الظالِمون» و «و من لم یحکم بما أنزل اللهُ فاُولئک هم الفاسِقون».(المائده :۴۴، ۴۵، ۴۷).

جای کمترین تردید نیست که سران کشورهای ۱  +۵ مصداق بارز طاغوت و ظالم و مصداق مسلّم مسرفین هستند. و مصوّبات شورای حُکّام حکم بغیر ما أنزل الله می باشد. در صریح قرآن تحاکم و رکون و اعتماد به طاغوت و ظالم ستمکار تحریم گردیده است، و متولیان این تحاکم و اعتماد، ظالم و فاسق دانسته شده اند.

و بی تردید بندهای مربوط به محدودیتهای موشکی و هواپیمائی، و نیز همکاری و مساعدت ایران با کشورهای همسایه بویژه مرکز جهان تشیع یعنی عراق در قرار داد و اجرای پیمانهای نظامی و دفاعی، دست ایران را در دفاع از کیان اسلام و جهان شیعه بسته و با استقلال و امنیت ایران در تضاد است. و مخالفت واضح با صریح آیه‌ی شریفه‌ی نفی‌ـ سبیل:«و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوّه» دارد.

و ما در موقعیت شعب أبی طالب و یا جنگ صفین و نهروان نیستیم که در مقابل قرآن سرنیزه فریبکاران تسلیم شویم و مجبور به صلح باشیم، بلکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب آیه الله العظمی امام خامنه‌ای فرمودند: در موقعیت جنگ بدر و خیبر هستیم.

ملّت مؤمن و ولائی ایران اسلامی و جوانان و نخبگان و دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه بیدار و آگاه باشند، و در این امر خطیر و سرنوشت ساز گرایشهای جناحی، حزبی، سیاسی را کنار گذاشته و فقط به تکلیف شرعی و الهی فکر کنند. و بدانند که جلوگیری نقد و بررسی توافق برجام و قطعنامه‌ی مزبور با شعار حفظ وحدت امروز در چنین امر خطیری در حکم بر سرنیزه گرفتن قرآن با هدف شوم در هم شکستن قدرت ولایت فقیه و تغییر داخلی مناصب قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی می تواند باشد، گرچه بطور ناخواسته، ولی این خواسته را رئیس جمهور آمریکا تصریح و تأکید کرد.

البته اتهام به شخص یا گروه خاص و نسبت خیانت به کسی بدون حجت شرعی از أعظم محرمات است. ولی پی گیری و بررسی نقاط ضعف و مبهم و خطیر توافق برجام ـ به دلیل اهمیت زیاد آن ـ مهمترین تکلیف نخبگان حوزه و دانشگاه و کارشناسان و نماینده گان ملت است؛ چون برخی بندهای اصل توافق و ضمائم آن سرنوشت ساز بوده و خطر آفرین، و بسیار مهم و حیاتی می باشد.

و دخل و تأثیر این بندها در دگرگونی شریان حیاتی دفاعی و عزت و اقتدار و استقلال نظام مقدس جمهوری اسلامی قابل انکار نیست. و السلام علی عباد الله الصالحین.

علی اکبر سیفی مازندرانی
۲۷ شوال ۱۴۳۶ ه ق

برچسب ها:
رفسنجان،برجام روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :