پشت پرده تلاش سنای آمریکا برای حضور مجدد نظامیان این کشور در عراق/ بیشترین سود جنایات داعش در عراق از آن کیست؟

  • شناسه خبر: 5566
پشت پرده تلاش سنای آمریکا برای حضور مجدد نظامیان این کشور در عراق/ بیشترین سود جنایات داعش در عراق از آن کیست؟

اگرچه سیاستمداران امور نظامی آمریکا معتقدند این کشور توان آغاز جنگی دیگر را ندارد اما آشوب های عراق زمزمه هایی را در کنگره ی امریکا مبنی بر لزوم حضور مجدد ارتش این کشور در افغانستان به راه انداخته است. جمهوری خواه برجسته ی مجلس سنا، مک کانل در گفتگویی اظهار داشت: ”اوضاع اخیر عراق نشان […]

اگرچه سیاستمداران امور نظامی آمریکا معتقدند این کشور توان آغاز جنگی دیگر را ندارد اما آشوب های عراق زمزمه هایی را در کنگره ی امریکا مبنی بر لزوم حضور مجدد ارتش این کشور در افغانستان به راه انداخته است. جمهوری خواه برجسته ی مجلس سنا، مک کانل در گفتگویی اظهار داشت: ”اوضاع اخیر عراق نشان می دهد که نباید نیروهای خود را از افغانستان خارج کنیم چون بعید نیست که با خروج کامل نیروها، افغانستان نیز به سرنوشت عراق دچار شود.“

به گزارش روراستی،هری رید، جان بونر، و نانسی پلوسی به همراه مک کانل در جلسه ای که قرار است به عنوان مشاوره دولت با کنگره درخصوص موضوعات سیاست خارجی -از جمله عراق- برگزار شود شرکت خواهند کرد. مک کانل معتقد است اگر نیروهای ارتش امریکا در عراق باقی می ماندند چنین سرانجامی برای این کشور رقم نمی خورد. وی افزود:”ما می دانیم که اگر حدود ده هزار نیرو را برای مقاصد ضد تروریستی و همچنین آموزشی در افغانستان باقی نگذاریم بزودی همان حوادثی را در این کشور شاهد خواهیم بود که در عراق دیده ایم.”

جمهوری خواهان کنگره که به جنگ طلبی شهره هستند به محض آغاز بحران در بخش هایی از عراق، بارها و بارها دولت اوباما را برای خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال 2011 مواخذه نموده اند. اصرار این افراد بر دخالت نظامی امریکا در کشورهای عراق و افغانستان تا حدی است که هری رید در گفتگویی عنوان کرد کاخ سفید برای حمله هوایی حتی نیازی به تصویب کنگره نیز ندارد!

لازم به ذکر است که تا پایان سال جاری میلادی فقط 10000 نیروی ارتشی امریکا در افغانستان باقی خواهند ماند که این تعداد در سال 2015 به نصف خواهد رسید و این امر موجبات نگرانی شدید جمهوری خواهان را فراهم آورده است. این پیشنهاد خصمانه به سرعت واکنش حامد کرزای را بر انگیخت. کرزای در گفتگو با بی بی سی با رد اظهارات مک کانل و دیگران گفت: ”افغانستان هیچگاه همانند عراق نخواهد شد زیرا القاعده دیگر در افغانستان جایی ندارد.”

منافع سیاسی و اقتصادی امریکا ایجاب می کند این کشور در هر سطح ممکن در منطقه حضور داشته باشد. اشغال افغانستان و عراق از سویی سود هنگفت کارخانجات ساخت و فروش تسلیحات نظامی را در پی داشت و از سوی دیگر این حضور در منطقه، محاصره ی ایران با پایگاه های نظامی امریکا را منجر گشته بود. حال که بهانه های امریکا با فروکش کردن غائله ی القاعده و هلاکت صدام و عدم پیدا کردن تسلیحات شیمیایی در عراق پایان یافته اند، آشوب های جدید منطقه بهانه خوبی برای این کشور برای حضور مجدد در اطراف ایران خواهد بود. باید دید متخصصین و کارشناسان مسائل منطقه غرب آسیا می توانند مقامات جنگ طلب امریکا را قانع کنند که از این خواسته دست بکشند یا خیر.

منبع:598

برچسب ها:
داعش رفسنجان روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :