داعش، افغانستان و پاکستان

  • شناسه خبر: 10183
داعش، افغانستان و پاکستان

با توجه به حرکات و فعاليت های گروه داعش در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و برخی كشورهاي دیگر جهان که رو به گسترش است

با توجه به حرکات و فعاليت های گروه داعش در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و برخی كشورهاي دیگر جهان که رو به گسترش است. تصور می شود كه اگر داعش نتواند به صورت استراژيك در يك كشور عمل كند بلافاصله فعاليت هاي تاكتيكي خواهد داشت. نظر به فعاليت هاي سیال اين گروه و با توجه به نزديكي فكري طالبان و داعش و هم جواری کشورمان با دو کشور پاکستان و افغانستان فرضیه فعاليت اين گروه در افغانستان و پاکستان دور از ذهن نیست. از سویی برخي كارشناسان بر اين باورند كه حضور گروهي به نام داعش در زمانی كه موضوع مذاكره و صلح با طالبان گرم است، اين فرضیه را قوت می بخشد که مذاكره و صلح از يك‌ طرف و تشديد فعاليت طالبان به نام داعش از جانب ديگر شمشیر دو لبه پاكستان است.

بعضی کارشناسان معتقدند که علی الظاهر پاكستان سياست دوگانه ای را در پيش گرفته كه از يك سو در مورد مذاكره با طالبان چراغ سبز نشان می دهد و از طرف دیگر با تغيير شيوه و چهره در گروه طالبان، گروه جديدی به نام داعش را به وجود آورده است. شاید یکی از دلائل این موضوع جنگ فرسایشی و طولانی مدت است که باعث شده سازمان استخبارات پاكستان طالبان را كه از جنگ خسته شده به سمت مذاكره و صلح با دولت كابل روانه نماید تا از دولت افغانستان امتيازات لازم را بگيرد؛ اما از سوی دیگر گروهی از طالبان را كه عموما مجموعه‌ ای افراطی و جنگ‌طلب هستند با نام داعش در افغانستان سازماندهی و تجهيز نماید تا جنگ و نا امنی را در افغانستان ادامه دهند.

به نظر می رسد همانطور كه در گذشته اردوگاه نظام سلطه با همکاری شرکای منطقه ای خودشان طالبان را ساخته اند این بار داعش را با همکاری پاكستان و سایر دولت های وابسته به اردوگاه نظام سلطه ایجاد و پشتیبانی نمایند. پوشیده نیست كه داعش امروز همان طالبان و القاعده است كه تنها شكل و شمايلشان عوض شده است، کشورهای سلطه گر در گذشته برای اينكه مجاهدين را از بين ببرند طالبان را بوجود آورده اند و امروز برای اينكه طالبان را از بين ببرند ناچارند گروهي به نام داعش را از دل طالبان افغانستان به وجود آورند.

فلذا با توجه به این که دولت پاكستان به تنهايی قادر به این امر نیست بلاشک پول کشورهای مرتجع منطقه و اطاق فکر سرویسهای جاسوسی فرا منطقه ای كه می خواهد تمام دنيا را زير كنترل خود بگيرند در پشت پرده اقدام به این امر خواهند نمود. بنا بر این كشورمان با توجه به عدم توانائی کشورهای پاکستان و افغانستان در مدیریت پیامدهای چنین امری باید آمادگی برخورد و مهندسی پديده ای با نام داعش را كه در افغانستان و پاکستان بستر طبيعی براي رشد دارند داشته باشد.

هوشنگ حمزه نژاد

برچسب ها:
افغانستان ایران رفسنجان روراستی عراق
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :