نابسامانی بازار پسته همچنان ادامه دارد

  • شناسه خبر: 17681
نابسامانی بازار پسته همچنان ادامه دارد

با وجود جلساتی که همواره برگزار می شود اما نابسامانی بازار پسته همچنان ادامه دارد و گردهمایی تاجران و بازرگانان هم تا کنون دردی از دل کشاورزان بر نداشته است

با وجود جلساتی که همواره برگزار می شود اما نابسامانی بازار پسته همچنان ادامه دارد و گردهمایی تاجران و بازرگانان هم تا کنون دردی از دل کشاورزان بر نداشته است.

به گزارش”روراستی” کشاورزان از پایان برداشت محصول تا آغاز برداشت محصول سال بعد تلاش های فراوانی می کنند و خون دل های زیادی می خورند تا محصول به بار بنشیند و سودی عایدشان شود.

اما زمانی که فصل برداشت می رسد نه تنها بازار سامانی ندارد بلکه بازار سالهای قبل هم ایجاد نمی شود که کشاورز دلخوش فروش محصول باشد، از طرفی برخی کشاورزان به بانک ها بدهکارند و مجبورند محصول خود را حتی کمتر از قیمت سال قبل به فروش برسانند.

اعطای ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به صادرکنندگان پسته

دلالان بازار به دست می گیرند و سودی که باید عاید کشاورز شود به جیب آن ها می رود همان واسطه هایی که یکی از بازرگانان در جلسه ستاد پسته بی گناه بودن آن ها را به میان آورد و گفت واسطه ها کار بدی نمی کنند.

در جلسه ستاد پسته امروز همان حرف های تکراری همیشگی زده شد و اظهارنظرهایی به میان آمد با این تفاوت که مدیر شعب بانک کشاورزی استان کرمان میهمان ویژه جلسه بود.

جهان نجاتی اظهار کرد: امسال ۲۷۰میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح باغات داشتیم که با هماهنگی وزارتخانه ۲۰۰میلیارد تومان آن به صادرکنندگان اختصاص یافته است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: ۹۰ درصد این تسهیلات برای صادرات پسته است که حدود ۱۸۰میلیارد تومان می شود و مابقی برای خرما و سایر محصولات است.

این مسئول ادامه داد: نرخ سود این تسهیلات ۲۱ درصد و بازپرداخت برای مشتریان خوش حساب ۲٫۵ ساله است و کسانی که کارت بازرگانی و سابقه صادرات دارند می توانند توسط اتاق بازرگانی معرفی شوند.

اما آیا با این تصمیمیات به کشاورز فایده ای خواهد رسید و بازار داخل به ویژه بازار رفسنجان سامان دهی می شود از طرفی اعتبار اصلاح باغات هم به نفع صادرکنندگان کاهش یافت.

تسهیلات به صادرکنندگان به چه درد مردم می خورد

جوادی رییس اتحادیه پسته فروش ها هم با تأکید بر اینکه مشکل باید از پایین حل شود یعنی اول باید تزریق نقدینگی به پسته فروش ها انجام شود تا بتوانند پسته را از کشاورز به خوبی بخرند بعد به بخش های بالاتر یعنی صادرات برسیم افزود: این پول اگر به دست صادرکنندگان برسد به یقین می خواهند بدهی های خود را بپردازند باید قیمت به گونه ای باشد که مردم آن را لمس کنند.

وی ادامه داد: پول باید در بازار و در بین مغازه داران و پسته فروشی ها پخش شود تا مشکل مردم حل شود وامی که به صادرکنندگان قرار است بدهند به چه درد مردم می خورد.

جوادی گفت: مغازه های شهر مهم هستند و باید مشکل نقدینگی شان حل شود.

و این داستان بازار نابسامان پسته هر سال ادامه دارد، اما کشاورزی که اول برداشت محصول مجبور به فروش پسته است در این میان هیچ سهمی ندارد؛ این گونه جلسات بهتر است قبل از برداشت محصول برگزار شود و تصمیماتی گرفته شود که به بیشتر توجه آن به کشاورزی باشد که سالهای سال نام رفسنجان را با تلاشی که داشته به واسطه کشت پسته بلند آوازه کرده و امروز در حاشیه قرار گرفته است.

برچسب ها:
رفسنجانف روراستی، بازار، پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :