تخریب کوه‌سرخ رفسنجان توسط معدن‌کاوان

  • شناسه خبر: 33094
تخریب کوه‌سرخ رفسنجان توسط معدن‌کاوان

معدن‌کاوان در شهرستان رفسنجان این‌ بار به جان کوه‌سرخ داوران افتادند.

 

معدن‌کاوان در شهرستان رفسنجان این‌ بار به جان کوه‌سرخ داوران افتادند.

به گزارش”روراستی” فعالیت‌های معدن‌کاوان در سراسر کشور همواره خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد کرده و هر بار زخم عمیقی بر دل دوستداران طبیعت برجای گذاشته است.

شهرستان رفسنجان از قاعده تخریب محیط‌ زیست مستثنی نبوده و پس از تخریب راه‌ها، مناطق گردشگری در دره راگه، راویز، خنامان و منطقه بکر منصورآباد این‌ بار نوبت به دومین قله مرتفع شهرستان رفسنجان یعنی کوه‌سرخ رسیده است.

کوه‌سرخ داوران محلی برای حضور ورزشکاران و کوهنوردان از سراسر استان کرمان بود که امروز با وضعیت بدی مواجه شده است و انتظار می‌رود از روند پیشرفت این تخریب جلوگیری شود.

**خسارت جبران‌ناپذیر در انتظار کوه‌سرخ رفسنجان

فرزاد مهدوی مدیرعامل گروه دوستداران طبیعت در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: هر جا منطقه‌ای بکر وجود دارد، مورد هجمه تخریب‌کنندگان قرار می‌گیرد و این ناشی از ندانستن علم توجه به محیط‌زیست است.

وی بیان داشت: اگر در منطقه کوه‌سرخ اقدام جدی صورت نگیرد، شاهد آسیب جبران‌ناپذیری برای آن هستیم که سال‌ها محلی برای استفاده گردشگران و طبیعت‌گردان بوده و از این محیط زیبا لذت می‌بردند.

مدیرعامل گروه دوستداران طبیعت رفسنجان از وجود قوچ، بره وحشی و دیگر حیوانات در این منطقه خبر داد که امروز همنشین بنزین، گازوئیل، روغن هیدرولیک و زباله‌های این‌چنینی در منطقه شده‌‌اند و ادامه داد: این مواد سلامت وحوش را تهدید می‌کند و چهره زشتی برای این منطقه ایجاد کرده است.

**امن‌ترین زیستگاه حیات‌ وحش رفسنجان رو به نابودی می‌رود

محمدرضا سلمانی رئیس هیأت کوهنوردی شهرستان رفسنجان نیز به خبرنگار ما گفت: در رفسنجان مرتفع‌ترین کوه، گردو با ارتفاع ۳ هزار و ۲۲۵ متر در روستای دره‌در است و کوه‌سرخ دومین قله بلند با ارتفاع ۳ هزار و ۲۰۰ متر است.

وی بیان داشت: معدنی در منطقه از حدود ۱۰۰ سال پیش در ارتفاع ۲ هزار و ۷۰۰ متری که نزدیک قله قرار گرفته، وجود داشته  است که آثار چندانی از آن دیده نمی‌شد.

رئیس هیأت کوهنوردی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: اما از چندی پیش عده‌ای به دنبال اخذ مجوز برای این معدن بودند که از سوی اداره‌های شهرستان رفسنجان از جمله محیط‌ زیست و منابع‌ طبیعی و آبخیزداری موفق به گرفتن مجوز نشدند، اما با توجه به اینکه منطقه در مرز دو شهرستان رفسنجان و زرند واقع شده است، آن‌ها برای گرفتن مجوز از طریق شهرستان زرند اقدام کردند و مجوز گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: معدن‌کاوان با ایجاد راه عرضی در منطقه کل طبیعت را به هم ریختند و امن‌ترین زیستگاه حیات‌ وحش شهرستان را که دقیقاً در همین محل قرار گرفته، دچار تهدید جدی کرده‌اند.

سلمانی افزود: تخریب ارتفاع کوه‌سرخ کل منطقه را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل پیگیر هستیم تا از ادامه فعالیت آن جلوگیری شود.

وی بیان داشت: ارزش این معدن به حدی نیست که یک منطقه و چند پارچه آبادی را تخریب کند از طرفی پوشش گیاهی این منطقه بسیار عالی و گله‌های ۷۰ رأسی قوچ و بز در محل دیده شده است که همه این زیبایی‌ها دست به دست هم می‌دهد تا به‌طور جدی از پیشرفت کار معدن‌کاوان از راه قانونی جلوگیری کنیم.

سلمانی متذکر شد: کوهنوردان و دوستداران طبیعت از سراسر کشور خواستار تعطیلی کار در این منطقه هستند.

 امیدواریم، مسؤولان مربوطه نسبت به نجات این منطقه زیبا و دیدنی اقدام کنند و فعالیت معدن‌کاوان متوقف شود و دیگر شاهد اینگونه خسارت‌ها به محیط‌زیست نباشیم.

انتهای پیام/بمی نژاد

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، تخریب، کوه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :