همزمان با محرم 1440

ثبت ملی آیین جوش‌زنی هرمزدآباد وارد ۴ سالگی شد+تصاویر

  • شناسه خبر: 42814
ثبت ملی آیین جوش‌زنی هرمزدآباد وارد ۴ سالگی شد+تصاویر

همزمان با محرم ۱۴۴۰ ثبت ملی آیین جوش‌زنی هرمزدآباد رفسنجان وارد چهار سالگی خود شد.

همزمان با محرم ۱۴۴۰ ثبت ملی آیین جوش‌زنی هرمزدآباد رفسنجان وارد چهار سالگی خود شد.

به گزارش “روراستی” آیین جوش‌زنی هرمزدآباد رفسنجان بیش از ۱۵۰ سال پیش در این روستا و در مسجد تاریخی روستا که مسجد صاحب‌الزمان(عج) نام دارد و متعلق به اواخر دوران قاجار است، ثبت ملی شد و عصر امروز با حضور جمعی از مسؤولان استان، شهرستان و محلی ورود به چهار سالگی خود را گرامی داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان عصر امروز در آیین چهارمین سالگرد ثبت ملی آیین جوش‌زنی در هرمزدآباد در مسجد تاریخی این روستا، مسجد صاحب‌الزمان(عج) اظهار داشت: همت مردم این روستا زبانزد است.

عاشورا هر سال بر بیداری مردم می‌افزاید

محمدرضا علیزاده بیان داشت: امام حسین(ع) کاری کردند که ما ملت و بلکه دنیا مدیون آن امام عزیز هستیم، خونی که سال ۶۱ قمری بیگناه به زمین ریخته شد، بعد از یک هزار و ۴۰۰ سال هر روز بیداری و آگاهی بیشتری در مردم رقم می‌زند، همه مردم دنیا به ویژه ملت ایران به زبان و سننی این ایام را زنده نگه می‌دارند و نام و یاد اباعبدالله‌الحسین(ع) را جاری و ساری می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: آیینی را مشابه آیین‌های مرتبط با امام حسین(ع) که این همه تأثیرگذار باشد و هر سال پرفروغ‌تر باشد نداریم، امام حسین(ع) الگوی تمام و کمال ما مردم است، شخصیت بزرگواری که هر چه داریم از ایشان است، ما درس آزادگی، ایثار، شهادت و گذشت و خانواده‌داری و احترام به فرزند را از آن امام همام آموختیم.

وی خاطرنشان کرد: ما که خودمان را شیعه امام حسین(ع) می‌دانیم خوب است که سبک زندگی‌مان براساس سبک زندگی ائمه ‌اطهار(ع) و آن حضرت باشد.

علیزاده ابراز داشت: اگر امروز تلاش می‌کنیم به هر روش و شیوه نام امام حسین(ع) را زنده نگه داریم در واقع زنده‌ نگه‌ داشتن سبک زندگی ایشان است و اگر امروز با تمام همت در مقابل اجانب ایستادیم و لحظه‌ای از آرمان‌های انقلابمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم به تأسی از امام حسین(ع) است که زیر بار ذلت نرفتند.

وی بیان کرد: امروز اگر همه حول محور رهبری گرد آمده‌ایم به واسطه تمسک به ولایت و رهبری است، برای اینکه همه در پیشبرد اهداف نظام پیش برویم باید حول محور ولایت حرکت کنیم، با تمام وجود آنچه متعلق به تاسوعا و عاشوراست با هر زبان و هر وسیله‌ای زنده نگه داریم و به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: آنچه امروز بعد از یک هزار و ۴۰۰ سال به ما منتقل شده از نسل‌های گذشته سینه به سینه بوده و ما وظیفه داریم حسینی زندگی‌کردن را به نسل‌های خودمان بیاموزیم.

رونمایی از سند ثبت ملی مسجد تاریخی در آینده نزدیک

ابراهیم رضوی‌مقدم دبیر آیین جوش‌زنی هرمزدآباد نیز در این مراسم اظهار کرد: چهار سال پیش آیین جوش‌زنی هرمزدآباد به ثبت ملی رسید و همان سال آیین جوش‌زنی اجرا و سال بعد تمبر پستی ثبت ملی آیین جوش‌زنی رونمایی شد.

وی ادامه داد: مسجد تاریخی این روستا که متعلق به اواخر قاجاریه است، ظرفیت ثبت ملی‌ را داشت و به دنبال ثبت ملی این مسجد هم بودیم و پیگیری‌ها آغاز شد.

رضوی‌مقدم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پرونده‌های زیادی در دست بررسی بود، پیگیری‌های زیادی انجام دادیم که نظر امام زمان(عج) و امام حسین(ع) به مردم این روستا بود که به یکباره معاون میراث فرهنگی اعلام کرد که مسجد صاحب‌الزمان(عج) هرمزدآباد و باغ هرندی کرمان ثبت ملی شدند و مایه خوشحالی شد.

وی بیان کرد: رونمایی از سند ثبت ملی مسجد تاریخی به زودی انجام خواهد شد.

رضوی‌مقدم یادآور شد: سال گذشته همچنین ۴۰ نفر از بزرگان این روستا به برج میلاد تهران دعوت شدند و همزمان با اربعین حسینی مستندی از آیین جوش‌زنی تهیه شد و نزدیک به ۳۰ هزار نفر بازدید از فیلم آیین جوش‌زنی هرمزدآباد رفسنجان در شبکه اجتماعی داشتیم.

وی با تأکید بر نگاه ویژه مسؤولان به روستاها بیان کرد: یک حرکت فرهنگی می‌تواند زمینه کارهای بزرگی را فراهم کند و جوانانی را با بزرگان پیوند بزند.

محبت اهل‌بیت (ع) توشه‌ای برای شیعیان است

امام جمعه رفسنجان نیز در این مراسم اظهار داشت: آثار و برکات عزاداری را در خود حفظ کنید که این آثار گرانمایه توشه‌ای برای همه ما است که دنباله‌رو اهل‌بیت (ع) هستیم.

وی با اشاره به روایتی از بزرگان اسلام تصریح کرد: شهادت امام حسین(ع) حرارتی در دل عاشقانش ایجاد می‌کند و هرگز سردی ندارد و غیرمسلمان هم از عاشقان امام حسین(ع) هستند به طوری‌ که ده‌ها هزار نفر از بودایی‌ها، هندوها و … برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.

امام جمعه رفسنجان بیان داشت: امام حسین(ع) مختص شیعیان و مسمانان نیست، بلکه در قلب آمریکا هم روز گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر عزاداری کردند که در یک هیأت عزاداری بودند و این عزاداری در واقع در قلب دشمن ایران انجام شد.

رمضانی‌پور آیین جوش‌زنی را از دیرباز در کشور ساری و جاری دانست و گفت: بیش از ۱۵۰ سال پیش این آیین در این روستا انجام شد که اعتقاد مردم این روستا موجب ثبت ملی این آیین شد.

وی ادامه داد: عزاداری‌هایی که وارداتی‌ است و از ناحیه بیرون از مرزها توسط پول‌های استکبار برای ابزارآلاتی که در موسیقی به کار برده می‌شود ارزشی ندارد، اما شما آیین جوش‌زنی را عملا اثبات کردید و این سبک سنتی عزاداری رواج یافته است.

احمد انارکی‌محمدی نماینده مردم رفسنجان در مجلس هم با بیان اینکه کارهای بزرگی در منطقه هرمزدآباد انجام شده که یکی از آن‌ها ثبت ملی آیین جوش‌زنی است، اظهار کرد: میراث گذشتگان ما و قدمت‌هایی که هویت ما را معرفی می‌کند، ارزشمند بوده و اصالت ما همین میراثی است که از گذشتگان به ما به ارث رسیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، در منطقه نیز بحث سرمازدگی پسته را داریم که با پیگیری‌های زیادی که شده امیدواریم کمکی برای مردم در دو سه سال آینده انجام شود که با همراهی و همدلی مردم و مسؤولان کارها را پیش ببریم.

برچسب ها:
ثبت ملی جوش زنی هرمزدآباد رفسنجان محرم
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :