معاون علوم پزشکی:

بهداشت متولی برخورد با قلیان سراها نیست

  • شناسه خبر: 46185
بهداشت متولی برخورد با قلیان سراها نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: ما اعلام کردیم هر رستوران و مرکز عرضه مواد غذایی از بهداشت مجوز گرفته باشد عرضه قلیان در آن‌جا ممنوع است و فعال آن مکان باید تعهد بدهد که قلیان و مواد دخانی در آن مرکز عرضه و مصرف نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: ما اعلام کردیم هر رستوران و مرکز عرضه مواد غذایی از بهداشت مجوز گرفته باشد عرضه قلیان در آن‌جا ممنوع است و فعال آن مکان باید تعهد بدهد که قلیان و مواد دخانی در آن مرکز عرضه و مصرف نشود.

به گزارش “روراستی” در یک برهه زمانی رفسنجان در مسیری قرار گرفته بود که وضعیت اجتماعی‌اش داشت به سمت امیدوارکننده‌ای پیش می‌رفت و پدیده‌هایی از جمله متکدیان و قلیان داشت از شهر رخت برمی‌بست که البته تلاش برای رسیدن به این هدف هرچند هم که بدون زیرساخت کامل بود، اما شبانه‌روزی انجام می‌شد.

اما با تغییراتی که در مدیریت شهرستان ایجاد شد مسیرها هم عوض شد و این برنامه و اهداف ابتر ماند گویی قرار نبود هدفی که پایه‌ریزی شده ادامه داشته باشد و با بهانه‌هایی که بعضا مسئولان از عواقب قلیان سراهای زیرزمینی و روزمینی آوردند هر چه رشته بودند پنبه شد و انگار قلیانچی‌ها سپری آهنین برای خود احساس کردند و روز به روز بر رونق قلیان‌سراها افزوده شد.

مدتی بود که حتی فروش قلیان و وسایل مصرفی آن هم ممنوع شده بود اما امروز در هر خیابانی که عبور می‌کنیم قلیان‌های شکیل و زیبا و در انواع بزرگ و کوچک و رنگارنگ در مغازه‌ها خودنمایی می‌کند و دیگر ترس از آلوده بودن طعم‌های قلیان هم نیست و همه چیز بر وفق مراد سودجویان است. هر چند مسئولان قضایی و انتظامی شهرستان همواره بر آلوده بودن طعم‌های قلیان به مواد مخدر مصّر هستند.

اما در لابه لای صحبت‌هایی که در مورد مقابله با مصرف قلیان و قلیانسراها می‌شود توپ همیشه در زمین بهداشت است و گفته می‌شود بهداشت متولی امر برخورد با قلیان سراها و جمع‌آوری آنهاست.

قلیان دوباره در این شهر تبدیل به یک پدیده شده و برای مقابله با این پدیده اراده ای نیاز است که بر اساس یک هماهنگی و همکاری همه ارگان‌ها و نهادها با مدیریتی جهادی باشد.

احمد جمالی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه اظهار داشت: بحث قلیان کشوری است و ادامه ناهماهنگی که به وجود آمد در بحث مجوز دادن است.

مصوبه مجلس «محدودیت» مجوز است

وی بیان داشت: مصوبه مجلس در رابطه با قلیان‌سراها «محدودیت» مجوز را عنوان می‌کند و وزارت بهداشت هم اعتقاد به اجرای همین قانون دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: بسیاری سیاستگذاران به نوعی نظرشان این است که در بحث گردشگری باید این بحث را باز گذاشت.

وی بیان کرد: دوره قبل سیاستی که پیش گرفته شده بود همگام بودیم اما الان اختلاف‌نظر وجود دارد و زمانی که اختلاف‌نظر باشد در اجرا به مشکل بر می‌خوریم.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: در بعضی شهرستان‌های اطراف وقتی به راحتی هر جایی عرضه قلیان انجام می‌شود سخت‌گیری در رفسنجان شاید دوگانگی ایجاد کند اما ما اعلام کردیم هر رستوران و مرکز عرضه مواد غذایی از بهداشت مجوز گرفته باشد عرضه قلیان در آن‌جا ممنوع است و فعال آن مکان باید تعهد بدهد که قلیان و مواد دخانی در آن مرکز عرضه و مصرف نشود.

وی با اشاره به تعطیلی یک مورد مرکز عرضه غذا که در آن قلیان هم عرضه می‌شد، افزود: بعضی جاها حتی پروانه کسب هم ندارند و برخورد با این موارد قانونا وظیفه اماکن است.

جمالی‌زاده با تأکید مجدد بر اینکه تالارها، رستوران‌ها و مراکز تهیه و توزیع غذا فعال با مجوز بهداشت اجازه توزیع قلیان ندارند، ابراز داشت: جایی که صرفا مجوز قهوه‌خانه سنتی از دولت گرفته باشد به عنوان اماکن عمومی تلقی نشود ما نظارت نخواهیم داشت.

گزارش از زهرا بمی‌نژاد

برچسب ها:
بهداشت رفسنجان قلیان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :